سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024

حجت الاسلام مرویان حسینی

حوزه/ مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه اسلام حضور بانوان در عرصه اجتماعی را جایز می داند، گفت: حکمت فلسفه حجاب وعفاف، حفظ وامنیت زن در فعالیت های اجتماعی است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید محمود مرویان حسینی، ظهر امروز در مراسم  پایانی اجتماع عظیم مردمی حافظان حریم خانواده در جوار بارگاه امام هشتم، با اشاره به سالروز قیام مردم مشهد در مسجد گوهرشاد، ابراز کرد: زنان و مردانی در ۸۴ سال پیش یعنی 21 تیر 1314 در کنار حرم مطهر رضوی برای دفاع از عفاف و حجاب در مسجد گوهرشاد جان دادند. این قیام که به خاطر مقابله با دستور کشف حجاب توسط رضا خان داده شد، اتفاق افتاد.

مدیرعامل بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به رفتارهای رضا خان برای به قدرت رسیدن در بین مردم اظهار کرد: او وقتی توانست پایه های حکومت باطل خود را محکم کند، دین زدایی را آغاز کرد و دستور کشف حجاب داد.

وی به دیگر اقدام های حکومت پهلوی اشاره و خاطر نشان کرد: تعطیلی مدارس علمیه و مساجد و تبدیل مراکزدینی به انبارچوب و قدغن کردن برگزاری مراسم عزاداری اهل بیت (ع) از دیگر کارهای حکومت رضاخانی علیه دین بود.

استاد دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه مراجع آن عصر ضمن انزجار از فعالیت های دین زدایی رضاخان به مقابله با او برخاستند، افزود: جمعی از علما و مردم مشهد در ۲۱ تیرماه ۱۳۱۴ به خاطر ارادت به دین وحجاب درحرم مطهر رضوی جمع شدند و به دستور رضاخان بین ۶۰۰ تا ۱۶ هزار نفر را به رگبار بستند.

وی با بیان اینکه سربازان حتی افراد زخمی در این جنایت را زنده به گور کردند، یادآور شد: طبق بیان شاهدان ماجرا، اجساد شهدا به طورگروهی دفن شد و امروز نیز محل دفن آنان مشخص نیست.

حجت الاسلام والمسلمین مرویان حسینی در ادامه با بیان اینکه مردم در۸۴ سال پیش هزینه حجاب را آگاهانه با شهادت و مبارزه با رژیم وابسته به رضاخان دادند، با اشاره به حضور مردم و استقبال از اجتماع عفاف و حجاب در کشور و شهر مشهد، گفت: مسئله حجاب فطری و یک مسئله قرآنی و دینی و در واقع، حیات بخش و صیانت کننده جامعه است.

وی با بیان اینکه قرآن کریم به طور مستقیم به مسئله حجاب پرداخته است، ابراز کرد: آموزه های دین، حجاب را امری ضروری بیان می کند که حکمت و فلسفه آن نیز حفظ و امنیت زن در اجتماع است.

حجت الاسلام والمسلمین مرویان حسینی با بیان اینکه اسلام مخالف حضور زنان در جامعه و فعالیت اجتماعی نیست، افزود: اسلام حضور زنان را در عرصه های اجتماعی به گونه ای که فساد انگیز و دلبرانه نباشد، جایز می داند.

وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم حجاب رفتاری، گفتاری و پوشش داریم، توضیح داد: حجاب و عفاف حقیقتی است که با مراقبت نسبت به آن توسط زنان و مردان در جامعه، عشق و محبت در کانون خانواده ها حفظ خواهد شد.

این گزارش می افزاید، اجتماع عظیم مردمی «حافظان حریم خانواده» با حضور بانوان زائر و مجاور از میدان شهدای شهر مشهد آغاز شد که در این مراسم بانوان با شعار هایی چون: خامنه ای رهبر است حجاب ما سنگر است، تذکر لسانی اجرا باید گردد، اشاعه فساد و بی حجابی سیاست آمریکاست، قوه قضائیه اقدام انقلابی، چادر حجاب برتر وصیت شهید است، با افتخار از آنچه برای حفظ و امنیت خود انتخاب کرده اند، دفاع کردند.

انتهای پیام/313/24

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha