چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024

هجدهمین نشست از سلسله نشست‌های انقلاب اسلامی مخاطرات امروز و فردا با موضوع «وظایف دولت اسلامی در مقابل دین حداکثری» با حضور طلاب، فضلا و اندیشمندان در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه، با بیان وظایف دولت اسلامی گفت: دین عبارت است از برایند حقایق اخروی و در دنیا مکتبی وجود ندارد که فاقد بینش، منش و کنش باشد و مکاتب موجود در دنیا فاقد برآیند اخروی هم نیستند.

وی افزود: حقایق دنیوی از شش فلسفه مضاف برخوردار هستند که عبارتند از فلسفه هستی، معرفت، انسان، دین، جامعه و تاریخ و طبیعت که از برآیند اخروی هم برخوردارند.

این محقق و پژوهشگر حوزوی تفاوت اسلام با سایر مکاتب را برشمرد و افزود: برآیند اخروی اسلام سعادت گرا است و می‌خواهد انسان را در عالم آخرت به بهشت برین هدایت کند.

وی بیان کرد: تفسیر قرآن تنها دنیاگرایانه یا مطلقا اخروی نیست بلکه بر استفاده صحیح از فرصت دنیا تأکید دارد و آن را برای سعادت اخروی مؤثر می‌داند.

این محقق و پژوهشگر حوزه گفت: منظور از دین حداکثری این نیست که بتوانیم تمام نیازهای دنیوی را از قرآن استخراج کنیم، استخراج نیازهای دنیوی از قرآن کار امام به عنوان یک انسان کامل است و از لوح محفوظ خبر دارد، نه کار یک انسان متعارف، زیرا ما از بطن قرآن خبر نداریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه، روش تجربی و شهود را مثل قرآن و سنت ارزشمند بیان کرد و گفت: روش عقلی نباید با عقل مدرنیته و روش تجریه با تجربه‌گری غربی‌ها خلط شود، بلکه باید علوم طبیعی و تجربی را دینی کنیم و مبانی آن از دین گرفته شود.

این استاد حوزه با استفاده از آیات و روایات گفت: نباید کفار بر مسلمین ولایت داشته باشند و حضرت امام(ره) ولایت سیاسی کفار بر مؤمنان را کنار زد و به مسلمین عزت بخشید.

وی افزود: با تأکیدات مقام معظم رهبری امروزه ما ولایت نظامی نیز بدست آورده‌ایم و در این عرصه از قدرتمندترین کشورهای منطقه هستیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه بیان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری تأکید دارند باید ولایت علمی بر دشمن داشته باشیم، اگر این ولایت را نداشته باشیم امکان از دست دادن سایر ولایت‌ها هم وجود دارد.

این استاد حوزه گفت: برای ایجاد ولایت علمی بر کفار باید علوم حوزوی و دانشگاهی تحول پیدا کند و حوزه‌ها به جامعه شناسی و علوم انسانی بپردازند.

وی وظایف دولت اسلامی را در کسب ولایت علمی بیان کرد و افزود: دولت باید به گونه‌ای حرکت کند که ولایت علمی را پیدا کند.

این استاد حوزه گفت: باید شعار عدالت تبدیل به فلسفه عدالت شود و نظام اسلامی مؤلفه‌های دقیق عدالت را روشن کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین خسروپناه یکی از آسیب‌های جدی دولت را استفاده نکردن از نخبگان جهت مشورت در امور اجرایی عنوان کرد و افزود: باید در عرصه‌های مختلف از نخبگان کشور جهت ارائه مشاوره در کارهای اجرایی مخصوصا فرهنگی استفاده شود.

در پایان این نشست حجت‌الاسلام سیدمجید اشکوری به مباحث موجود در انتخابات آتی اشاره کرد و گفت: بعضی از افراد برای کسب آراء مردم دست به هر کاری می‌زنند حتی اعمالی که مخالف با مبانی آنها است آن را به راحتی قبول می‌کنند.

وی افزود: اگر نهادهای قانونی به وظیفه خود در چارچوب نظام و قانون عمل کنند، انتخابات با عظمت، سالم و با رقابت فشرده‌ای خواهیم داشت.     

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha