جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 256574
۷ مهر ۱۳۹۰ - ۰۵:۵۱

نخستین روز از سال 1323 ، در شهر مقدس قم نوزادی چشم به دنیا گشود که بعدها راه علم و اخلاق را پیمود و به یکی از روحانیون مجاهد و اهل فضل تبدیل گشت.

شهید محمد گلابچي معروف به گلابگيران قمي، پس از پشت سر گذاشتن دوران کودکي و تحصيلات ابتدايي از آنجا که مستعد فراگيري علوم الهي بود به حوزه علميه قم راه يافت و به تحصيل علوم حوزوي پرداخت.

عامل حقیقی به دستورات دین

از جمله ویژگی های او این بود که حقیقتا عامل به قرآن و دستورات و فرامين الهي بود و همواره آموخته‌هاي ديني خويش را در زندگي عينيت مي‌بخشيد.

شهيد گلابچي پس از پشت سر گذاشتن بخشي از دروس حوزوي، به عنوان امام جماعت مسجد انبار گندم، انتخاب شد و با برپايي نماز جماعت و ايراد وعظ و خطابه در جهت نشر فرهنگ اسلام کوشيد و بدین سان ، خدمت به مسلمين را پيشه خود ساخت.

پس از مدتي به لحاظ ابراز لياقت و شايستگي، به عنوان قائم مقام عقيدتي سياسي نيروي انتظامي انتخاب شد و از این رهگذر خدمات ارزنده خويش را وسعت بخشيد.

مصداق حسن خلق در خانواده

به گفته نزدیکان و دوستانش، او به واقع همسري وفادار و پدري با تدبير و دلسوز بود که با پيروي از دستورات ديني، فرزندان خود را به شايستگي تربيت مي کرد.

این شهید والامقام ضمن مداومت بر انجام اعمال عبادي و مناجات با معبود، همواره از مستمندان دستگيري مي‌نمود و مريد امام(ره) و مطيع محض فرامين ولي فقيه بود به گونه ای که اطاعت از ايشان را اطاعت از امر ولي عصر(عج) مي‌دانست و ديگران را نيز به اين امر تشويق مي‌نمود.

فرازهایی از وصیت نامه

در فرازهايي از وصيت‌نامه نافذ او بعد از سفارش به نماز اول وقت و توجه به حقيقت معنوي آن مي‌خوانيم:

«با احترام کردن به مردم جامعه خدمت کنيد و با آنان برخورد اخلاقي خوب داشته باشيد. زيرا احترام به مردم و رعايت اخلاق خوب، رمز محبوبيت و موفقيت است. عزيزانم همواره دشمن ظالم و يار مظلوم باشيد و بترسيد از ستم کردن به کسي که پشتيباني جز خدا ندارد. بپرهيزيد از خوردن مال حرام، زيرا مال حرام دل آدمي را مي‌ميراند و انسان در چنين شرايطي امر خدا و پيغمبر را زير پا مي‌گذارد. از کبر و غرور اجتناب کرده و به مال و قدرت و علم و زيبايي و جواني و مدح و تعريف مردم مغرور نشويد، زيرا اگر خدا غضب کند در يک لحظه تمام نعمتها را از انسان مي‌گيرد. به علاوه غرور صاحبش را متجاوز و ستمگر مي‌کند. حق را با معيار قرآن کريم و سنت پيامبر اکرم(ص) و گفته‌ها و اعمال ائمه معصومين(ع) بشناسيد و شخصيت‌ها را با اين معيارها ارزيابي کنيد»

... و ماجرای پرواز

شهيد سيدابوالقاسم گلابچي، پس از شروع جنگ تحميلي، به اتفاق جمعي از سران کشوري، راهي جبهه جنوب شد تا اينکه در سپيده دم مورخ1/12/1364 هنگامي که بر فراز آسمان اهواز در پرواز بود، هواپيماي حامل ايشان مورد اصابت جنگنده بعثي قرار گرفت، و چون کبوتري رها از بند، به سوي معشوق بال گشود و ميهمان عرشيان شد. پيکر مطهرش نيز در گلزار شهداي بهشت زهرا(س) تهران آرام گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha