جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شورای فرهنگ عمومی همدان

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین شعبانی گفت: هنگامی که انسان مراکز فروش لباس و پاساژها را می بیند باید به این نکته توجه کند که به جای آن که به دختر خانم ها ایراد بگیریم که چرا این لباس را می پوشید، بلکه باید نظارت خودمان را بیشتر کنیم که نگذاریم این لباس ها تولید و یا به فروش برسد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در همدان، حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله شعبانی، ظهر امروز در نخستین جلسه شورای فرهنگ عمومی در سال ۹۸ فرهنگ را اصیل ترین ابزار برای حفظ جامعه عنوان کرد و گفت:‌ اساسی ترین شورایی که در استان وجود دارد همین شورای فرهنگ عمومی است.

وی افزود: فرهنگ از سه بخش اساسی تشکیل می شود وکه عبارت است از دانش، بینش و منش که هم جنبه فکری دارد و هم با رفتار های افراد و جامعه در ارتباط است.

امام جمعه همدان با تاکید بر این که اندیشه و فکر جامعه مرتبط با فرهنگ است، اظهار داشت: با توجه به اهمیت این شورا به تعویق افتادن جلسات آن به این معنا است که فرهنگ عقب خواهد افتاد، چرا که وظیفه این شورا تصمیم گیری برای موضوعات مهم فرهنگی استان است.

وی با اشاره به لزوم ایجاد یک کمیته مطالعاتی در شورا یادآور شد: با توجه به مشغله اعضا این کمیته مطالعاتی باید با مطالعه مستمر مشکلات و آسیب های استان را شناسایی کند و گزارشات را تحویل دبیرخانه بدهد و بر همین اساس جلسات را برگزار کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین شعبانی، مسئله فرهنگ را اساسی ترین موضوع کشور دانست و گفت: امروز اگر در مسئله اقتصاد با مشکل مواجه هستیم باید ریشه اش را در فرهنک جستجو کنیم، چرا که فرهنگ معنای عام دارد و همه این موضوعات را شامل می شود.

وی با اشاره به ۵ مرداد ماه سالروز اقامه اولین نماز جمعه، خاطر نشان کرد: وظیفه ذاتی ستاد نماز جمعه این است که مروج اصلی نماز جمعه باشد و نمی شود برای این کار از دیگر ارگان ها انتظار داشت البته دیگران می توانند همراهی کنند اما وظیفه اصلی بر دوش ستاد های نماز جمعه می باشد.

امام جمعه همدان در ادامه با بیان این که نیازمند یک مرکز جامع خانواده در شهر همدان هستیم که هم جنبه مذهبی داشته باشد و هم مرکز مشاوره تخصصی داشته باشد، اظهار داشت: مراکز مشاوره متعددی در استان وجود دارد که به صورت موازی مشغول کار هستند و می توان آن ها را برای گرفتن نتیجه مطلوب تر تجمیع کرد.

وی یادآور شد: البته بعضی از سایت ها و مراکز مشاوره ای، مشاوره هایی را ارائه می دهند که از لحاظ مذهبی بسیار قابل نقد است و نیازمند نظارت جدی در این زمنیه هستیم.

امام جمعه همدان به تداخل برخی از موضوعات در ستاد امر به معروف و شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: شورای فرهنگ عمومی با شورای ستاد امربه معروف در بعضی از مصوبات دارای تداخلاتی هستند که در هنگام اجرا ممکن است با مشکل مواجه شویم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان اظهار کرد: برای جلوگیری از این مشکل می توان تفکیکی انجام دهیم و قسمت سلبی کار را به شورای امر به معروف بسپاریم  و قسمت هایی که نیازمند بررسی عمیق تری هستند را به شورای فرهنگ عمومی محول کنیم.

وی، توجه به سبک زندگی ها را خواستار شد و گفت: هنگامی که انسان مراکز فروش لباس و پاساژها را می بیند باید به این نکته توجه کند که به جای آن که به دختر خانم ها ایراد بگیریم که چرا این لباس را می پوشید، بلکه باید نظارت خودمان را بیشتر کنیم که نگذاریم این لباس ها تولید و یا به فروش برسد.

امام جمعه همدان با گلایه از قیمت های بسیار بالا در بازار برای تهیه چادر و قیمت های پایین برای لباس های نامناسب، بیان داشت: نباید دختران جوانمان را متهم به بی دینی کنیم، چرا که این ها همان افرادی هستند که در شب قدر و خیلی از مراسم های مذهبی دیگر حاضر هستند.

وی یادآور شد: غالب طرح های اقتصادی موجود دارای پیوست فرهنگی نیستند و باید قانونی مصوب شود که همانند طرح های دیگر که نیازمند تاییدیه از ادارات مختلف هستند هر طرحی را ملزم به داشتن پیوست فرهنگی کنیم.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان همدان تصریح کرد: ممکن است امروز تنها به فکر توسعه باشیم، اما در ۲۰ سال آینده با مشکلات فرهنگی و یا حتی مشکلات اقتصادی بسیاری مواجه شویم.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha