جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

با سرعت چشمگیر فعالیت های علمی و پژوهشی در سطح جهان، انجام فعالیت های مربوط به طبقه بندی علوم در حوزه معارف اسلامی، از ضروریات است و چاره ای جز این نداریم.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حضرت آیت الله نوری همدانی، پیش از ظهر امروز در دیدار مدیران اجرایی طرح جمع آوری اصطلاح نامه علوم اسلامی، با ذکر این مطلب که منابع وسیع اسلام، زمینه گسترده و بی نهایتی را برای پژوهش در حوزه های مختلف، به وجود آورده است، اظهارداشتند: یکی از وظایف اصلی طلاب و پژوهشگران حوزوی این است که بهترین استفاده را از مواد معرفتی در حوزه های مختلف علوم اسلامی ببرند.

معظم له افزودند: اگر امروز وضعیت دنیا به این شکل اسفبار افتاده است به خاطر دوری از فضای معرفتی است؛ مردم دنیا غیر از کلام خداوند و اهل بیت(ع) با هیچ منطق دیگری اغنا نمی شوند؛ بنابراین وظیفه طلاب در این شرایط این است که حقایق را برای مردم دنیا بیان کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به ضرورت طبقه بندی علوم اسلامی و فعالیت تخصصی در این عرصه، ادامه دادند: در گذشته طبقه بندی ده گانه ای را از معارف اسلامی ارائه کردم که از آن جمله می‌توان به معارف حکومتی، قضایی، جهادی، اخلاقی، اعتقادی، عبادی و... اشاره کرد.

حضرت آیت الله نوری همدانی خاطرنشان کردند: با سرعت چشمگیر فعالیت های علمی و پژوهشی در سطح جهان، انجام فعالیت های مربوط به طبقه بندی علوم در حوزه معارف اسلامی، از ضروریات است و چاره ای جز این نداریم؛ زیرا کسی نمی تواند در همه حوزه های علوم اسلامی با گسترده های جدیدی که در آن ایجاد شده است به تبحر برسد.

معظم له با اشاره به داستان حضور خواجه نصیرالدین طوسی در حوزه علمیه حله، اظهارداشتند: ایشان با حضور در این حوزه و مشاهده تخصص های خاص هر کدام از محققان و طلاب به همراه علامه حلی که از مبرزترین طلاب آن حوزه در بحث اصول بود به بغداد بازگشتند و این مساله بیانگر این است که از قدیم هم، توجه خاصی به پژوهش های تخصصی در زمینه علوم حوزوی وجود داشته است.

* حوزویان یاری رسان دانشگاهیان باشند

معظم له با ذکر اهمیت فعالیت حوزه در اسلامی سازی علوم انسانی، گفتند: امروز گفته می‌شود که علوم انسانی که در دانشگاه ها تدریس می‌شود برپایه مبانی غربی تنظیم شده است و از حوزه می‌خواهند که در اسلامی سازی این علوم یاری رسان جامعه دانشگاهی و کشور باشند، حوزویان نیز باید در این زمینه تلاش کنند و متن این علوم را با استفاده از قرآن و روایات و سنت اهل بیت(ع) تنظیم کنند.

* از نظرات بزرگان نهایت استفاده را می‌بریم

در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین محمد های یعقوب نژاد، رییس مرکز اطلاعات و مدارک اسلامی در سخنانی با اشاره به این که تا کنون تنظیم اصطلاح نامه در 9 حوزه علوم اسلامی، صورت گرفته است، گفت: سعی داریم در شاخه های مختلف علوم اسلامی از نظرات و تجربیات ارزشمند علما و بزرگان حوزه نهایت استفاده را ببریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha