جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
بدحجابی

حوزه/ تناقض پوشش بازیگران و مجریان با وضعیت حضور در مجامع عمومی و نقش پر رنگ سلبریتی ها در الگوگیری جوانان از آنان، نمایش زنان در نقش نابهنجار اخلاقی با حجاب اسلامی و ... اصل ارزش حجاب را مخدوش و تضعیف نموده است.

خبرگزاری حوزه/ دیگر نیازی به پژوهش ها و آمارها نیست. با گذری در شهر، عمق فاجعه را در خواهی یافت ... به راستی چرا وضعیت عفاف و پوشش یک جامعه مسلمان به این سمت و سو کشیده شده است؟ متولیان این امر در کدام خواب غفلت به سر می برند؟ چه عواملی در این زمینه دخیل هستند ... و هزاران سؤال دیگر که ذهن را درگیر کرده است ... اما از جمله عوامل مهم گسترش و شیوع بدحجابی را می توان در پنج عامل دانست؛ خانواده اولین موقعیت تربیت ارزش های دینی است که تأثیر عمیقی در التزام فرزندان به عفاف و حجاب دارد؛ عدم رعایت حدود و مرزهای ارتباطی والدین در خانه، بی توجهی والدین، خویشان و دوستان خانوادگی به حریم حجاب، ضعف در تلاش در تربیت دینی و مهم تر از همه عدم تأمین نیاز های زیستی و روانی فرزندان توسط خانواده که منجر به حس خودنمایی می شود از جمله عوامل آسیب زننده به تربیت عفاف و حجاب در خانواده است.

سهم نهادهای آموزشی در حوزه عفاف و حجاب همتراز با خانواده است؛ عامل نبودن به حجاب در برخی متولیان آموزشی، ضعف در آموزش حکمت حجاب در محیط های آموزشی، بی توجهی به حدود و کیفیت پوشش در موقعیت های مختلف آموزشی، بهره برداری نکردن از روش های مؤثر و متنوع تربیتی، ضعف تبیین عواقب بد پوششی و البته در برخی موارد افراط و تعصب بی جا در حجاب افراد از شایع ترین آسیب های تربیتی در این نوع است.

رسانه های جمعی به جهت استفاده کمی وکیفی بیشتر مردم از آن ها تأثیر عمیق و گسترده ای در ارتقای فرهنگ دینی جامعه دارند؛ فقدان راهبرد منسجم علمی برای ترویج حجاب و عفاف، تأکید بر ظواهر و خلاصه کردن عفاف در حجاب، تناقض پوشش بازیگران و مجریان با وضعیت حضور در مجامع عمومی و نقش پر رنگ سلبریتی ها در الگوگیری جوانان از آنان، نمایش زنان در نقش نابهنجار اخلاقی با حجاب اسلامی و تحقیر حجاب برتر به طور کاملا نامحسوس و حتی آشکار، اصل ارزش حجاب را مخدوش و تضعیف نموده است.

کم توجهی برخی مسئولان نظام و عملکردهای سیاستی و حکومتی ضعیف در نبود برنامه و قوانین، ضعف دستگاه ها در عمل  به قوانین و اجرای آن، اختصاص ندادن زمان و نیروی مناسب برای آسیب شناسی و عدم هماهنگی بین قوه قضاییه و وزارت خانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش و حوزه های علمیه در تثبیت ارزش های اسلامی در جامعه و کم توجهی به پدیده امر به معروف و نهی از منکر همگی از جمله عوامل مورد توجه در این زمینه است.

در نتیجه می بایست با بررسی این عوامل و آسیب ها در حوزه های مختلف خانواده، محیط های آموزشی، رسانه ها و نهاد های حکومتی نسبت به رفع این پدیده شوم اجتماعی که منجر به از هم پاشیده شدن خانواده و اجتماع می گردد اقدام نمود.

 

فاطمه فرهادیان - عضو گروه نویسندگی صریر

 

توجه: انتشار یادداشت و مقالات به معنای تأیید یا رد آن از سوی خبرگزاری حوزه نیست.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha