شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 153
۱۷ دی ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۱
نیک زاد نکو

«فرزند کمتر زندگی بهتر»، جمله‌ای‌ کوتاه که سالها برای نهادینه‌ شدن آن تلاش کردیم و اکنون کشور را با پدیده پیری جمعیت مواجه کرده است.

هر چند برای تحقق این شعار مسئولان و رسانه‌ها سال‌ها تلاش کردند، اما اکنون که پدیده آینده کشور را تهدید می‌کند، همه وظیفه دارند زنگ خطری که رهبری نظام به صدا در آورد را جدی گرفته و زمینه را برای ایران صد میلیونی فراهم کنند.

خبرگزاری حوزه در گفت و گو با یک امام جمعه و یک نماینده مجلس راهکارهای تحقق این مهم را جویا شده است.

امام جمعه مهاجران در مورد اهمیت افزایش جمعیت به خبرنگار ما گفت: باید فرهنگ سازی شود و مردم توجه کنند جمعیت زیاد مشکلی برای اقتصاد و مسائل اقتصادی ایجاد نمی‌کند، این تفکر غلط جا افتاده که فرزند زیاد به خانوارها و کشور آسیب می‌رساند.

حجت‌الاسلام نیکزاد تاکید کرد: اگر تربیت صحیح و برنامه ریزی اصولی صورت بگیرد، جمعیت بیشتر می تواند به اقتصاد کشور خیلی خوب کمک کند .

 

*فرزند بیشتر چالش ایجاد نمی‌کند

امام جمعه مهاجران در پاسخ به اینکه چطور می توانیم با این گرانی، تورم، مشکلات گرانی، ترم دانشگاه ها و دیگر موارد، به سوی ازدیاد جمعیت برویم گفت: اگر تربیت های صحیح، به درستی صورت گیرد و اگر فرهنگ غنی اسلامی برای مردم به خوبی بازگویی و تفهیم شود و مردم را از طریق احادیث اهل‌بیت(ع) از اسراف و تجمل گرایی منصرف کنیم، فرزند بیشتر نه تنها چالش و مشکلی برای اقتصاد کشور ایجاد نمی کند، بلکه به اقتدار و عزت خانواده‌ها و کشور منجر می‌شود.

 

*نیازمند مشوق‌های قابل اجرا هستیم

وی در پاسخ به اینکه کارخانه ها، ادارات و نهادهای دولتی و خصوصی در راستای فرمان مقام معظم رهبری چه مشوق هایی می توانند برای کارکنان در نظر بگیرند گفت: هر کس نسبت به آن مسئولیتی که دارد، باید پیام مقام معظم رهبری را لبیک گوید و در رابطه با اجرای آن کار کند.

حجت‌الاسلام نیکزاد با تاکید بر اینکه هر مجموعه باید یک تشویقی برای نیروهایش به فراخور توانایی خود داشته باشد گفت: اگر فرهنگ اسلامی و دینی مردم در هر مجموعه دولتی یا خصوصی بالابرود، به خوبی در می یابند که ازدیاد جمعیت خود به خود پشتوانه خوبی برای نظام، کشور و حل معضلات اقتصادی است.

وی در پاسخ به اینکه سال‌ها طول کشید تا شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» در بین مردم پذیرفته شد، اکنون چه باید کرد تا فرهنگ «فرزند بیشتر زندگی با برکت» نهادینه شود گفت: شعار فرزند کمتر یک اشتباه بود که در یک مقطع زمانی صورت گرفت. شاید هم در یک برهه کوتاه به این نتیجه رسیده بودند که باید جمعیت را کاهش داد اما نباید روی آن بیش از حد تمرکز می‌کردیم.

حجت‌الاسلام نیکزاد با تاکید براینکه اکنون فرصت از دست رفته است گفت: باید زودتر از این به سوی افزایش جمعیت می رفتیم و باید جبران شود .

 

*نیازمند برنامه‌ریزی منسجم هستم

ابراهیم نکو از نمایندگان مجلس هم در گفت و گو با خبرگزاری حوزه با تاکید بر اینکه در شرایط اقتصادی موجود، همه اقشار جامعه به خصوص قشر پایین جامعه به طرح افزایش جمعیت تن نمی دهند و به سوی آن نمی روند گفت: نه اینکه مردم فرزند نخواهند، بلکه با توجه به شرایط زندگی به ویژه وضعیت مسکن ترجیح می دهند، همان تفکر فرزند کمتر، زندگی بهتر را ادامه بدهند.

وی با یادآوری اینکه مقام معظم رهبری به عنوان ولی فقیه و سیاستگذار کلان کشور، تشخیص به ازدیاد جمعیت دادند گفت: بنا بر این ضرورت دارد دولتمردان و دست اندرکاران این امور، با برنامه ریزی های صحیح بتوانند خانواده ها را به ازدیاد جمعیت تشویق کنند.

 

*توان مالی خانواده‌ها افزایش یابد

عضو کمیسیون اقتصادی با تاکید بر اینکه از جمله موارد مهم بحث بالا بردن توان مالی، اشتغالزایی و مسکن است افزود: ما نمی توانیم به خانواده ها اجبار کنیم که جمعیت خود را افزایش دهید اما شرایط زندگی را برایشان مهیا نکنیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز کسانی که دنبال فرزنددار شدن هستند، مطمئنا آینده را پیش بینی می کنند گفت: مردم پیش بینی می کنند در صورت داشتن فرزند بیشتر، چه اتفاقاتی برایشان خواهد افتاد و چه گرفتاری هایی خواهند داشت، لذا می طلبد دولت در این زمینه یک لایحه ای تقدیم مجلس کند که در این لایحه ملزم به مهیا کردن امکانات آتی برای فرزندی باشد که در آینده به دنیا می آید.

نکو با تاکید بر اینکه دولت و مجلس باید برای نوزادان امروز، از همین لحظه برنامه‌ریزی کنند، گفت: امکانات برای ازدواج فراهم شود. امکانات خانه دار شدن تعریف گردد و این تضمین وجود داشته باشد که یک دختر یا پسر در سن ازدواج کار، مسکن و موقعیت زندگی را داشته باشند و من فکر می کنم مجلس و دولت با کار کارشناسی می‌توانند دغدغه خانوارها را در این خصوص مرتفع نمایند.

 

*معضل بی‌کار حل شود

وی در مورد ایجاد اشتغال گفت: الان نمی توان معضل بیکاری را ضرب العجلی حل کرد و نمی توان گفت با ایجاد شغل، خانواده ها را تشویق خواهیم کرد که فرزند داشته باشند. ولی آن چه مهم است، این‌که از امروز می توانیم برای دو مرحله برنامه ریزی کنیم. یکی برای آنهایی که امروز تشکیل خانواده میدهند و صاحب خانه هستند. با ایجاد مشوق های لازم و تضمینی، خانواده ها را تشویق کرد که می توانند در این طرح کمک کنند و بچه‌دار شوند و به ازدیاد جمعیت کمک کنند. زیرا مشکل مالی و مسکن و کار از نگرانی جدی خانواده‌هاست.

عضو کمیسیون اقتصادی با اعلام اینکه یکی هم در مورد جوان هایی است که هنوز ازدواج نکرده اند گفت: با ایجاد اشتغال و دادن تضمین های آتی برای آنها، می توان آنها را به ازدواج و البته بچه‌‌دار شدن تشویق کرد که این کار شدنی است.

 

*یک هشدار جدی

وی با تاکید بر اینکه زنگ خطر رشد فرقه های انحرافی وهابی، سلفی، بهایی و امثال اینها به صدا در آمده است گفت: این فرقه ها با سرمایه گذاری در زمینه ازدیاد جمعیت به شدت به رشد جمعیت می‌اندیشند و اگر دیر بیدار شویم، کشوری پیر خواهیم داشت.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha