جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024

آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی نسبت به تربیت علمی و اخلاقی طلاب بسیار حساس بودند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر عطاران از شاگردان آیت‌الله العظمی فاضل در گفتگو با خبرنگار مرکز خبر حوزه ایشان را از بهترین تبیین کنندگان سیره فقهی حضرت امام(ره) و آیت‌الله العظمی بروجردی دانست و افزود: ایشان با آگاهی کامل نسبت به نظرات این دو فقیه والا مقام، نظریات آنان را به صورت مرتب و دسته بندی شده در اختیار فضلا قرار می داد و با حفظ امانت سعی در انتقال این مفاهیم ارزشمند داشت.

وی با بیان اینکه آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی در هنگام تدریس، نظر تمامی صاحب نظران را بیان می فرمودند گفت: ایشان آراء و نظرات مخالفان نظر خود را به خوبی تبیین می کردند به گونه ای که گاهی میان نظر مخالفان و نظر ایشان اشتباهاتی پیش می آمد.

معاون فرهنگی مرکز جهانی علوم اسلامی با اشاره به شیوه تدریس این عالم ربانی اظهار داشت: آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی دائما در پایان درس خود و پس از بررسی نظرات مختلف نظر خود را در قالب نکات مفید و ارزنده ارائه می دادند و نسبت به نظر دیگران احترام زیادی قایل بودند.

این شاگرد آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی تصریح کرد: ایشان نسبت به آراء فقهی حضرت امام احترام و ارزش خاصی قایل بود و هنگامی که می‌خواست سخن از امام نقل کند از عبارات زیبا و وزین استفاده می‌کردند اگر چه پس از آن نظر خود را بسیار متواضعانه بیان می فرمودند.

حجت‌الاسلام عطاران، حوصله و صبر فراوان را از دیگر خصوصیات اخلاقی برجسته آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی عنوان کرد و یادآور شد: ایشان بسیار تأکید داشتند که نظر خود را بر دیگران تحمیل نکنند و آنچه برای ایشان اهمیت داشت تربیت و رشد و ترقی طلاب بود، به همین دلیل هیچ گاه از سئوالات مکرر طلاب خسته نمی‌شدند.

وی افزود: طلاب آزادانه می توانستند در درس خارج ایشان به مخالفت با نظراتشان بپردازند و هیچ گونه منعی در این زمینه وجود نداشت، اما در نهایت با احاطه علمی خود به سئوالات پاسخ می دادند. 

معاون فرهنگی مرکز جهانی علوم اسلامی، پاسخ‌گویی به سئوالات و شبهات پس از اتمام جلسه درس را از دیگر خصوصیات آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی بیان کرد و گفت: در سال‌های گذشته که وضع جسمی ایشان مساعد بود به دفعات پس از اتمام درس، شاهد پاسخگویی ایشان به شبهات و سئوالات مختلف بودیم که تأثیر زیادی در تربیت طلاب داشت.

حجت‌الاسلام عطاران افزود: این مرجع عالیقدر نسبت به مسایل روز احاطه کامل داشتند و نسبت به مناطق مرزی کشور حساسیت خاصی نشان می‌دادند به طوری که گروه‌های تبلیغی ویژه‌ای را به مناطق مختلف اعزام می‌کردند.

وی پژوهش و تحقیق را از جمله موارد اهتمام ایشان برشمرد و یادآور شد: آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی نسبت به افزایش تحقیق و پژوهش در میان شاگردان خود بسیار حساس بودند و تأسیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) نیز با همین رویکرد صورت گرفته است.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha