جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
پاکستان

حوزه/ راشد عباس نقوی گفت: شیعه و سنی در روز قدس در شهرهای بزرگ و کوچک پاکستان و با همت سازمان دانشجویان امامیه و سایر سازمان ها از ملت مظلوم فلسطین حمایت می کنند.

 به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، روز قدس امسال در شرایطی در کشورهای مختلف برگزار می شود که برخی از کشورهای مرتجع عربی منطقه عادی سازی روابط خود با اسرائیل را آشکار کرده و با محور آمریکایی و صهیونیستی به دنبال تحقق معامله قرن هستند. کشور پاکستان از جمله کشورهایی است که از همان سال های آغازین بزرگداشت روز قدس صحنه حمایت از قضیه فلسطین و حمایت از مردم مظلوم این کشور بوده است.

در همین راستا سرویس بین الملل حوزه با راشد عباس نقوی کارشناس پاکستانی به گفت و گو پرداخته است.

 

راشد عباس نقوی فعال فرهنگی اهل کشور پاکستان با اشاره به فرا رسیدن روز قدس و نحوه برگزاری راهپیمایی ها در پاکستان گفت: وقتی که حضرت امام خمینی(ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز قدس اعلام کردند، از سال بعد در پاکستان سازمان دانشجویان امامیه راهپیمایی را در این روز در سراسر پاکستان برگزار کرد.

وی ادامه داد: در سال های اول و در زمان دکتر شهید دکتر محمد علی نقوی تصمیم گرفته شده بود که روز قدس به اسم تشیع شروع نشود؛ بنابراین به اسم نهضت آزادی قدس این برنامه را اجرا می کردیم و چند سازمان صوری با آن اسم تاسیس کرده و این مراسم را برگزار می کردیم. اما بر گزار کننده راهپیمایی روز قدس همیشه سازمان دانشجویان امامیه بود.

کارشناس پاکستانی گفت: تدریجا سازمان های دیگری وارد شدند و اهل سنت هم همکاری می کردند، اما زیر پرچم سازمان دانشجویان امامیه و بعد ها نهضت جعفری هم وارد شد و در شهرهای مختلف سازمان ها جمع می شدند و با اسم سازمان تجمعی برگزارمی کردند.

راشد عباس خاطر نشان کرد: اجتماعات بزرگ  در کراچی ، لاهور و اسلام آباد برگزار می شد و در  شهر های کوچک همچون مولتان، درا قاضی خان و پیشاور سازمان های شیعی این مراسم را برگزار می کردند با اسم یک سازمان شیعی و  اهل سنت هم همراهی می کردند.

 

وی با اشاره به برگزاری راهپیمایی روز جهانی قدس در پاکستان گفت: در حال حاضر هم همینطور مراسم بر گزار می شود، اما کمی پیچیده تر شده است. بعضی سازمان ها با اسم خودشان این راهپیمایی را انجام می دهند. آن زمان فقط یک راهپیمایی بود، اما متاسفانه در شرایط کنونی با اینکه گروه ها شیعه هستند در شهرها دو تا سه مراسم با اسامی مختلف انجام می دهند.

فعال فرهنگی پاکستانی تصریح کرد: اما خبر خوبی که داریم این است که از سال گذشته "ملیتی کنسل" سازمانی است که شیعه و سنی زیر این پرچم در اسلام آباد گرد آمده و این مراسم را برگزار می کنند. در کراچی و لاهور سازمان دانشجویان امامیه و حتی ممکن است با اسم نهضت آزادی قدس یا  اسم دیگر مراسم روز قدس را برگزار کنند و برخی از مدارس و علما جداگانه این راهپیمایی را در دفاع از حقوق ملت فلسطین برگزار می کنند.

 

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha