جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

آیت‌الله‌العظمی سبحانی در دیدار گروهی از فرهیختگان و اساتید حوزه درباره تصمیم خود برای پاسخ به نامه اخیر سروش گفتند: نامه اخیر ایشان در حقیقت با نوعی عقده گشایی و پرخاشگری همراه است و از پاسخ دادن مستقیم به آنصرف نظر می کنم.

به گزارش مرکز خبر حوزه، بنا بر اعلام دفتر معظم له، ایشان تصریح کردند: وی در نامه اخیر خود گام را فراتر نهاده، شخصیت های علمی را که یک عمر در خدمت اسلام و قرآن بوده اند و با قلم و بیان خود محیط را روشن ساخته اند، مورد اهانت قرار داده است.
ایشان افزودند : حضرت آیت‌الله  مکارم شیرازی شخصیتی بر جسته، فقیهی آگاه و بزرگ، قرآن پژوهشی ژرف نگر و مورد احترام تمام حوزه‌های علمیه و شخصیت های بر جسته جهان اسلام است، تفسیر نمونه ایشان به زبان فارسی و عربی، مرجع محققان و نویسندگان است چنین شخصیتی، ارزان نصیب اسلام و مسلمانان نشده اند تا آماج طعن و بی احترامی قرار گیرند.
آیت‌الله‌العظمی سبحانی با اعلام اینکه از پاسخ دادن مستقیم به دکتر سروش صرفنظر کرده اند بیان داشتند: مبادا این نامه نگاری ما سبب شود که ایشان کارهای پیشین راتکرار کند، ولی در عین حال درموسسه امام صادق (ع) کسانی هستند که به محتوای آن پاسخ گفته‌اند و به همین زودی دراختیار علاقه مندان قرار می گیرد.
رئیس موسسه تحقیقاتی امام صادق(ع) یاد آور شدند: از روزی که نخستین مصاحبه او با رادیوی هلند پخش شد، بنده وظیفه دیدم برای روشن کردن خود او و سایر خوانندگان، پاسخی ارائه کنم و بحمد الله پاسخ نیز مفید و سودمند بودو در آن کاملا ادب گفتگو رعایت شده بود.
ایشان افزودند: آقای سروش بار دیگر به نامه اول من پاسخی داد که باز برای انجام وظیفه ای که بر دوش ماست به پاسخ پرداختیم، این بار پاسخ گسترده تر و همه جانبه بود و بازتاب پاسخ دوم نیز مانند پاسخ اول مثبت بود.
ایشان افزود بسیاری از اساتید و بزرگان حوزه و غیر حوزه تقدیر نموده و از این که متن نامه در عین اتقان محتوا از مدارای بالایی برخوردار بوده آنرا ستودند و این واقعیتی است که من مایل نبودم بگویم ولی به دلیلی ناچارم آنرا یادآور شوم.
معظم له تصریح کردند: این بار نامه سوم ایشان به دستم رسید، خوشحال شدم که به خواست خدا گفتگوی ما موثر بوده و توانسته است سیمای واقع را روشن سازد ودرتصحیح روش ونگرش ایشان موثر باشد، اما پس از خواندن نامه فوق العاده متاثر شدم.
آیت‌الله‌العظمی سبحانی بابیان اینکه دکتر سروش آداب گفتگوی علمی را اصلا رعایت نمی کند، گفتند: موضوع بحث نظریه ای درباره وحی بود و باید تمام بحث ها روی همان متمرکز شود و نقد ونظریه برهمان محور بچرخد و متاسفانه ایشان یک رشته انتقادات و اعتراضات فردی و اجتماعی خود، با این مساله کلامی فلسفی معرفتی به هم می آمیزد.
ایشان افزودند: نظریه ای را که مطرح می‌کند هر چه بیشتر درباره آن توضیح می‌دهد با مشکلات بیشتری روبرو می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha