جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024

یک اقتصاددان حوزوی در رابطه با اجرای طرح حذف چهار صفر از پول ملی گفت: از سال 1350 به بعد دچار تورم بسیار بالایی شده­ایم و ارزش پولی کشور حدود 200 برابر کاهش پیدا کرده است و در طول این سال­ها پول ما ارزش خود را از دست داده است و چاره­ای جز حذف صفرهای مازاد از پول ملی نداریم.

حجت­الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان، در گفتگو با مرکز خبر حوزه، به تشریح طرح حذف چهار صفر از پول ملی پرداخت و اظهار داشت: در رابطه با طرح حذف چهار صفر از پول ملی، اظهارنظرهای متفاوتی در رسانه­ها صورت گرفته و این طرح از ابعاد گوناگون قابل بررسی است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، به بحث ارزش پول ملی اشاره کرد و ابراز داشت: ما از سال 1350 به بعد دچار تورم بسیار بالایی شده­ایم و ارزش پولی ما حدود 200 برابر کاهش پیدا کرده است و در طول این سال­ها پول ملی ارزش خود را از دست داده است و مردم برای خرید کالاهایی با قیمت متوسط و پایین، مجبورند اسکناس­های زیادی را با خود حمل کنند و این می­طلبد که تجدید نظری در رابطه با پول ملی صورت بپذیرد.

*نگاهی به آثار مثبت حذف چهار صفر از پول ملی

وی در ادامه با بیان آثار مثبت حذف چهار صفر از پول ملی، خاطرنشان ساخت: ما هر ساله به دلیل پایین بودن ارزش پول ملی، مجبوریم حجم زیادی اسکناس و سکه چاپ و ضرب کنیم و با تقویت ارزش و حذف صفرهای مازاد، هزینه­های بسیاری از این چاپ و ضرب برای سطح کلان جامعه، کاهش می­یابد.

عضو انجمن اقتصاد حوزه، تسهیل در محاسبات را از نکات مثبت دیگر این طرح ذکر کرده و اذعان داشت: هر مقدار که تعداد صفرها بیشتر باشد، ارزش پول ملی پایین­تر می­آید و در تمام معاملات به­ویژه در معاملات سنگین و متوسط، وقت افراد بسیاری صرف محاسبات و مسائل حسابداری کالاها و خدمات می­شود و نقل و انتقال در این نوع از معاملات زمان طولانی را می­طلبد.

این اقتصاددان حوزوی با بیان این­که با حذف چهار صفر از پول ملی، در وقت مردم صرفه­جویی می­شود، خاطرنشان ساخت: یکی دیگر از اثرات اجرای این طرح، بحث روانی آن است که از جهت روانشناسی هنگامی که پول ملی در کنار سایر پول­های رایج دنیا قرار می­گیرد، از جهت حیثیتی و روانی تأثیر منفی بر روی شهروندان یک کشور می­گذارد و هنگامی که ما این صفرهای مازاد را از پول ملی حذف کنیم، به عنوان مثال به جای این­که با 10 هزار ریال یک دلار بخریم، با یک ریال یک دلار را می­خریم.

*عدم تأثیر در قدرت خرید پول ملی

حجت­الاسلام والمسلمین موسویان با بیان این­که اجرای این طرح، تأثیری در قدرت خرید پول ملی ندارد، تصریح کرد: با حذف چهار صفر از پول ملی تأثیری را در قدرت خرید مردم نخواهیم داشت و قدرت خرید مردم با اجرای این طرح بالا نمی­رود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به آثار تورمی اجرای این طرح پرداخت و گفت: در این روزها بحثی در رسانه و مطبوعات مطرح شده که اجرای این طرح باعث افزایش و کاهش نرخ تورم می­شود و با مطالعاتی که در این زمینه انجام شده به این نتیجه رسیدیم که حذف چهار صفر از پول ملی هیچ تأثیری در نرخ تورم ندارد و با اجرای آن شاهد هیچ افزایش و کاهشی در تورم نخواهیم بود.

*دلائل عدم تغییر نرخ تورم

وی به تشریح عدم کاهش و افزایش نرخ تورم در اجرای این طرح پرداخت و اظهار داشت: دولت به یک باره این طرح را اجرایی نمی­کند؛ بلکه در یک پروسه مثلا 5 ساله و به تدریج، پول­های جدید را وارد بازار می­کند و مردم با هر دو پول جدید و قدیم می­توانند به معاملات خود بپردازند و بعد از گذشت زمانی از تزریق پول جدید به بازار، به تدریج شروع به جمع­آوری پول­های قدیمی می­کند تا اخلالی در نظام حسابداری مردم به وجود نیاید و جامعه دچار سردرگمی نشود.

عضو انجمن اقتصاد حوزه یکی از آثار منفی اجرای این طرح را اخلال در مباحث حسابداری در کوتاه­مدت عنوان کرده و ابراز داشت: در کوتاه­مدت مباحث حسابداری دچار اختلال می­شود و تا مردم بر روی این مسئله عادت کنند، مشکلاتی به وجود می­آید و به مرور زمان این مشکل حل می­شود.

این اقتصاددان حوزوی به ارزیابی از طرح حذف چهار صفر از پول ملی پرداخت و خاطرنشان ساخت: ما در بلندمدت چاره­ای جز اجرای این طرح نداریم؛ زیرا پول ملی ما به تدریج در حال از دست دادن ارزش خود است و این طرح حتما باید انجام بپذیرد.

حجت­الاسلام والمسلمین موسویان افزود: کشورهای بسیاری این طرح را به اجرا درآوردند و به راحتی توانستند موفق شوند. یکی از آن کشورها ترکیه است که با حذف 6 صفر از پول ملی خود توانست به موفقیت بزرگی دست پیدا کند.

*تثبیت نرخ تورم، پیش­شرط موفقیت طرح

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی پیش­شرطی را برای موفقیت این طرح اعلام کرد و اذعان داشت: پیش­شرط موفقیت این طرح، تثبیت نرخ تورم توسط دولت است که اگر این کار انجام شود، می­توانیم موفقیتی را برای این طرح پیش­بینی کنیم.

وی تأکید کرد: دولت در این طرح در ابتدا باید نرخ تورم را کاهش دهد و به زیر ده درصد برساند و بعد از انجام این کاهش تورم، به مدت چند سال تثبیتی را در نرخ تورم ایجاد کند؛ چون اگر با نرخ تورم بالا این طرح عملی شود، ثبات اقتصاد کشور را به خطر می­اندازد و ارزش پول ملی دوباره دچار افت خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha