پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
شینزو آبه

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

رهبر معظم انقلاب و مراجع عظام ارتحال فقیه بزرگ تشیع را تسلیت گفتند

حضرت آیت‌الله العظمی «سید علی خامنه‌ای» در پیامی درگذشت آیت‌الله العظمی «محقق کابلی» را تسلیت گفتند.متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

بسمه تعالی

درگذشت عالم مجاهد آیة الله آقای حاج شیخ قربانعلی محقق کابلی رحمة الله‌ علیه را به عموم برادران افغانستانی بویژه به خاندان محترم و مقلدان و ارادتمندان و شاگردان ایشان تسلیت می گویم و علوّ درجات آن مرحوم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت می نمایم.

دکتر روحانی،آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله نوری همدانی، آیت‌الله محمد اسحاق فیاض، رئیس جامعة‌المصطفی(ص)، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مجمع جهانی اهل بیت(ع) و ... رحلت این مرجع عالی قدر را تسلیت گفتند. آیت الله العظمی حاج شیخ «قربانعلی محقق کابلی» از اساتید و مراجع تقلید حوزه های علمیه بودند.ایشان در طول سالهای متمادی حضور در نجف اشرف از محضر اساتید نامی و برجسته آن حوزه علمیه راقیه همچون حضرات آیات «سید عبد الاعلی سبزواری»، «شیخ کاظم تبریزی»، «سید عبد الحسین رشتی»، «شیخ محمدتقی آل رازی»، «شیخ صدرا بادکوبه ای»، «شیخ عباس قوچانی»، «سید حسین حمامی»، «شیخ حسین حلی»، «سید ابوالقاسم خوئی»، «شیخ محمدباقر زنجانی»، «سید محسن حکیم» و «امام خمینی» بهره مند شدند.مرحوم آیت الله العظمی محقق کابلی(ره) پس از قریب به بیست سال تحصیل، تحقیق و تدریس در حوزه علمیه نجف اشرف، در سال 1351 به وطن خویش افغانستان برگشتند و افق های تازه ای را در خود باوری، اعتماد به نفس، وحدت و هماهنگی مردم جامعه خویش ایجاد کردند.آن مرحوم پس از ایفای نقش تاریخی خویش در مقاومت و دفاع مقدس مردم مظلوم افغانستان، از سال 1372 به جمهوری اسلامی ایران آمدند و خدمات علمی و ارشادی خویش را در حوزه علمیه قم ادامه دادند.آیت الله محقق کابلی همچنین از اعضای برجسته مجمع جهانی اهل بیت(ع) بودند.ایشان پس از سالها خدمت علمی و اجتماعی در عراق، افغانستان و جمهوری اسلامی، نهایتاً شامگاه دوشنبه 20 خرداد 1398 در سن 91 سالگی در شهر قم چشم از جهان فروبستند.پیکر مطهر ایشان ساعت 18 پنج‌شنبه 23 خرداد از مسجد امام حسن عسکری(ع) قم به سمت حرم حضرت فاطمه معصومه(س) تشییع خواهد شد و در کنار بارگاه مطهر آن حضرت دفن خواهد گردید.

 

امام سابق تکفیری ها برگی دیگر از جنایت آل سعود را ورق زد

العنزی واعظ و امام سابق مسجد «ابویوسف» در «ریاض» اقدامات خبیثانه «بندر بن سلطان بن عبدالعزیز» را علیه شیعیان فاش کرده و گفته بود: وی به امامان مساجد عربستان دستور می دهد تا شیعیان را تکفیر کنند.العنزی ضمن پوزش از شیعیان به دلیل اقدامات سابق خود در توهین و تکفیر ادامه داده بود: عمر رو به پایان است، خداوند قلب من را منور ساخت و از وهابیت روی برگرداندم. ولی همگان باید بدانند اهل بیت (علیهم السلام) راه رسیدن به بهشت هستند.وی در ادامه افزوده بود: شیعیان مرا ببخشید من علیه شما دروغ و اباطیل را تلفیق می کردم، و از بالای منابر، دیگر مذاهب را علیه شما تحریک می کردم که همگی این اقدامات به دستور مستقیم بندر بن سلطان بود.العنزی گفته بود: وقتی امام مسجد ابویوسف بودم بندر بن سلطان من را مجبور به توهین و تکفیر شیعیان می کرد.شیخ سابق وهابیت تصریح کرده بود: وهابیت تنها یک ابزار در دست آل سعود برای مقابله با دشمنان این رژیم است و ارتباطی با هیچیک از ادیان ندارد.این واعظ سابق مسجد ابویوسف ضمن تکرار پوزش خود از شیعیان گفته بود: پیروان اهل بیت (علیهم السلام) علیرغم طرد، کشتار و همینطور وجود تبلیغات سیستماتیک بین المللی علیه آنها، شعار امام حسین (علیه السلام) «هیهات منّا لذلة» را سر می دهند، که این امر حاکی از قدرت ایمان شیعیان است.گفتنی است، العنزی به دلیل اعتراض به سیاست آل سعود در اتخاذ مواضع دشمن مآبانه علیه حزب الله لبنان و دفاع و حمایت از رژیم صهیونیستی زندانی شد که پس از آزادی مجبور به مهاجرب به امارات متحده عربی شد.

 

آبه به فتوای رهبری تعظیم کرد

آبه شینزو در کنفرانس مشترک با دکتر روحانی با اشاره به اینکه دین اسلام، دین صلح و تساهل و تسامح است و همواره نسبت به تأکید اسلام نسبت به میانه‌روی و تعادل در امور علاقمند بوده‌ام، اظهار داشت : احترام خاصی نسبت به فتوای رهبری ایران مبنی بر حرام دانستن سلاح کشتار جمعی از جمله سلاح هسته‌ای قایل هستم و اینکه امروز ایران همکاری‌های خود با آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای را ادامه می‌دهد، بسیار حائز اهمیت است و امیدوارم ایران نسبت به توافق برجام هم همچون گذشته پایبندی خود را ادامه دهد.نخست وزیر ژاپن با اشاره به اینکه در مذاکرات امروز در راستای چگونگی کاهش تنش‌ها و برقراری صلح و ثبات در منطقه با رئیس جمهور و مسئولان ایرانی گفتگو کردیم، اظهار داشت: اراده ژاپن توسعه روابط و همکاری با ایران در بخش‌های مختلف و همکاری در زمینه کمک به سیل‌زدگان و واردات دارو به ایران است.شینزو اظهار داشت: معتقدم مسیری وسیع پیش روی همه ما قرار دارد و باید با گسترش همکاری در این مسیر تلاش کنیم.

 

پاپ به فروشندگان مرگ هشدار داد

رهبر مسیحیان کاتولیک جهان از بستن درهای بنادر بر روی آوارگان و باز کردن آن براي بارگيري سلاح ها بمنظور حمله به یمن انتقاد کرد.یورونیوز در این باره گزارش داد که پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان در مراسمی با انتقاد از متئو سالوینی نخست وزیر ایتالیا و کسانی که مانند او در اروپا درهای بنادر را بر روی سلاح ها باز و بر روی اشخاص می بندد، انتقاد کرده است.به ویژه اینکه منظور پاپ، کشتی های حمل بار است که طی هفته های پیش، با هدف بارگیری سلاح هایی به منظور استفاده در درگیری ها در یمن، در بنادر ایتالیا بارگیری شده اند.اولین پهلوگیری این کشتی ها، در تاریخ 20 ماه مه سال 2019 میلادی در شهر جنووا در ایتالیا بوده است. اما روز پس از آن، بدون موفق شدن به بارگیری سلاح ها بر اساس برنامه ریزی به عمل آمده، این کشتی بندر را ترک کرده بود. دلیل آن نیز برگزاری اعتصاب کارکنان بندر جنووا بود که به همراه انجمن های خواستار صلح، علیه این اقدام (دولت ایتالیا) اعتصاب کردند.پس از این ماجرا، این بار نوبت بارگیری یک کشتی دیگر بود که در شب 31 ماه مه سال 2019 میلادی به بندر کالیاری در ایتالیا رسید تا بمب هایی را بارگیری کند تا این بمب ها توسط ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در جنگ در یمن استفاده شود.در همین زمینه، پاپ در سخنانی اعلام کرد، این بمب های هزینه بر که توانایی برجای گذاشتن ویرانی هایی را دارند و حتی بر کودکان نیز رحم نمی کنند، با بنادر باز در اروپا مواجه هستند. این در حالی است که اشخاصی نیز در حال فرار و سوار بر کشتی ها و در جستجوی امید و آرزو هستند. اما نمی دانند کدام بنادر می توانند آنها را پذیرش کنند.پاپ سپس با خطاب قرار دادن فروشندگان سلاح ها و با بیان اینکه آنها "فروشندگان مرگ" هستند، گفت: در اغلب موارد به خشم و غضب خدا فکر می کنم که شامل مقامات کشورهایی خواهد شد که این مقامات صحبت از صلح می کنند، اما سلاح هایی را به منظور جنگ افروزی می فروشند. این ریاکاری، یک گناه است.رهبر کاتولیک های جهان در خصوص آوارگان و موضوع مهاجرت نیز خواستار پذیرش دائمی آوارگان شد.

 

آل خلیفه عالم شیعه را در بند کرد

نیروهای امنیتی بحرینی در شهر منامه پایتخت این کشور با حمله به منزل شخصی روحانی شیعه این کشور وی را دستگیر کردند. سید ماجد المشال یکی از رهبران جنبش انقلاب بحرین است.منابع محلی اعلام کردند شامگاه روز جمعه نیروهای امنیتی در شهر منامه شیخ ماجد را برای بازجویی به مکانی نامعلوم انتقال دادند. هنوز منابع امنیتی علت این دستگیری را اعلام نکردند. این روحانی ارشد شیعیان بحرین یکی از چهره های تاثیرگذار در جنبش مردمی ضد آل خلیفه است که اوایل سال جاری میلادی از سوی نیروهای امنیتی دستگیر شده بود. این دستگیری در حالی اتفاق افتاده که شیخ ماجد به تازگی دو سال و نیم مدت زندانی خود را سپری کرده بود.رژیم آل خلیفه هر گونه اقدام و سخنرانی ضد دولتی را به شدت سرکوب می کند. در سال 2016 نیروهای امنیتی شیخ ماجد را تنها به خاطر حضور در تحصن مردمی در اطراف خانه شخصی شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین دستگیر کرده بود.

 

ننگرهار شاهد ترور عالم دینی شد

«احمد فرید»، سخنگوی فرماندهی پلیس ننگرهار به رسانه‌ها گفت: «مولوی صفی الله»، امام جماعت یک مسجد توسط افراد ناشناس در روستای شادخان شهرستان خیوه کشته شد.وی افزود، موضوع تحت بررسی نیروهای امنیتی قرار دارد اما تا کنون کسی در این رابطه بازداشت نشده است.قتل‌های زنجیره‌ای عالمان دینی در پایتخت افغانستان و شماری از استان‌ها، نگرانی شهروندان این کشور را به دنبال داشت.

 

فرانسه گروه افراطی را قبل از هجوم متلاشی کرد

پلیس فرانسه یک گروه نئونازی را که قصد داشت به عبادتگاه های مسلمانان و یهودیان حمله کند متلاشی کرد.منابع قضایی به خبرگزاری فرانسه گفته اند که اعضای این گروه به ایدئولوژی نئونازی نزدیک هستند و بین ماههای سپتامبر ۲۰۱۸ تا مه ۲۰۱۹ تحت تعقیب قضایی قرار گرفته اند.افرادی که تحت تعقیب قرار گرفته اند مظنون به برنامه ریزی برای حمله به عبادتگاه های مسلمانان و یهودیان هستند.پلیس فرانسه در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ مردی را در شهر گرونوبل در جنوب شرقی فرانسه به دلیل نگهداری سلاح بازداشت کرد. تحقیقات بیشتر پلیس منجر به بازداشت چهار نفر دیگر شد که دو نفر از آنان زیر سن قانونی هستند.تحقیقات این پرونده از ماه ژانویه به کارآگاهان ویژه پرونده های تروریستی سپرده شده است. مظنونان به اتهام ساخت و حمل و نقل مواد منفجره و توطئه ترویستی تحت تعقیب قرار گرفته اند.هر چند فرانسه در سال های اخیر شاهد حملات تروریستی داعش بوده است اما تلاش گروهک های راست افراطی نیز در ماه های اخیر در این کشور خبرساز شده است.

 

«روایت رهبری» منتشر شد

دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب اسلامی در ایام سالگرد انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری در سال ۱۳۶۸، کتاب «روایت رهبری» را منتشر و روانه بازار کرد.این کتاب در سه فصل و ۶۲۰ صفحه، روایت جامع و دست‌اولی است از «رسمیت و قانونیت یافتن رهبری حضرت امام خمینی رحمه‌الله با مصوبه مجلس خبرگان قانون اساسی»، «تعیین آیت‌الله منتظری به رهبری آینده توسط مجلس خبرگان رهبری و سپس عزل وی» و در نهایت، «تعیین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای توسط مجلس خبرگان به رهبری انقلاب اسلامی».از ویژگی‌های «روایت رهبری» می‌توان به استفاده از برخی خاطرات منتشرنشده سیاسی و مهم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به تناسب موضوعات مطرح شده در کتاب اشاره کرد.علاقه‌مندان و پژوهشگران می‌توانند کتاب «روایت رهبری» را به صورت اینترنتی از این آدرس تهیه کنند.این کتاب توسط سیدیاسر جبرائیلی تألیف شده و انتشارات انقلاب اسلامی آن را چاپ کرده است.

 

مقتدی صدر راه صلح منطقه را از  بقیع هموار کرد

سید مقتدی صدر رهبر جریان صدر عراق از حکومت آل سعود خواست قبور ائمه بقیع (علیهم السلام) را بازسای کند و آن را مقدمه ای برای پایان درگیری های منطقه دانست.وی افزود: هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع (علیهم السلام) به دست یک گروه تندرو، منحرف و مدعی اسلام است.مقتدی صدر تصریح کرد: عربستان سعودی ده ها سال است که تحت فشار این تندرو ها به ویرانی قبور بقیع بی توجه است.وی از حکومت عربستان به ویژه بن سلمان خواست قبور ائمه معصومین (ع) در بقیع را بازسازی کند و گفت: این کار موجب رضایت الهی و پایان درگیری های طایفه ای در منطقه می شود.

 

حوزه علمیه برای داغ هشتم شوال بیانیه داد

متن بيانيه مركز مديريت حوزه هاي علميه بمناسبت سالروز تخريب حرم مطهر ائمه بقيع عليهم السلام به دست وهابيون خبيث به این شرح است: بدعت و جهالت وهابيّت اگرچه ريشه در مغزهاي خشك جاهلان به ظاهر مسلمان شده صدر اسلام دارد اما ابن تيميه و پس از وي، عبدالوهاب نجدي، آنرا گسترش دادند و نخستين بار، در سال 1220 قمري با يورش به مدينه، به تخريب اماكن مقدسه مسلمانان و موحدان پرداختند. اين يورش وحشيانه و بدوي توسط والي مصر سركوب شد اما بار ديگر با حمايت استعمار پير، اين فتنه خاموش شده شعله گرفت.  تجزيه كشورهاي اسلامي و زمينه سازي تشكيل كشور صهيونيستي، ايجاد و تقويت فرقه بهائيت در ميان مسلمانان شيعه و فرقه وهابيت در ميان مسلمانان اهل سنت و تغيير نقشه سياسي منطقه غرب آسيا و روي كار آوردن حكومت‌هاي دست‌نشانده و اجنبي‌پرست، از مهم‌ترين دسيسه‌هاي انگليسي يهودي در دو قرن اخير بوده است.بدين گونه است كه اسلاف داعشيان امروز، دوباره در تاريخ 1344 قمري بر حجاز و مكه و مدينه تاختند و اين بار با صدور فتوا و آزادانه، تمام نمادهاي اسلامي و تاريخي از جمله آرامستان بقيع با همه يادگارهاي ماندگار از صدر اسلام را به بهانه شرك با خاك يكسان كردند و بقعه مباركه ائمه اطهار عليهم السلام را نيز از ميان بردند.اين بار اما در مقابل اين وحشيان تازه به دوران رسيده، نه از اهل سنت، كاري برآمد چون خلافتي برجاي نمانده بود و نه از شيعيان. مرحوم شهيد مدرس در مجلس براي اعتراض و تشكيل كمسيون ويژه تلاش كرد اما رضاخان مزدور اجنبي، حبيب الله خان بهايي (پدر نخست وزير هويدا) را براي پيگيري و مذاكره به عربستان فرستاد تا با كودتاچيان بدوي به توافقي برسند!«يوم الهدم» هشتم شوال، هرساله بايد در يادها زنده شود تا بدانيم اگر امروز كودكان يمن و سوريه، نان و امان ندارند، قربانيان اسلام آمريكايي و انگليسي هستند. اگر افغانستان و عراق، معركه آدم‌كش‌ها شدند، دست آتش‌افروز و خانمان سوز صهيونيست‌ها در كار است، اگر مسلمانان ميانمار و سودان و ليبي گرفتار تفرقه و قتل و تجاوزند، استعمارگران ديروز و مستكبران امروز با برباد دادن عزت و پرچم اتحاد مسلمين، در حال غارت ثروت و نفت مسلمانان‌اند و اگر امروز فلسطين عزيز، تاراج معامله قرن شده است، همه از دست‌نشاندگان بزدل و فرومايه‌اي است كه زيارت قبر اولياء خدا را شرك مي‌دانند اما در برابر اربابان آمريكايي خويش سجده مي‌كنند تا گاوهاي شيرده و مطيعي باشند.

 

کمیسیون اسلامی هشتک آزادی شیخ زکزاکی را فعال کرد

کمیسیون حقوق بشر اسلامی لندن از فعالان و آزادی‌خواهان جهان خواست برای آزادی شیخ ابراهیم یعقوب زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه، به دولت این کشور فشار بیاورند. این کمیسیون از فعالان خواست با نامه‌نگاری و ارسال ایمیل، بر اتحادیه اروپا  فشار بیاورند و آزادی سریع این شیخ و همه کسانی که ناعادلانه در نیجریه زندانی شده‌اند را خواستار شوند.این روحانی شیعه و همسرش از دسامبر ۲۰۱۵ و در پی یورش نیروهای نظامی به خانه‌‌شان در ایالت کادونا زندانی شده‌اند.شیخ زکزاکی در جریان یورش به خانه‌اش، بینایی یکی از چشم‌هایش را از دست داد و همسرش به شدت زخمی شد و همچنین ۳۰۰ نفر از هوادارانش و نیز سه پسرش کشته شدند.در سال ۲۰۱۶، دادگاه عالی فدرال نیجریه حکم آزادی بی قید و شرط او را از زندان صادر کرد؛ اما دولت تاکنون حاضر به آزادکردن او نشده است.کمپینی با عنوان «زکزاکی را آزاد کنید #Free Zakzaky» در حمایت از شیخ زکزاکی در فضای مجازی فعال است.ارتش نیجریه در مراسم روز قدس امسال بار دیگر به معترضان به حبس شیخ زکزاکی در ایالت «کادونا» در شمال این کشور حمله کرد که یک نفر از سه معترضی که در حمله نیروهای دولتی به تظاهرات روز قدس مجروح شده بود، کشته شد.

 

نهادهای اسلامی اروپا هتک حرمت قرآن را محکوم کردند

«ایمن مازیک»، رئیس شورای مرکزی مسلمانان آلمان ضمن محکومیت این اقدام هدف از آن را ایجاد موجی از نفرت و خشونت علیه مسلمانان و مساجد آنان بیان کرد.رئیس شورای مرکزی مسلمانان آلمان در این بیانیه افشای پشت پرده و شرایط این حادثه و مجازات سخت مرتکبان آن را خواستار شد.شورای اروپایی علمای مراکش نیز اهانت به ساحت مقدس قرآن و پاره کردن نسخه‌های کلام وحی در مسجد «الرحمة» شهر «برمن» واقع در شمال آلمان را جنایتی کم‌سابقه دانسته و آن را محکوم کرد.این شورا در بیانیه خود، این حادثه را یک حمله نژادپرستانه، نفرت‌انگیز و آمیخته با انگیزه‌های ضداسلامی خواند.گفتنی است؛ چند فرد ناشناس به مسجد «الرحمة» شهر برمن در شمال آلمان حمله کردند و به ۵۰ نسخه قرآن در این مسجد توهین و این نسخه‌های قرآن را پاره کردند.همچنین، مسجد مرکزی شهر «کاسل» آلمان نیز هدف حمله افراد ناشناس قرار گرفت که در نتیجه این حمله بخشی از شیشه‌های این مسجد شکست. این در حالی است که در شهر «کامن» واقع در ایالت «نوردراین-وستفالن» آلمان  نیز یک گروه راست‌گرا دست نوشته‌هایی ناشی از نفرت علیه مسلمانان مبنی بر «از اینجا بیرون بروید» را بر روی دیوارهای یک مسجد نوشتند.

 

قاتل دانشجویان مسلمان به میز محاکمه زنجیر شد

در فوریه سال ۲۰۱۵، سه دانشجوی مسلمان «ضیا شادی برکات» ۲۳ ساله،  همسرش «یسری محمد ابوصالحه» ۲۱ ساله به همراه خواهرش «رازان ابوصالحه» در شهر چپل هیل در ایالت کارولینای شمالی به ضرب گلوله به قتل رسیدند.پلیس فردی به نام کریگ هیکس (Craig Hicks) را به ارتکاب این جنایت متهم کرده است.اکنون با گذشت بیش از چهار سال از این واقعه، قرار است دادگاه مدارک مربوط به وقوع این جرم را بررسی کند.پلیس می‌گوید هیکس مدعی شده درگیری بر سر جای پارک ماشین در ساختمان محل اقامت آنها باعث این اقدام شده، اما خانواده این قربانیان این واقعه را جرم ناشی از تنفر ضد اسلامی می‌دانند.در پی وقوع این جنایت، تعدادی از مسلمانان آمریکایی در اعتراض به آن در برابر کاخ سفید نماز اقامه کردند. همچنین دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی و دانشگاه چپل‌هیل بورسیه و جایزه‌ای را به نام این قربانیان اختصاص داده‌اند.

 

پای اولین پاپ به عراق باز شد

پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک جهان این تصمیمش را در جریان سخنرانی برای اعضای گروه‌های خیریه‌ای که به مسیحیان در خاورمیانه و مناطق دیگر کمک می‌کنند مطرح کرد.پاپ فرانسیس در سخنرانی از قبل آماده شده خود گفت: هنگامی که من به کشور عراق فکر می‌کنم دائماً یک فکر در سر من هست. من قصد دارم که سا ل آینده به آنجا سفر کنم.این در حالی است که با به راه افتادن جنگ و درگیری در عراق و برخی دیگر از کشورهای خاورمیانه بخشی زیادی از اعضای اقلیتهای مسیحی این کشورها آواره شدند.در کشور عراق با اشغال شدن بخشهایی از آن از سوی گروه تروریستی داعش، مصائب اقلیت چند صد هزار نفری مسیحیان این کشور تشدید شد.با این حال از بعد از پایان کار داعش در عراق مسیحیان این کشور دوباره آزادی‌هایی را که قبل از آن داشتند پیدا کردند.در عراق کلیساهای مختلف فراوانی اعم از کاتولیک و ارتدکس وجود دارد.در سال ۲۰۰۰ پاپ ژان پل قصد داشت به شهر باستانی اور در عراق که از آن به عنوان زادگاه ابراهیم پیامبر(ع) یاد شده سفر کند اما صدام رهبر آن زمان عراق به او اجازه نداد این سفر را انجام دهد.

 

فرانسه دست تروریست ها را از مسلمانان کوتاه کرد

مقامات فرانسوی اعلام کردند که موفق شده‌اند اعضای یک گروه که قصد اجرای عملیات تروریستی در این کشور را داشته‌اند، بازداشت کنند.بنا به اعلام منابع خبری، این بازداشت‌ها در بین ماه‌های سبتامبر ۲۰۱۸ و می ۲۰۱۹ انجام شده و همه بازداشت‌شدگان دارای دیدگاه راست افراطی هستند.این افراد اسم گروه خود را «پرنده سیاه» گذاشته بودند.یک منبع قضایی در فرانسه اظهار کرد: بازداشت‌شدگان در حال طراحی برنامه نامعلومی برای اجرای یک عملیات تروریستی با هدف حمله به عبادتگاه‌های مسلمانان و یهودیان بودند

 

مسئول جماعت اسلامی لبنان ترور شد

«محمد قاسم جرار» مسئول روابط عمومی در جماعت اسلامی در مناطق حاصبیا و مرجعیون و مسئول منطقه شبعا در جنوب لبنان و مدیر درمانگاه الرحمه در برابر ورودی درمانگاه مجاور مسجد الرحمه با گلوله افراد ناشناس ترور شد.رسانه های لبنان با اعلام خبر ترور محمد قاسم جرار اعلام کردند: این ترور در مقابل درمانگاه پزشکی الرحمه در شعبا که آن را اداره می کرده ، رخ داده است. جرار پس از شلیک گلوله به سرعت کشته شد.نیروهای امنیتی اطراف درمانگاه واقع در مجاورت مسجد الرحمه در منطقه جبل الشیخ که زیر دید رژیم صهیونیستی است، را محاصره امنیتی کردند. پلیس نوارهای دروبین های کنترلی موجود در مکان برای کشف جزئیات این حادثه بررسی می کند.منابع امنیتی لبنان گزارش داد: جرار را سال گذشته با قتل فرزندش تهدید کرده بودند.برهمین اساس، جماعت اسلامی در لبنان با انتشار بیانیه نوشت: شیخ محمد جرار هنگام کار در درمانگاه الرحمه به دست مزدوران خیانت کار ترور شد.جرار با انجام کارهای خیرخواهانه و کمک به مردم شعبا در زمینه های بهداشتی و ارایه خدمات پزشکی و کمک های لازم به پناهندگان سوری در این منطقه شناخته شده بود.جماعت اسلامی در لبنان یکی از نیروهای سیاسی اصلی در این کشور به شمار می آید.

 

اسقف اعظم سابق ایتالیا پاپ را به چالش کشید

روزنامه واشنگتن پست نوشت : اسقف اعظم سابق ایتالیا بعد از مدت ها سکوت فاش کرد که پاپ فرانسیس در مورد عدم آگاهی نسبت به رسوایی های جنسی کشیشان به مردم دروغ می گوید.«کارلو ماریا ویگانو» اسقف اعظم ایتالیا در مصاحبه با روزنامه واشنگتن پست گفت، پاپ «فرانسیس» و پاپ پیشین «بندیکت شانزدهم» باید حقایق را در مورد پرونده رسوایی جنسی «تئودور مکاریکز» اسقف اعظم سابق واشنگتن به مردم بگویند.ویگانو می گوید، این بسیار مایوس کننده است که پاپ فرانسیس به طور آشکارا در مورد پرونده جنسی مکاریکز به عموم مردم جهان دروغ می گوید.ویگانو در ادامه مصاحبه می افزاید، من پیش از این در سال ۲۰۱۳ در مورد پرونده رسوایی جنسی اسقف اعظم واشنگتن به پاپ فرانسیس هشدار داده بودم.اسقف اعظم ایتالیا که به عنوان یکی از محافظه کاران کلیسای کاتولیک بارها واتیکان را به اتهام های فساد و رسوایی جنسی محکوم کرده است از آگوست (مرداد- شهریور) سال گذشته ناپدید شده بود.برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ گزارش ویگانو در مورد فساد اخلاقی اسقف اعظم واشنگتن به مدت یک دهه منتشر شد.وی همچنین در گزارشی دیگر به یک شبکه زیر زمینی سوءاستفاده های جنسی در سرتار کلیساها اشاره کرد.

 

واشنگتن پست فشار نظامی شیخ عراقی به ترامپ را فاش کرد

روزنامه «واشنگتن پست» فاش ساخته که یک شیخ ثروتمند عراقی به نام «نهرو الکسنازان» با نگارش نامه‌هایی به «جان بولتون» مشاور امنیت ملی ترامپ از علاقه خود برای اقدام عملی آمریکا به منظور "تغییر رژیم” در ایران خبر داده است. واشنگتن پست می‌نویسد او دو نسخه از این نامه را برای بولتون و همچنین مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا ارسال کرده است. این شیخ ثروتمند از دولت ترامپ خواسته است که موضع سرسختانه‌ای در قبال ایران اتخاذ کند. او تابستان سال گذشته هزاران دلار در هتل ترامپ خرج کرده و ۲۶ روز در آنجا اقامت داشته است.این روزنامه در ادامه می‌افزاید: چند ماه پس از نگارش آن نامه‌ها کسنازان در هتل بین‌المللی ترامپ در واشنگتن اقامت داشته است؛ دقیقا در قلب جایی که اتهامات نقض قانون اساسی علیه ترامپ مطرح شده است. ترامپ نزدیک به ۴۱ میلیون دلار از این هتل در سال ۲۰۱۸ میلادی درآمد داشت. تنها سوئیت‌های این هتل برای اقامت به‌ازای هر شب، دو هزار دلار هزینه برای مسافران دارد.این شیخ ثروتمند عراقی به واشنگتن پست گفته که از موضع تهاجمی بولتون در قبال ایران و علاقه او برای تغییر رژیم در آن کشور حمایت می‌کند. او گفته که در ماه جولای از ترامپ خواسته تا موضع تندی علیه ایران اتخاذ کند. او در نامه خود نوشته که هدف‌اش رسیدن به توافق متقابل با دولت امریکا برای تضعیف حکومت دینی ایران و پایان دادن به هژمونی آن در منطقه است. او خواستار حمله نظامی ارتش امریکا علیه ایران برای به زعم خود پایان دادن به کار حکومت ایران شده است. با این حال، اقامت نزدیک به یک ماهه او در هتل ترامپ و خرج کردن پول در آنجا به پرسش‌ها دامن زده است که آیا او از این طریق خواستار اعمال فشار بر ترامپ برای تحقق آرزوهایش بوده است یا خیر.این شیخ عراقی به واشنگتن پست گفته که خواستار عملیات نظامی جراحی شده و فوری علیه تاسیسات امنیتی و نظامی ایران است. او گفته اگر امریکا از موضع بولتون در قبال ایران عقب‌نشینی کند به ضرر وجهه خود در جهان عمل کرده است.این روزنامه می‌نویسد: کسنازان رهبر یک فرقه مسلمان صوفی در عراق است. او دیگر در عراق اقامت ندارد چرا که گفته می‌شود پیش از حمله امریکا علیه عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی عامل اطلاعاتی سیا و گزارش و خبردهنده به نهادهای امنیتی امریکا بوده است و در این‌باره پرونده حقوقی‌ای علیه او باز شده است. او اکنون در قصری در امان پایتخت اردن زندگی می‌کند. او خود را نامزدی خوب برای ریاست جمهوری عراق می‌داند و می‌گوید می‌خواهد با دولت ترامپ همکاری و معامله کند.

 

کبک بازهم به پرونده انضباطی قاضی اسلام ستیز ایست داد

قاضی دادگاهی در کِبک کانادا که به یک زن مسلمان به خاطر حجاب اجازه حضور در دادگاه را نداده بود، بار دیگر مورد پیگرد قرار نگرفت.چندی پیش یک پرونده انضباطی علیه الینا مارنگو، این قاضی دادگاه که نسبت به یک زن محجبه تبعیض قائل شده بود تشکیل گردید و کارشناسان بر این باور بودند که در صورت اجرای حکم علیه وی، ممکن است حتی او را از مسند قضاوت عزل کنند، با این حال مسیر این پرونده به دلیل اقدامات مخرب و سنگ اندازی های قاضی اسلام هراس و حامیانش از پیشرفت باز مانده است.سیستم رسیدگی مدعی شده اند که وی پیش از آغاز رسیدگی به پرونده خواستار بازنگری یک دستگاه قضایی شده که همین مسئله توقف رسیدگی به پرونده شکایت علیه او را موجب شده است. این قاضی پیش از این نیز تلاش کرده بود دیوان عالی کانادا را مجاب کند که این پرونده را مختومه اعلام کنند که ناموفق ماند.رانیا العودی زن محجبه که در سال 2015 در جلسه دادگاهی شرکت کرد که مارنگو قاضی آن بود. این قاضی نژادپرست به رانیا گفت که اگر حجابش را درنیاورد به وی اجازه حضور در دادگاه را نمی دهد. رانیا با درخواست وی موافقت نکرده و توسط قاضی از دادگاه اخراج شد.

 

الازهر اهانت به قرآن کریم در مسجد آلمان را محکوم کرد

در پی پاره کردن 50 نسخه قرآن کریم در یکی از مساجد آلمان، دیده بان الازهر با شدیدترین کلمات این اقدام شنیع را که باعث خدشه وارد آمدن به احساسات مسلمانان سراسر جهان شده است، محکوم  و تاکید کرد: این رفتار افراط گرایانه هرگز بر اسلام تاثیری نمی گذارد و اراده مسلمانان را نمی شکند.این دیده بان تاکید کرد: دروبین ها چهار تعرض مستقیم ضد مسلمانان در آلمان را در طول هفته گذشته رصد کردند.دیده بان الازهر نسبت به افزایش اقدامات افراط گرایانه به شدت ابراز نگرانی کرد.افراد ناشناس به یکی از مساجد شهر «برمن» آلمان حمله کردند و اقدام به پاره کردن نزدیک به 50 نسخه از قرآن کریم این مسجد کردند.منابع رسانه ای گزارش دادند که عاملان اجرایی این حادثه بین ساعت 14 تا 16 مرتکب این جرم شدند. این درحالی است که در این زمان به طور معمول این مسجد باز است.گفتنی است، آلمان بیش از 82 میلیون نفر جمعیت دارد که  چهار میلیون و 500 هزار نفر آنها را مسلمانان تشکیل می دهند؛ برهمین اساس مسلمانان بزرگترین اقلیت مذهبی در آلمان به شمار می آیند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha