جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حج، انسجام اسلامی و آینده همگرایی در جهان اسلام

حوزه/ فعال رسانه ای و بین المللی بر لزوم استفاده از رسانه ها به خصوص شبکه های اجتماعی در انتقال پیام حج تاکید کرد و گفت:در کشور ما بعضا تلقی می‎شود که این امر به افزایش قدرت عربستان می‎انجامد؛ پس از گسترش راهپیمایی اربعین در سالهای اخیر، متاسفانه چنین تلقی شد که دوگانه سازی بین اربعین و حج در حال رخ دادن است که به هر شکلی که انجام شود کار اشتباهی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، محمد خواجویی امروز در نشست تخصصی «حج، انسجام اسلامی و آینده همگرایی در جهان اسلام» که در دفتر بعثه مقام معظم رهبری در قم برگزار شد، با ذکر این مطلب که پس از واقعه 11 سپتامبر، اسلام هراسی در جهان شدت گرفت گفت: البته پس از روی کارآمدن داعش و از بین رفتن داعش، موضوع اسلام هراسی رنگ و بو و شکل سابق خود را ندارد.

وی افزود: بلکه امروز موضوع ایران هراسی  و اسلام انقلابی که از سوی ایران مطرح شده است در دستور کار رسانههای غربی قرار گرفته است.

فعال رسانه ای و بین المللی، عنوان کرد: کوبیدن ایران امروز در اولویت همه برنامههای رسانهای غربی قرار گرفته است؛ وقتی که حکومت عربستان پیش قراول ارتباط با رژیم صهیونیستی می‏شود مساله ساده ای نیست که بتوانیم از آن بگذریم.

خواجویی اظهارکرد: برگزاری کنفرانس صلح با اسراییل در بحرین برگزار میشود و این مساله کاملا هدفمند و پیچیده است؛ بخشی از کشورهای اسلامی در حوزه برنامههای سیاسی و امنیتی خود با اسراییل و آمریکا حرکت همسان دارند.

فعال رسانهای یادآورشد: انتقال پیام، کارکرد یک رسانه است و حج نیز یک ابر پیام است زیرا در هر سال حجمی میلیونی از مردم مسلمان کشورهای مختلف جهان را در کنار هم داریم  مناسک مشترک و نمادین انجام میدهند و هر کدام از آنها زمینهای برای رسانهای شدن است.

وی گفت: از دیگر سوژههای رسانهای در کنار حضور گسترده مردم، پیام صلح طلبی و مسالمت جویی مسلمانان است؛ با توجه به اینکه اکثر احکام حج در بین مسلمانان، اختلاف نظری وجود ندارد، این صلح و اشتراک بیش از پیش به چشم میخورد و همین مساله به ظرفیتی مهم در توسعه وحدت خواهد بود.

فعال رسانه ای و بین المللی با ذکر این مطلب که برخی تصور میکنند که تبلیغ بیش از حد حج، افزایش و تقویت جایگاه عربستان سعودی است، اظهارکرد: البته یکی از زمینههای قدرت فرهنگی عربستان، موضوع حج است و در ایام حج همه ارکان رسانهای عربستان به دنبال قدرت نمایی عربستان هستند.

خواجویی بیان کرد: در کشور ما نیز بعضا تلقی میشود که این امر به افزایش قدرت عربستان میانجامد؛ پس از گسترش راهپیمایی اربعین در سالهای اخیر، متاسفانه چنین تلقی شد که دوگانه سازی بین اربعین و حج در حال رخ دادن است که به هر شکلی که انجام شود کار اشتباهی است.

وی با ذکر این مطلب که رسانههای کلاسیک کارکردهای خاص خود را دارند ولی رسانههایی که در سالهای اخیر در عرصه انتقال پیام، تاثیرگذارتر هستند، شبکههای اجتماعی هستند، تصریح کرد: با تاسف در حج از کارکرد این رسانهها غافل شدهایم.

خواجویی از ایجاد یک پدیده جهانی شبکه ای اطلاع رسانی خبرداد و گفت: امروزه  با یوزرهایی مواجه هستیم که هر کدام از آنها یک رسانه هستند و در حج هر انسان، یک رسانه خواهد بود.

این فعال رسانهای عنوان کرد: در این زمینه کمتر گزارشی برای مخاطبان دیگر فرهنگها در حوزه رسانهای تولید کردهایم و فعالان حج و زیارت باید بیش از پیش وارد تولید محتوا شوند.

وی گفت: رسانههایی در جهان اسلام وجود دارند که میتوانند ظرفیت بسیار خوبی برای انتقال پیام باشند؛ رسانه المیادین به تنهایی بار سنگینی در حوزه رسانهای مقاومت دارد؛ شاید ظاهر این شبکه با ظاهر رسانههای ما متفاوت باشد، ولی در انتقال پیام مقاومت بسیار موفق بودهاند.

خواجویی اظهارکرد: تولید محتوا و کار تشکیلاتی از مهمترین کارهایی است که در توسعه فعالیتهای رسانهای در زمینه حج میتوان انجام داد.

وی یادآورشد: رسانههای اجتماعی امروزه کارکرد بالاتری نسبت به رسانههای کلاسیک در موضوع حج دارند؛ ولی متاسفانه کمتر از این حوزه استفاده کردهایم.

انتهای پیام

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha