شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024

بعثت و رسالت رسول اکرم‌(ص) با ظهور امام زمان‌(عج) تکمیل می‌شود چرا که اگر ظهور نباشد، مبعث ناقص است و حقیقت دین در جامعه اجرا نخواهد شد.

آیت‌الله احمد بهشتی درگفت‌وگو با مرکز خبر حوزه با بیان این که مبعث پیامبر(ص) آخرین مرحله بعثت انبیا بود، اظهار کرد: بعثت برای این است که بشر مرحله به مرحله در حال  رشد بود، ازاین رو مبعث نیز بر اساس این رشد و توانایی مردم صورت می‌گرفت.

وی ادامه داد: در زمان پیامبر اسلام(ص)، بشر به مرحله‌ای رسیده بود که باید تمامی معارف اعتقادی، اصول و فروع دین، به صورت کامل برای او ارائه می‌شد، از این رو باید آخرین بعثت صورت می‌گرفت؛ در این شرایط پیامبر اسلام(ص) مبعوث شدند.

* دین نیازمند مبین است

رییس دانشگاه قم با بیان این که پس از بعثت پیامبر اسلام(ص) نیازی به مبعوث شدن پیامبر دیگری نیست، خاطرنشان کرد: با توجه به این که اسلام، تأمین کننده تمامی نیازهای انسان برای رسیدن به  سعادت دنیا و آخرت در تمامی نسل‌ها است،‌ از این رو پس از رسول اکرم(ص) دیگر نیازی به مبعوث شدن پیامبر دیگری نیست.

وی درادامه تصریح کرد: دین باید همواره مبین داشته باشد، ‌پیامبر اسلام(ص) بعد از خود دوازده جانشین انتخاب کرد، ایشان آنچه از خدا آموخته بودند، به آنها ارائه دادند تا دین اسلام به صورت مستمر تبیین شود.

* اهل بیت‌(ع) استمرار دهنده بعثت پیامبر‌(ص)

آیت‌الله بهشتی ائمه اطهار را استمرار دهنده رسالت پیامبر(ص) دانست و بیان کرد:‌ پیامبر(ص) تمامی  مسائل که از سوی خداوند به او ارائه شده بود، بیان کردند، ولی  ممکن بود برخی مسائل که ضروری یا به صلاح جامعه نبود توسط جانشینانش بر اساس نیازهای جامعه مطرح شود.

عضو خبرگان رهبری با بیان این که بشر همواره به مبین نیاز دارد، گفت: انسان علاوه بر این که از نظر حکومتی، سیاسی و... به رهبری معصوم نیاز دارد، از نظر تبیین مسائل دینی و اعتقادی نیز به معصوم و جانشینان پیامبر(ص) نیاز دارد.

رییس دانشگاه قم ادامه داد: ائمه‌(ع) نبوت تشریعی و تبلیغی ندارند؛ ولی بر اساس آموزه‌هایی که از پیامبر اسلام(ص) فرا گرفته بودند، به دنبال جاری ساختن رسالت رسول اکرم(ص) در جامعه بودند، هر چند تا امروز اجرای کامل تحقق نیافته است.

* ظهور ولی عصر(عج) تکمیل کننده بعثت پیامبر(ص)

وی ظهور حضرت ولی عصر(عج) را تکمیل کننده بعثت رسول اکرم(ص) دانست و گفت: امروز امام زمان نیز عهده‌دار این وظیفه است که با ظهورشان این نقش را ایفا می‌کنند و رسالت پیامبر(ص) را تکمیل می‌کنند.

آیت‌الله بهشتی خاطرنشان ساخت: اگر ظهور و انتظار نباشد، مبعث ناقص است. با ظهور حضرت بقیة‌الله حقیقت دین ابلاغ و در جامعه اجرا می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha