جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
تصاویری از مرحوم حضرت آیت الله محقق کابلی

حوزه/ امام جمعه کابل با اشاره به فعالیت های علمی آیت الله محقق کابلی(ره) گفت: نماز جمعه در افغانستان در هیچ یک از شهرها اقامه نمی شد ولی با تلاش این عالم در گسترش فرهنگ تشیع، امروز در همه شهرهای آن برپا می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین عبدالقدیر عالمی در مراسم بزرگداشت  آیت الله محقق کابلی(ره)، در رواق کوثر حرم رضوی به بیان ویژگی های این عالم افغانستانی در عرصه های گوناگون اشاره کرد و گفت: از منظر دین اسلام، برای یادگیری علم و دانش هیچ محدودیت، تبعیض نژادی و جنسیت وجود ندارد، به خصوص فراگیری علوم دینی مرز نمی شناسند.

نماینده آیت الله محقق کابلی (ره) در کابل با بیان اینکه جوینده علم هیچ گاه فارغ التحصیلی ندارد، ادامه داد: این عالم، در مسیر کسب علم، از جمله مراجع عظام زمان خود بود که شاگردان ایشان به این امر اذعان دارند.

امام جمعه کابل با بیان اینکه آیت الله محقق کابلی از یک روستا در نزدیکی شهر کابل با کمترین امکانات اما با تلاش توانست خود را به این جایگاه علمی برساند، افزود: این عالم افغانستانی توانست در مدت 20 سال حضور در مدرسه علمیه نجف از محضر بزرگانی مانند آیت الله العظمی خویی(ره)، امام خمینی(ره)  و... استفاده و اجازه اجتهاد را دریافت کند.

وی با اشاره به اینکه مذهب شیعه و اسلام ناب محمدی از سال 61 هجری در افغانستان وارد و ترویج شده است، اظهار کرد: در طول این مدت، شخصیت های علمی فراوانی همچون ابوریحان بیرونی، مولاناجلال الدین بلخی ، سید جمال الدین افغانی و ... در افغانستان زندگی و به تحصیل و گسترش فرهنگ شیعه خدمت کردند و در عصر حاضر نیز آیت الله محقق کابلی یکی از این شخصیت های نامدار بوده است.

نماینده آیت الله محقق کابلی در شهر کابل با اشاره به اینکه حوزه های علمیه جهان اسلام، ایشان را می شناسند و با فعالیت های علمی شان آشنا هستند، گفت: آیت الله محقق کابلی تنها به عنوان یک مجتهد که بر مصدر فرمان بنشیند، عمل نمی کرد، بلکه  علاوه بر فقاهت در عرصه وحدت در بین مذاهب اسلامی کار کرده است.

وی با بیان اینکه نماز جمعه در گذشته در افغانستان اقامه نمی شد، افزود: آیت الله محقق کابلی با تلاش های زیادی که داشتند، موجب شدند که در بیشتر شهر های افغانستان مانند کابل، هرات، مزار شریف و... نماز جمعه برگزار شود و در واقع ایشان نماز جمعه را در این کشور نهادینه کردند.

حجت الاسلام و المسلمین عالمی با اشاره به اینکه آیت الله محقق کابلی با ایجاد حوزه علمیه بزرگ جامعه الاسلام به عنوان یک مرکز اسلامی در شهر کابل ، در عرصه حوزه و فرهنگ تشیع کار بزرگی در افغانستان کردند، افزود: می توان اعلام کرد که با ایجاد حوزه های علمیه در سایر شهر های افغانستان مانند هرات، مزار شریف، بلخاب و...، امروز حوزه علمیه افغانستان برادر حوزه های علمیه قم و مشهد است.

مراسم بزرگداشت آیت الله محقق کابلی (ره) از مراجع تقلید شیعه و از علمای افغانستان در رواق کوثر حرم مطهر رضوی با حضور شخصیت های حوزوی خراسان و افغانستان، سرکنسول افغانستان در مشهد و برخی دیگر از مسئولان و اقشار مردم برگزار شد.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۴

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha