پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
مدرسه  علمیه خواهران آیت الله ایروانی قم

حوزه/ مدرسه علمیه خواهران آیت الله ایروانی، سال ۱۳۹۶ در پردیسان قم به بهره برداری رسید و تا کنون تاثیر زیادی بر بانوان این منطقه در راستای فهم عمیق علوم و معارف اسلامی داشته است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، مدرسه علمیه آیت الله میرزا یوسف ایروانی طبق وصیت آن مرحوم در سال 1370 ثبت گردید و به موجب ابلاغ شورای عالی حوزه های علمیه، جزو مدارس علوم اسلامی است و جهت فراهم آوردن زمینه آموزش علوم و معارف اسلامی و ترویج و تبلیغ علوم اسلامی به طلاب تشکیل گردید؛ پس از انتقال محل مدرسه به شهر مقدس قم تحت عنوان مدرسه علمیه خاتم الرسل(ص) به فعالیتش ادامه داد و در سال 1392 به موجب موافقت مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران فعالیت‌های خود را در حوزه خواهران مطابق ضوابط، سیاست‌ها ومقررات مرکز آغاز و ساختمان مدرسه علمیه آیت‌الله میرزا یوسف ایروانی سال 1396 در پردیسان قم واقع در بلوار 22 بهمن، نیش خیابان اقلیمی با حضور آیت الله مقتدایی دبیر دوم شورای عالی حوزه های علمیه به بهره برداری رسید.

 

با توجه به نقش روبه‌جلو حوزه‌های خواهران در یاری دین و فهم عمیق مطالب دینی، سراغ این مدرسه علمیه در شهر پردیسان قم رفتیم تا با فعالیت های آن آشنایی بیشتری پیدا کنیم.

کبری محمدی، مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله ایروانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، ضمن  تشریح فعالیت ها و برنامه های این مدرسه علمیه اظهار داشت: قبل از انقلاب زن در امور اجتماعی نقشی نداشت و تأثیرگذار نبود و از زن در راستای فساد اخلاقی استفاده ابزاری می شد ، زن قبل از انقلاب مقلد فرهنگ اروپایی و مروج آداب آن‌ها بود، اما امام(ره) روح تازه‌ای به زنان اسلامی دمید تا زنان این سرزمین نقش‌آفرینی مستقیم و تاریخ‌ساز داشته باشند و برای مفید بودن کالای سودجویی نباشند و به‌طرف تدین روی بیاورند.

وی ادامه داد: لازم است زن در صحنه حضور داشته باشد و حضور او عفیفانه و سازنده باشد، اما دشمن فرهنگی اسلام تلاش می‌کند زن را به خانه‌نشینی و پرده‌نشینی برگرداند و حضور عفیفانه را تبدیل به حضور مفسده انگیز کند.

محمدی افزود: امروزه حوزه‌های خواهران به‌عنوان پایگاه نشر دین و کانون اندیشه‌های ناب رخ نشان می‌دهد و با جذب نیروهای متعهد حضور زن را در جامعه حفظ کند و اهمیت حوزه‌های خواهران از همین‌جا آشکار می‌شود، باید صافی‌ها و فیلترهای دقیق نصب کنیم تا خروجی‌های حوزه علمیه خواهران برخوردار از شرایط فرهنگی مدنظر مقام معظم رهبری باشد.

مدیر مدرسه آیت‌الله میرزا یوسف ایروانی گفت: این مدرسه واقع در پردیسان قم سال 1396 به بهره‌برداری رسید و در همین سال بالغ بر 409 طلبه پذیرش داشته و در سال 97 تعداد طلاب مجموعه به هفتصد طلبه تمام‌وقت، پاره‌وقت و میهمان افزایش‌یافته است.

وی یادآور شد: مدرسه علمیه خواهران آیت‌الله ایروانی تنها مدرسه علمیه خواهران در منطقه پردیسان است که در مقطع سطح 2 حوزه، طلاب را در فهم عمیق علوم و معارف اسلامی بر اساس قرآن و مکتب اهل‌بیت(ع)، در یک دوره 5 ساله یاری می‌کند.

محمدی عنوان کرد: در این مدرسه 700 طلبه به‌صورت تمام‌وقت، پاره‌وقت و میهمان مشغول به تحصیل هستند، اقداماتی انجام‌شده تا سطح 3 راه‌اندازی شود. هم‌چنین 40 تا 43 استاد با این مدرسه در امر تدریس همکاری دارند که 14 نفر دارای سطح 4 یا مشغول تحصیل در این سطح  هستند و 20 نفر نیز دارای مدرک سطح 3 هستند.

چشم انداز 5 ساله مدرسه آیت‌الله ایروانی

مدیر مدرسه علمیه ایروانی اضافه کرد: مدارس علمیه نیازمند سه عنصر آموزشی، تربیتی و فرهنگی و پژوهشی هستند و بدون وجود هریک از این 3 عنصر، ناکارآمد و ناقص هستند و با هم ارتباط تنگاتنگ در راستای پیشرفت و ترقی علوم دارند.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی و پژوهشی در این مدرسه گفت: ترغیب و تشویق طلاب به پژوهش، برگزاری دوره‌های مقاله‌نویسی، برگزاری کارگاه‌های علمی، برگزاری دوره‌های منبع شناسی، مسلط کردن طلاب به نرم‌افزارهای جامع احادیث، برگزاری کارگاه‌های کرسی آزاداندیشی از جمله برنامه‌های فرهنگی و پژوهشی این مدرسه در سال 97 بود و در سال 98 نیز ادامه دارد.

مدیر مدرسه علمیه آیت‌الله ایروانی با اشاره به نگاه تمدنی، بیان کرد: اگر به دنبال رسیدن به تمدن نوین اسلامی هستیم، باید ارکان حوزه، متون درسی، اساتید و طلاب فعالیت و نگاهشان تغییر کند تا امید به آینده تمدنی داشته باشیم و در این میان نباید از نقش حوزه‌های علمیه خواهران غافل شد.

محمدی با اشاره به برنامه‌‎های فرهنگی این مدرسه اظهار داشت: برنامه‌ریزی کردیم تا طلاب در یک‌ چشم‌انداز 5 ساله مسلط بر روان‌خوانی و ترجمه و مفاهیم قرآن کریم باشند، مسائل اعتقادی و نیازهای فقهی جدید را به‌صورت مشروح فرابگیرند؛ هم‌چنین تلاش ما بر این است تا مهارت‌های فردی مانند سبک زندگی اسلامی، تربیت صحیح فرزند را نیز فرابگیرند و چندین دوره در همین زمینه برگزار کردیم.

وی ادامه داد: این مدرسه در ایام تابستان نیز کلاس‌های تابستانی برای طلاب و حتی عموم مردم منطقه برگزار می‌کند چرا که حوزه‌ها تأثیر عمومی دارند و کانونی برای بیانات مردم مانند مساجد هستند، حوزه کانون تجمع علمی است و مردم برای یادگیری احکام، معارف دین و مشاوره به این مدرسه مراجعه کرده و خدمات رایگان دریافت می‌کنند.

مدیر مدرسه علمیه ایروانی تصریح کرد: قبل از ماه رمضان برای طلابی که همراه همسران طلبه‌شان راهی تبلیغ بودند، یک دوره تبلیغی برگزار شد تا در شهرهای دیگر بتوانند ارائه خدمت کنند.

 

تحصیل 700 طلبه در مدرسه آیت‌الله ایروانی

در ادامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید محمدی، عضو و نماینده هیئت‌امنای مدرسه علمیه آیت‌الله ایروانی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه، اظهار کرد: این مدرسه تلاش دارد بر اساس سیاست‌گذاری اولیه، تمام مقاطع تحصیلی را ایجاد کند و تربیت مجتهده نیز از برنامه‌های این مدرسه است چرا که یکی از مطالبات مقام معظم رهبری، تربیت خواهران صاحب‌نظر در فقه و فلسفه است که مدرسه آیت‌الله ایروانی این مهم را در افق کاری خود دیده است.

وی ادامه داد: با توجه به جمعیت زیاد پردیسان و نیاز به وجود یک مدرسه علمیه خواهران در این منطقه، برنامه‌ریزی شد تا این مدرسه در پردیسان راه‌اندازی شود، در فاز اول 7 هزار متر احداث شد و کلنگ سه هزار متر دیگر زده‌شده که به‌زودی راه‌اندازی می‌شود.

عضو هیئت‌امنای مدرسه ایروانی از تحصیل 700 طلبه در این مدرسه خبر داد و بیان کرد: 520 نفر جاری و 90 نفر میهمان هستند و ظرفیتی که در این مدرسه شکل‌گرفته 500 نفر نیست اما به دلیل نیاز منطقه پردیسان در دو نوبت صبح و عصر کلاس‌ها برگزار می‌شود؛ امیدواریم با ساخت فاز دوم در سال آینده قدم‌های بیشتری برداریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی اضافه کرد: مدرسه به دنبال تأسیس یک مرکز فرهنگی است تا فعالیت‌های فرهنگی را در دل مدرسه رونق دهد و در منطقه پردیسان تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد چون این منطقه جمعیت قابل‌توجهی دارد.

وی از راه‌اندازی مرکز فعالیت‌های پژوهشی در ساختمان جدید مدرسه ایروانی خبر داد و ابراز کرد: این مرکز داخل مدرسه قرار دارد اما درواقع جدایی از مدرسه تعریف می‌شود و خدمات بیرونی و داخلی دارد و دوره‌های پودمانی کوتاه‌مدت مانند مهدویت، مشاوره خانواده و سایر دوره‌ها را برای بانوان منطقه برگزار می‌کند.

نماینده هیئت‌امنای مدرسه ایروانی از توسعه فضاهای ورزشی مدرسه خبر داد و عنوان کرد: مدرسه دارای یک مهدکودک قرآنی است که به خانواده‌های منطقه پردیسان و طلاب دارای فرزند ارائه خدمت می‌کند و به دنبال گرفتن مجوز پیش‌دبستانی نیز هستیم.

پیش بینی 60 رشته تخصصی در مدرسه آیت‌الله ایروانی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی تأکید کرد: خواهران طلاب اگر بتوانند جایگاه واقعی خود را درک کنند و مسلط به مبانی دینی باشند بزرگ‌ترین خدمت را به توسعه دین کرده‌اند چراکه خدمات فرهنگی آموزشی زنان را باید همین خواهران طلبه انجام دهند؛ حجم قابل‌توجهی از جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند پس در عرصه‌های مختلف نیاز به فعالیت بانوان در مشاغل مختلف داریم تا در راستای نیازهای عمومی و تخصصی زنان جامعه قدم بردارند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا خواهران طلبه درزمینهٔ اجتهاد فعالیت چندانی ندارند، گفت: اجتهاد جنسیت بردار نیست و کاری به زن و مرد بودن ندارد، سازوکارهای آن برای برادران فراهم بوده چراکه حوزه برادران قدمت بیشتری دارد؛ اگر حوزه‌های علمیه خواهران فعال باشند نقش جدی بانوان در مسیر اجتهاد معلوم می‌شود.

عضو هیئت‌امنای مدرسه ایروانی ادامه داد: 60 رشته تخصصی برای این مدرسه پیش‌بینی‌شده که به‌مرور راه‌اندازی می‌شود و تربیت مجتهدان خواهر نیز در دستور کار است؛ امروزه مسیر به روی خواهران طلبه باز است و وضعیت مانند 20 سال گذشته نیست و بنده معتقدم آینده بسیار خوبی در حوزه‌های خواهران داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی با اشاره به اینکه باید ازلحاظ کمی در حوزه خواهران رشد داشته باشیم، ابراز داشت: ناگفته نماند کمیت زمانی ارزشمند است که برای کیفی سازی آموزش خواهران طلبه نیز برنامه‌ریزی منسجمی داشته باشیم.

وی تأکید کرد: باید دانش‌آموزان و خواهران برگزیده، باستعداد و انگیزه را در حوزه‌های علمیه پذیرفت چون قوت آموزش ضعف پذیرش را جبران نمی‌کند؛ هم‌چنین سطح اساتید حوزه‌های خواهران را از نظر تربیتی، مهارتی و علمی باید ارتقا بخشید چرا که اصل کیفی سازی مدارس علمیه بر دوش اساتید است.

 عضو هیئت‌امنای مدرسه ایروانی یادآور شد: ارتقای سطح منابع آموزشی و سطوح درسی، بهره‌مندی از تکنولوژی آموزشی، ایجاد رشته‌های تخصصی و جدی گرفتن نظام جامع تربیت از مواردی است که به رشد و اعتلا حوزه‌های خواهران کمک شایانی می‌کند.

حجت‌الاسلام  والمسلمین محمدی ابراز امیدواری کرد که با نگاه خوب مسئولین کشور و نگاه عالی‌مقام معظم رهبری شاهد رشد و اعتلای بیشتر حوزه‌های علمیه خواهران باشیم.

 

مدیریت مدرسه ایروانی و رشد علمی و پژوهشی طلاب

هاجر شیخ لو طلبه‌ای است که در سطح دو این مدرسه مشغول به تحصیل است . او می‌گوید سال‌ها قبل از تحصیل همراه با همسرم به مناطق تبلیغی می‌رفتم؛ آنجا احساس نیاز به مطالعه بیشتر دروس حوزوی پیدا کردم و نداشتن مدرک برای بنده یک نقص محسوب می‌شد؛ البته بنده مدام با همسرم در تبلیغ مطالعه می‌کردم اما این باید منسجم‌تر می‌شد. از آنجایی که مدرسه ایروانی نزدیک‌ترین مدرسه به محل سکونتم بود اینجا را انتخاب کردم و از انتخاب خود بسیار خرسندم چرا که کادر و مدیریت مدرسه تمام تلاش خود را برای رشد علمی و پژوهشی طلاب این مدرسه به کار می‌گیرند.

وی از اختصاص ساعات کم به دروس 4 واحدی گلایه می‌کند و معتقد است ما طلبه‌ها باید به ادبیات عرب به‌خوبی مسلط باشیم؛ اما ساعات اختصاص‌یافته به این دروس به اندازه کافی نیست و استاد باید به‌سرعت مطلب را بگوید و رد شود.

شیخ لو نیاز خواهران را در آموزش مهارت‌های مختلف فرزند داری، همسر داری می‌داند و معتقد است ما باید مهارت مدیریت مشکلات را در زندگی بیاموزیم تا به خانواده آسیب نرسد و بتوانیم جنبه تحصیلی خود را ارتقا دهیم.

این طلبه یکی دیگر از ضعف‌های طلاب را آشنایی کم یا عدم آشنایی با کامپیوتر و فضای مجازی دانست و عنوان کرد باید در مدارس برای این مهم تدبیری اندیشیده شود.

 

گفت و گو: م- فرهنگیان

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • اسکندری IR ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۷/۰۴
    0 0
    باسلام ووقت بخشید من برای ثبت نام حوزه که بدون ازمون نمیدانم چه جوری ثبت نام کنم وزمانش برای ثبت چه موقعه ای؟