جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
ضیافت  افطاری در  دارالقرآن علامه طباطبایی با حضور آیت الله العظمی سبحانی

حوزه/حضرت آیت الله سبحانی پیمان شکنی را از ویژگی های منافقانه ترامپ و سردمداران آمریکایی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله سبحانی ظهر امروز در درس تفسیر خود در مدرسه حجتیه گفتند: یکی از ویژگی های منافقان، دروغگویی بود که در قرآن کریم به آن اشاره شده است.

ایشان افزودند: از دیگر ویژگی های دیگر منافقان می توان به خلف وعده اشاره کرد؛ داستان شخصی که از پیامبر التماس دعا داشت که اگر وضع مالی او خوب شد، زکات آن را بدهد ولی وی در زمان توانگری چنین کاری نکرد.

معظم له بیان کردند: امروزه همه ما تعجب می کنیم که چرا آمریکا امضای خود را پس گرفت؛ اصولا پیمان شکنی ویژگی مهم آنها است زیرا آنها مومن به آخرت نیستند و اصلا برای آنها مهم نیست که سازمان ملل و دولت های اروپایی هم این پیمان را امضا کرده اند ولی آنها می گویند وقتی منافع باشد امضا هم کارگر است و وقتی منافع در کار نباشد همه قول ها و پیمان را زیرپا می گذارند.

حضرت آیت الله سبحانی گفتند: امتحان خدا برای علم او نیست، بلکه برای روشن شدن واقع بر خود فرد و دیگران است؛ اگر به دنبال پیمان با کسی هستیم باید شرایط  ویژگی های اخلاقی او را در نظر بگیریم که مبادا در او نفاقی وجود داشته باشد.

این مرجع تقلید بیان کردند: برخی انسان ها اگر دین هم ندارند به دلیل وجدانیت و انسانیت خود به وعده خود عمل می کنند ولی برخی همین انسانیت و وجدان را هم ندارند و به هیچ عنوان به عهد خود پایبند نمی مانند؛ راستگویی و عمل به وعده از جمله مهمترین ویژگی های یک مومن واقعی است.

معظم له گفتند: امانت داری از جمله مهمترین ویژگی هایی است که خداوند در آیه 74 به عنوان یکی از ملاک های مهم مومنین به آن اشاره می کند؛ امام حسین(ع) بیان می کند که اگر کسی شمشیر خون آلود قاتل پدرم به من امانت دهد در امانت خود خیانت نمی کنم؛ مساله امانت بسیار مهم است ویکی از علائم و نقاط متمایز کننده مومن و منافق است.

ایشان اظهارکردند: اعمال انسان در روحیات او تاثیرگذار است؛ حجاج ابن یوسف در روز اول از سربریدن مرغ پرهیز می کرد ولی وقتی این کار را چند بار انجام داد این کار به خمیره وجودی او مبدل شد و نفاق نیز همین شکل است؛ پیمان شکنی نفاق را در دل منافقان تقویت کرد؛ خداوند متعال خبر می دهد که این افراد تا روز آخر منافق خواهند بود.

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: افرادی بر این باور هستند که خداوند از کلیات اعمال انسان خبر دارد ولی از جزئیات اعمال انسان مطلع نیست و به همین دلیل به مکان های خلوت رفته و گناه می کنند؛ خداوند نیز خطاب به آنها می گوید که خداوند محیط به همه جا است؛ خداوند قیوم و نگاه دارنده انسان در همه حالات است.

ایشان گفتند: بشر امروز فیلم را اختراع کرده ولی معلوم نیست در آخرت چگونه از انسان استنطاق شود؛ مشخص نیست که چگونه زبان و دست و اعمال ما علیه ما شهادت می دهند؛ اگر چنین اعتقادی در وجود ما وجود داشته باشد ذره ای خیانت و گناه نمی کنیم؛ کسانی که این شهر قم را با بی حجابی آلوده می کنند ذره ای اعتقاد داشته باشند چنین کاری نمی کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha