پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
خطاط

حوزه/ حجت الاسلام خطاط گفت: راهی که قرآن و خداوند به ما معرفی می کند این است که عده ای با فراگیری مطالب وتعالیم دینی متصل به وحی و یاددادن به جامعه وتبدیل به یک فرهنگ، آنها را در سطح جامعه حل کند و این رسالت برعهده حوزه های علمیه گذاشته شده است .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، حجت الاسلام عبدالامیر خطاط، صبح امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه پیرامون پذیرش حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: خداوند در سوره توبه آیه 122 معروف به «نفر» که در میان آیات جهاد است می فرماید « چرا از هر طایفه‌ای جمعی برای جنگ و گروهی نزد رسول برای آموختن علم دین مهیا نباشند تا قوم خود را چون به نزدشان بازگشتند بیم رسانند، باشد»

وی با بیان اینکه این آیه دستور صریح قرآن مجید نسبت به اینکه یکی از رسالت های جامعه ما آشنایی با دین مبین اسلام و وظیفه عده ای هم یادگیری فقه در دین و یاد دادن به دیگران است، گفت:وقتی از نظر عقلی و نقلی بحث تفقه در دین را بررسی می کنیم به این نتیجه می رسیم که پرورش روح یکی از وظایف گذاشته شده برعهده جامعه است

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد: پرورش روح یعنی تمام نیازهای روح دیده شود، مثلا حس زیبا دوستی و حس پرستش و حس عشق از نیازهای روحی است که باید هدایت شود، اگر چنین حس هایی هست پس یک هدایتگری هم می خواهد لذا هدایتش باید ریشه در وحی باشد.

وی با تاکید براینکه هدایت هایی که متصل به وحی نباشد نمی تواند رشد کاملی را در برداشته باشد، خاطرنشان کرد: اگر انسان را در حد یک حیوان تنزل بدهیم نیازهای او در حد مسایل مادی است و دیگر نیازمند هدایتگری نیست ولی این چنین نیست.

حجت الاسلام خطاط عنوان کرد: راهی که قرآن و خداوند به ما معرفی می کند این است که عده ای با فراگیری مطالب وتعالیم دینی متصل به وحی و یاددادن به جامعه وتبدیل به یک فرهنگ، آنها را در سطح جامعه حل کند واین رسالت برعهده حوزه های علمیه گذاشته شده است.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم نسبت به حل مشکلات جامعه تصمیم بگیریم این است که یکی از قدم های موثر باید نقش حوزه در تربیت دینی و رشد فرهنگ اجتماعی که در بستر دینی میسر می شود را بپذیریم.

معاون آموزش حوزه علمیه اصفهان با اشاره به خدمات اجتماعی روحانیون و حوزویان در جریان سیل اخیر که پیشتازانه اقدام کردند، گفت: تربیت شدگان در حوزه ها نه تنها درصدد رفع نیازهای دینی و فرهنگی جامعه و مردم هستند بلکه در مسیر رفع نیازهای مادی پیش قراول بوده.

وی ابراز کرد: آمار بالای شهدای قشر روحانیت در هشت سال دفاع مقدس نیز نشان از آن است که علما و روحانیون نه تنها دعوت کننده به عمل خیر هستند بلکه خود جلودار انجام اعمال صالح چون جهاد هستند.

حجت الاسلام خطاط اذعان کرد: دوبال، شرط موفقیت در فضای حوزوی است، نخست بال تقوا، متخلق به اخلاق و تهذیب و بال دوم بهره مندی از علوم حوزوی و تحصیل است.

وی بیان کرد: کسی می تواند در انجام رسالت در حوزه های علمیه موفق باشد که دو شرط تفکیک ناپذیر تقوا و اخلاق الهی و علم را توامان باهم داشته باشد.

حجت الاسلام خطاط افزود: در حوزه علمیه طلاب بعد از آشنایی با ادبیات عرب که بتوانند از میراث چند صد ساله علمی و آیات وروایات بهره ببرند سپس باید روش استخراج مفاهیم دینی را فرا بگیرند.

وی ادامه داد: بر روحانیون و حوزه های علمیه و مسلمین فرض است که جذابیت و شیرینی روایات و حلاوت مفاهیم دینی را به مردم بچشانند، بنابراین پذیرش سال تحصیلی ۹۹- ۹۸ حوزه علمیه اصفهان آغاز شده است و تا اواخر تیرماه ادامه خواهد داشت.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha