جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

حضرت آیت‌الله مظاهری رئیس عالی حوزه علمیه اصفهان در پیامی به گردهم‌آیی بانوان طلبه حوزه‌های علمیه اصفهان و چهارمحال و بختیاری مسئولیت و رسالت الهی زنان را تشریح کردند.

متن پیام معظم‌له به شرح ذیل است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

برگزاری گردهمایی بانوانِ طلبه و متعلّماتِ محترمه علوم دینی و معارف الهی، زمینه مناسبی برای تبیین مسئولیت‌های خطیر و وظایف سنگین شما طالبان و تلاشگران عرصه علم و عمل است.

با تشکّر و قدردانی از متصدّیان محترم این برنامه و مرکز مدیریّت حوزه‌های علمیّه خواهران و با اغتنام فرصت، نکاتی چند را متذکّر می‌شوم:

1) شرط اساسی در تعلیم و تعلّم علوم الهی و معارف اسلامی، عمل خالصانه به این آموزه‌های وحیانی است و اگر طلّاب علوم دینی اعمّ از آقایان و بانوان به این شرط مهمّ، توجه لازم را نداشته باشند، نه تنها این علوم، مفید برای آنان نخواهد بود، بلکه هم برای آنان و هم برای دیگران، ایجاد ضرر و چه بسا مشکلات و خسارات غیر قابل جبران خواهد کرد. فراگیری معارف وحیانی، وقتی برای متعلّم و جامعه، مفید خواهد بود که همراه با عمل و تقوی باشد: «و ان تتقوا الله یجعل لکم فرقاناً» و اگر این فرقان و متمایز کننده بین حق و باطل به انسان عطا نشود، بدون تردید راه را گم خواهد کرد و چه بسا راه دیگران را نیز خواهد بست و هم خود به راه ضلالت خواهد رفت و هم دیگران را گمراه خواهد نمود. از این رو توجّه و تفکّر و التزام و پایبندی جدّی به این مسأله از امور مهمّی است که به هیچ رو نباید از آن غفلت کرد.

2) اگرچه تعلیم و تعلّم معارف دینی، امری بسیار با اهمیّت و ضروری است، لکن در حوزه‌های علمیه مربوط به خواهران باید توجّه جدّی به این امر فراموش نشود که وظیفه خطیر و مسئولیت اساسی و رسالت الهی زنان، که همان سمَت مادری و اداره خانواده- به عنوان مهم‌ترین رکن اجتماع- و تربیت نسل صالح و شایسته است، با هیچ امر دیگری قابل مقایسه نیست و  از این رو باید به گونه ای برنامه ریزی و عمل شود که تعلیم و تعلّم نه تنها به این وظایف سنگین ضربه و خدشه‌ای وارد نسازد بلکه در راستای ایفاء هرچه بهتر این مسئولیت‌ها باشد. در این راستا، رسالتِ مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران برای تدوین و اجراء یک برنامه علمی و آموزشی هدفمند و کاربردی، بسیار برجسته و مهمّ است و توجّه به دو اصلِ «عدم تطویل غیر ضروری» و نیز «تکیه بر آموزه‌ها و معارفِ کارپردی در جهتِ وظایفِ خطیر زنان و بانوان»، حقیقتاً لازم و واجب است. گرچه از زحمات و تلاش‌هایی که تاکنون صورت پذیرفته است نیز باید جدّاً تقدیر و تشکّر کرد.

3) یکی از آفت‌های زیانباری که در میان بانوان محترمه متعلّمِ علوم و معارف اسلامی، امکان و احتمال رشد بیشتری دارد، و اکنون نیز در جامعه ما مصادیق متعدّدی پیدا کرده است، تشکیل جلسات و برنامه‌های بی‌مایه برای زنان و دخترانِ تشنه معارف اسلامی است که اگر صلاحیت‌های لازم برای ایجاد و اداره اینگونه محافل وجود نداشته باشد، زیان‌های غیر قابل ترمیمی به بار خواهد آورد که با کمال تأسّف نمونه‌های عینی آن فراوان است.

اینجانب به شما بانوان محترمه اکیداً توصیه می‌کنم: تا زمانی که لیاقتِ علمی و عملیِ لازم را کسب نکرده‌اید، به عرصه اینگونه برنامه‌ها وارد نشوید و بدانید که شیاطین انس و جنّ، در کمین شما و سایر متّقیان نشسته‌اند تا موهومات و خیالات را به جای عقل و علم و دین، بنشانند و اهداف شیطانی خود را دنبال نمایند و از این رو امام صادق علیه السلام به همه ما توصیه فرمودند که خود را از معرض دو خصلت هلاکت بار نجات دهیم: اوّل آنکه به چیزی که مطابق رأی و نظر ماست ولی نه با عقل قطعی و نه با وحی مسلّم اثبات نشده، معتقد نشویم و دوّم آنکه برای دیگران نیز چنین نظرات و مطالبی را به عنوان مطلب علمی و یا دینی، نقل نکنیم. و فقط در این صورت است که هم خودبینی که آفتِ اصلی تعلیم و تعلّم است رخت برخواهد بست و هم بدعت که بلای بزرگ عرصه دین است، پدید نخواهد آمد. بلکه خدابینی و سنّتِ حقّه به جای خودبینی و بدعتِ ویرانگر خواهد نشست و انشاءالله با رعایت تقوی و عمل صالح که همان بکار بستن تعلیماتی است که فرا خواهید گرفت، سراسر هستی شما در قلمرو عقل، «معرفت ناب» خواهد شد و در منطقه نفس «تخلّق به اخلاق اسلامی» و در عرصه اعضاء و جوارح «اهتمام به واجبات و ترک محرّمات و عمل به دستورات الهی» خواهد شد و به این وسیله وجود شما غرق در دریایِ بیکران ایمان و فیض و رحمت خداوند سبحان خواهد گردید.

از خداوند تعالی برای همه شما شرکت کنندگان محترمه در این همایش، توفیقِ روز افزون برای تعلیم و تعلّم درستِ معارف الهی و عملِ خالص به این معارفِ وحیانی، مسألت می‌کنم و از مسئولان محترم برنامه خصوصاً مدیر گرامی منطقه چهار حوزه‌های علمیه خواهران، صمیمانه تشکّر می‌کنم.


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha