سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
كرسي آزادانديشي؛ مدرسه علميه خواهران امام حسين(ع) چالوس

حوزه/ کرسی آزاد اندیشی با موضوع «نقش طلاب خواهر در تحقق شعار سال ۹۸(رونق تولید)»، در مدرسه علمیه خواهران امام حسین (علیه السلام) چالوس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در مازندران، خانم عبدالله پور استاد ارائه کننده در اين كرسي آزاد انديشي بیان کرد: براي پرداختن به موضوع  اين نشست، ابتدا  باید بررسی کرد که منظور از کلمه «تولید» در این شعار چیست و آیا می توان از خانم های خانه دار، انتظار داشت تا در رونق تولید نقشی ایفا کنند؟

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه تولید نیازمند سرمایه مالی، انسانی و آموزش است، چگونه مردم می توانند با توجه به وضع اقتصادی موجود در جامعه، تولید کننده باشند؟

خانم بابازاده استاد منتقد این کرسی نیز گفت: باید فرهنگ تولید در جامعه توسط خانواده ها پی ریزی شود و این نگرش که تنها دولت باید تولید کننده باشد، اشتباه است؛ زیرا هر فردی با ابتکار و خلاقیت و از منابع موجود می تواند در تحقق این شعار  نقش ایفا کند.

وی ادامه داد: در خانواده ها باید نکات مهمی نظیر مدیریت صحیح مصرف، قناعت، فرهنگ پس انداز کردن و دوری از  اسراف کردن را از همان کودکی به فرزندان خود  آموخته و نهادینه کنند تا از هدر رفتن سرمایه های کشور  جلوگیری کرده و همچنین ثروت های راکد را به کالا همچون زمین تبدیل کنیم.

استاد منتقد تاکید کرد: با تزریق ثروت های خود در رونق بخشی و به جریان انداختن چرخ تولیدی تعاونی های زودبازده، در تولید ملی سهیم باشیم؛ همچنین ما طلاب. می توانیم طبق بیانات رهبر معظم انقلاب با نگارش مقالات، کتب و تولید علم در تحقق شعار امسال(رونق تولید) نقش بسزایی داشته باشیم.

 مدیر مدرسه علمیه خواهران امام حسین (علیه السلام) چالوس تصریح کرد: متاسفانه در این منطقه، شاهد فروش زمین های کشاورزی، تغییر کاربری این زمین ها و ساخت ویلا  در آن هستیم که با این روند رو به رشد،  انتظار این که در آینده در حوزه کشاورزی تولیداتی در این منطقه داشته باشیم، انتظار بیهوده ای است.

حجت الاسلام مطهری، استاد داور اين کرسی آزاد اندیشی هم با اشاره به مباحث مطرح شده اظهار کرد: سؤالات فراوانی در فضای حقیقی و مجازی از سوی اقشار جامعه در خصوص این موضوع مطرح شده و جامعه شناسان و زمامداران کشور بر این مسئله متفقند که یکی از مواردی که کشور و امنیت آن را مورد تهدید قرار می دهد، اقتصاد است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی اخیرشان در خصوص اهمیت اقتصاد و رونق تولید، به مسئله درخواست دولت درباره  واردات گندم و به صرفه بودن آن اشاره داشته و فرمودند که اگر آن ها دیگر به کشورمان گندم نفروشند، آن وقت چه کنیم؟

وی اعلام کرد: نباید به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص رونق تولید، به عنوان یک شعار  نگاه کنیم، بلکه باید آن را به عنوان یک تفکر و خط مشی قلمداد کنیم و قطعا خانواده ها نقش بسزایی در تحقق این مسئله با فرهنگ سازی و نهادینه کردن این باور که تولید مهم است، دارند.

استاد حوزه مازندران خاطر نشان کرد: موانع مختلفی در مسیر تحقق رونق تولید وجود دارد که از جمله آن شعار زدگی است که برخی از این امر، استفاده سیاسی در جهت رسیدن به اهداف خود کرده و هیچ گاه به عنوان یک تفکر و باور به این شعار نمی نگرند؛ همچنین وجود رانت ها و مفاسد اقتصادی، عدم نهادینه سازی فرهنگ مصرف کالای ایرانی، عدم اصلاح سیاست های اقتصادی دولت و تحریم ها  از ديگر موانع رونق تولید هستند که  با عدم تکیه بر صنعت نفت، حمایت از صنایع داخلی، تقویت بنگاه های داخلی کوچک و بزرگ، بالا بردن کیفیت کالای تولیدی داخلی و  همچنین فرهنگ سازی مصرف این کالاها در بین مردم  می توان با این موانع مقابله و در تحقق رونق بخشی تولید، گام های موثری برداشت.

انتهاي پيام۳۱۳/۴۸

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha