پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه ، رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران

حوزه/ حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه گفت: برخی افراد ممکن است در ارتباط با خدا مقید باشد! اما نسبت به دردهای مردم بی‌تفاوت باشند! از آن طرف نیز ممکن است عده‌ای توجه ویژه‌ای به نیازمندان داشته باشند، اما به عبادت و بندگی خدا اهمیت ندهند! این سیره، خلاف منش حضرت علی بوده و کسی که می‌خواهد پیرو واقعی آن حضرت باشد، باید جمعی میان «تعبد» و «تخلق» قائل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، در ویژه‌برنامه سحرخیزان اهواز، با بیان اینکه الگوی زیست اسلامی را باید از پیامبر اعظم و حضرت امیرالمؤمنین(ع) بیاموزیم، اظهار داشت: تفاوتی که اسلام را سایر ادیان آسمانی دارد، این است که اسلام هم به «مسأله تعبد با خدا» تأکید دارد و هم به خلق خدا توجه دارد.

وی ساحت «تخلق به اخلاق الهی» را ارتباط با مردم و خدمت‌رسانی به نیازمندان دانست و تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های بارز امام علی(ع) جمع قائل شدن میان تعبد و تخلق بود؛ به‌گونه‌ای که هم خدمت به مردم می‌کرد و هم عبادت خدا را به نحو احسن انجام می‌داد. آن چیزی که نیاز امروز جامعه کنونی ایران است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه، گفت: برخی افراد ممکن است در ارتباط با خدا و نماز اول وقت و عبادات فردی، مقید باشند! اما نسبت به دردهای مردم بی‌تفاوت باشد و گرفتاری‌های نیازمندان برایشان اهمیتی نداشته باشد! از آن طرف نیز ممکن است عده‌ای توجه ویژه‌ای به نیازمندان داشته باشند، مدرس ساز باشند، اما به عبادت و بندگی خدا اهمیت ندهند! میگویند؛ انسان باید دلش پاک باشد و به مردم خدمت کند! همین کافی است و خدا نیازی به نماز ما نداشته باشد.

وی در پاسخ به حرکت این‌گونه افراد، با بیان اینکه این سیره، خلاف منش حضرت علی بوده و کسی که می‌خواهد پیرو واقعی آن حضرت باشد، باید جمعی میان «تعبد» و «تخلق» قائل شود. گفت: امام علی(ع) این‌گونه نبود! او هم اهل شب‌زنده‌داری بود و هم خدمت به مردم.

این استاد حوزه علمیه، به سیره حضرت علی(ع) در دوران حکومت‌داری‌اش اشاره کرد و بیان داشت: حضرت(ع)، حتی در زمانی که حاکم بود و حکومت‌داری می‌کرد، شبانه درب خانه فقرا می‌رفت و اطعام نیازمندان را انجام می‌داد! البته حضرت می‌توانست عده‌ای را مأمور کند تا بروند و به نیازمندان رسیدگی کنند، اما ایشان خودشان با دست خودشان این کار را انجام می‌داد تا امروز آن سیره برای مسئولان جامعه اسلامی الگو قرار گیرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه، گفت: امیرالمؤمنین(ع) البته تلاش می‌کرد تا سیستم عادلانه‌ای را در کشور ایجاد کند، اما حتی در جامعه‌ای که عدل حاکم باشد، نیازمندانی وجود خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه مردم به‌ویژه مسئولان باید سیره امیرالمؤمنین(ع) را سرمشق زندگی خود قرار دهند، اظهار داشت: ارتباط با مردم بسیار مهم است؛ اینکه درب خانه و اداره‌هایشان بر روی مردم باز باشد، خیلی اهمیت دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه در پایان گفت: شاید برخی از مسئولان نتوانند همه مشکلات و گرفتاری‌های مردم را حل کنند اما همین‌که همدردی کنند با درد آنها، خود این کار نیز زیبا و پسندیده است.

 

انتهای پیام./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha