جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

مدير اجرائي حوزه علميه خراسان، از اخلاص و سخت کوشی به عنوان رموز موفقیت طلاب در تحصیل و زندگی یاد کرد.

به گزارش سرویس استان های مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام و المسلمين اکبر فرجام، صبح امروز طی سخنانی در نشست صميمانه با اساتيد و طلاب مدرسه علميه حضرت ابوالفضل (ع) با بيان اين كه عامل نخست توفيق در طلبگي اخلاص است، ابراز داشت: بايد حجره نشيني، حضور در كلاس و ... براي خدا و خدمت به دين باشد و هر سمت و سويي غير از اين، خسارت محسوب مي‌شود.

وی ادامه داد: كساني در عالم طلبگي درخشيده و موفق‌ بوده اند كه اخلاص داشته و حركتشان براي خدا بوده است.

مدير اجرائي حوزه علميه خراسان، سخت كوشي و جديت را دومين عامل موفقيت در طلبگي برشمرد و با اشاره به دو صفت برجسته اخلاص و تلاش مرحوم محدث قمي، خاطرنشان كرد: ايشان در شبانه روز به طور متوسط 17 ساعت يا مطالعه مي‌كرده و يا مشغول نگارش بوده است.

دبير شوراي برنامه ريزي مديريت حوزه علميه خراسان همچنین با تأكيد بر اهميت دوران نوجواني و جواني و بهار زندگي، اظهارداشت: انجام و پيگيري كارهايي كه مفيد نيست، اتلاف وقت است و نتيجه‌اي در بر نخواهد داشت.

وی اضافه كرد: اگر طلبه اي در شبانه روز بين 10 تا 15 ساعت كار علمي انجام دهد، مسير اجتهاد را مي‌پيمايد و مي‌توان رسيدن به مرتبه بالا و قله علمي اجتهاد او را تضمين كرد.

حجت الاسلام و المسلين فرجام ضمن تأكيد بر تربيت حفاظ قرآن كريم در حوزه علميه خراسان و پيگيري اين امر، گفت: بايد براي مباحث، جلسات و محافل قرآني در اين حوزه، برنامه‌هاي جدي و مطلوبي انجام داد.

وی افزود: يكي از برنامه‌هاي اين حوزه در زمينه فعاليت‌هاي قرآني تربيت مفسر مي‌باشد كه توسط حجت الاسلام و المسلمين قرائتي دوره ويژه‌اي در حال برگزاري است.

وي همچنین بر اهتمام به قرائت و حفظ قرآن براي طلاب علوم ديني تأكيد كرد و با اشاره به حديث «إنّ لِصاحِبِ القُرْآنِ عِنْدَ کلِّ خَتمَةٍ دَعْوَةً مُسْتَجابَةً»، و روايت «من قرأ القرآن في سبع فذلك عمل المقربين و من قرأه في خمس فذلك عمل الصديقين»، گفت: از اين روايات فهميده مي شود كه بايد سعي شود در هر چند روز قرآن را ختم نمود و در اين زمينه برنامه و اهتمام داشت.

حجت الاسلام و المسلمين فرجام افزود: براي موفقيت بايد اخلاص، معنويت، توجه، استعانت از خدا، جديت و تلاش را به كار برد

وی تأكيد كرد: برنامه‌ريزي‌هاي حوزه علمیه خراسان با حضور بيش از 60 نفر از اساتيد برجسته در چرخه اظهار نظر، برنامه سازي و برنامه ريزي، انجام مي‌شود و اين امر موجب ساماندهي دقيق آموزشي، پژوهشي، فرهنگي و ... مي‌گردد.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرجام به فعاليت ستاد تفسير به رياست آيت الله علم الهدي، واحد مدارج علمي با حضور اساتيد برجسته مشهد و ... در حوزه علميه خراسان اشاره و خاطرنشان كرد: يكي از اقدامات خوب براي برنامه‌ريزي كارشناسانه، راه‌اندازي كارگروه‌هاي 7 گانه علمي اين حوزه است؛ به گونه‌ای كه تعداد 7 نفر از اساتيد و صاحب نظران در اين گروه‌ها حضور دارند كه سه تن از سوي شوراي برنامه ريزي انتخاب مي‌شوند و سه نفر نيز توسط اساتيد و يك نفر از سوي شش نفر منتخب در اين كارگروه عضو مي‌شوند تا نسبت به برنامه‌ريزي و ساماندهي مسائل مربوطه تصميم گيري نمايند.

وي با اشاره به الزامي شدن امتحان تفسير در مجموعه دروس حوزه، اظهارداشت: در مقطع خارج نيز فقه و اصول با تفسير تخصصي همراه مي‌باشد.

وي افزود: هر طلبه خارج خوان به طور متوسط مي‌بايست در 30 جلسه تفسير تخصصي شركت نمايد.

حجت الاسلام و المسلمين فرجام در پاسخ به سؤالي،با اشاره به درخشش طلاب پژوهشگر حوزه علميه خراسان در جشنواره هايي مانند علامه حلي، گفت: حوزه مشهد در سطح كشور حضور برجسته و تأثيرگزاري در عرصه پژوهش داشته و دارد.

عضو شوراي برنامه ريزي مديريت حوزه علميه خراسان از طراحي واجراي آموزش مهارت‌هاي 10 گانه در اين حوزه خبر داد و درباره راه اندازي مدارس تخصصي نيز ابرازداشت: علاوه بر رشته‌هاي تخصصي در دو مدرسه عالي نواب و دانشگاه علوم اسلامي رضوي، رشته‌هاي تخصصي معارف قرآن، معارف حديث و فقه مقارن در سال جديد تحصيلي در مشهد راه اندازي شده است.

وي در پایان از امضای قرار داد بيمه تكميلي و حوادث براي طلاب متقاضي در هفته‌هاي آتي به همت مركز مديريت حوزه علميه خراسان خبرداد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha