پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024

نسخه الکترونیکی دایره‌ المعارف « مدینه ‌شناسی » به قلم مرحوم استاد سید محمد باقر نجفی ، در پایگاه اطلاع رسانی حج قرار گرفت.

 به گزارش مرکز خبر حوزه، انتشارات نشر مشعر وابسته به حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت ، کتاب «مدینه ‌شناسی» را به عنوان دایره ‌المعارفی از مسائل مرتبط با شهر مدینه، منتشر کرد
در این کتاب 2 جلدی که به قلم مرحوم استاد سید محمد باقر نجفی نوشته شده است، مسائل جغرافیایی و تاریخی شهر مدینه به تفصیل از کتب مختلف ذکر شده است.
در مقدمه این کتاب آمده است: مدینه شناسی یا علم‌ المدینه، شناخت بافت اصلی شهری است که حضرت محمد (ص) در آن می‌زیستند، بنابراین مدینه ‌شناسی از آثار محسوسی سخن می‌گوید که در مستندات از آن یاد شده است و می‌کوشد تا سیره حضرت محمد (ص) را در بافت اصلی شهر مدینه بشناسد و آن بافت قدیمی را با تطورات تاریخی تطبیق دهد تا موقعیت امروزی آن را معین سازد.
کتاب مدینه ‌شناسی که به همراه نقشه‌رنگی شهر مدینه و تصاویر متعدد تاریخی و جدید از اماکن مختلف شهر مدینه به چاپ رسیده به 5 بخش تقسیم شده که مؤلف هر یک از آنها را کتاب نامیده است.
در کتاب مدینه شناسی 21 مسجد مدینه به تفصیل معرفی شده اند که مسجد قبا، مسجد جمعه، مسجد النبی و مسجد ذوقبلتین از این جمله‌ هستند.
در بخش مربوط به خانه‌های مدینه نیز 10 خانه تاریخی معرفی شده اند .
مقابر و جنگها برخی دیگر از مطالب درج شده در این کتاب است که در 1100 صفحه و دو جلد منتشر شده است .
 
 

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha