جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حج، انسجام اسلامی و آینده همگرایی در جهان اسلام

حوزه/ کارشناس سیاسی موسسه ابرار معاصر، نظم امنیتی غربی را مولّد امنیت منافع آمریکا و تثیبت اسرائیل دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، عابد اکبری امروز در نشست تخصصی «حج، انسجام اسلامی و آینده همگرایی در جهان اسلام» که در دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت در قم برگزار شد، با ذکر این مطلب که امروز با نظامی جدید در حوزه امنیتی در منطقه مواجه هستیم گفت: این  نظم امنیتی منطقه، ناشی از راهبردها و توافقات قدرت‏های غربی است که با محوریت ایالات متحده در جهان اسلام شکل گرفته است.

وی با اشاره به اضلاع سه گانه این نظم امنیتی بیان کرد: اولین هدف این نظم امنیتی تامین منافع اقتصادی قدرتهای بزرگ و تعمیق گفتمان غربی در مقابل جایگزینی گفتمان اسلامی وسومین موضوع مستخرج از نظم امنیتی، مشروعیت بخشی به امنیت رژیم صهیونیستی است.

این تحلیلگر سیاسی در موسسه ابرار معاصر بیان کرد: این نظم امنیتی وارداتی، پیامدهایی برای جهان اسلام به بار داشته است که در راس همه این پیامدها رد پای رژیم صیهونیستی را شاهد هستیم.

اکبری با ذکر این مطلب که اسلام هراسی و بازتولید مفاهیمی که منجر به اسلام هراسی می شود از پیامدهای این نظم امنیتی است، اظهارکرد: افزایش شکاف فرهنگی و نژادی در منطقه؛ تشدید تمایل به تجزیه طلبی از دیگر پیامدهای این نظم امنیتی است؛ همچنین گروههای شکاف زی و گروههایی که در شکافهای این نظم شکل می گیرند مانع بزرگی برای امنیت منطقه هستند.

این پژوهشگر سیاسی در ادامه به دو دسته پیامد در این حوزه اشاره کرد و گفت: اولین دسته معطوف به این گزاره هستند که بازیگران منطقه که در جهان فعالیت دارند از این پیامدها آسیب می بینند، به جز رژیم صهیونیستی؛ این بازی، بازی همه سر باخت، برای جهان اسلام است.

اکبری بیان کرد: نظم امنیتی جدیدی که می تواند به همگرایی بازیگران منجر شود، پاسخی به شرایط بی ثباتی فعلی است؛ در این نظم کلید واژههایی وجود دارد که اولین آن، مردم محور کردن امنیت است.

وی با ذکر این مطلب که «هشتک»، عدالت از جمله واژههایی است که اسلام همیشه آن را در گفتمان خود تکرار کرده است، تصریح کرد: مقابله با نظم امنیتی تزریقی رایج، از دیگر کلیدواژههای گفتمان نظم اسلامی است.

اکبری در پایان بیان کرد: موضوع امنیت دسته جمعی از دیگر کلیدواژههای این حوزه است؛ انسجام اسلامی در این راستا کارایی بسیاری دارد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha