پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024

حوزه نیوز؛ چه آن هنگام که در عنفوان جوانی راهی حوزه و دانشگاه شد، چه آن زمان که زیر ذره بین ستمشاهی ساواک، به روشنگری نسل جوان این مرز و بوم همت داشت، چه آن موقع که با نگارش کتب و مقالات، ماهیت جریان های منحرف و به ظاهر انقلابی را می شناساند و...

حوزه نیوز؛ چه آن هنگام که در عنفوان جوانی راهی حوزه و دانشگاه شد،  چه آن زمان که زیر ذره بین ستمشاهی ساواک، به روشنگری نسل جوان این مرز و بوم همت داشت، چه آن موقع که با نگارش کتب و مقالات، ماهیت جریان های منحرف و به ظاهر انقلابی را می شناساند و چه وقتی که در حزب جمهوری اسلامی به همراه بهشتیان انقلابی، راه و رسم سیاست ورزی انقلابی را پیشه خویش می ساخت، هیچ گاه دغدغه خدمت به اسلام و مردم مسلمان ، او را رها نکرد و بر این سبیل بود تا آن که منافقین کوردل در واقعه هفتم تیرماه ، شربت شهادت را به او نوشانیدند!

 شهيد حجت الاسلام و المسلمین علي اكبر اژه اي  در مرداد ماه سال 1331 در يك خانواده روحاني در اصفهان چشم به دنيا گشود . پــــدرش آيت الله علي‌محمدي اژه اي، از علمای بنام اصفهان بود كه در تربيت فرزند، همه سعی و تلاش خویش را مصروف داشت.

علی اکبر پس از طي دورة ‌دبستان ‚ تحصيلاتش را در دبيرستان گلبهار ادامه داد و پس از پايان اول دبيرستان بــه تحصيل علوم ديني در مدارس صدر ‚ خواجو ملا عبدالله پرداخت و همزمان به طور متفرقه دوره دوم دبيرستان را طـي كرد تا اينكه موفق به اخذ ديپلم گرديد .

بدین سان شهید اژه ای در رشته روانشناسي و فلسفه در دانشگاه اصفهان موفق به اخذ ليسانس گرديد . وي همزمان با تحصيلات دانشگاهي به فرا گيري عـــلوم اسلامي پرداخت و مقدمات را در مدرسه عرفان در نزد مرحوم سيد علي اكبر مؤمني و تحصيلات سطح را در محضـر اساتيدي همچون محمد باقر اماني گذراند و در فلسفه شاگرد خصوصي شهيد بهشتي بود.

شهيد اژه اي فعاليتهاي مذهبي ‚ سياسي ‚ اجتماعي خود را از سال 1344 با ورود به كانون علمي و تربيتي جهـــــان اسلام كه يك پايگاه و مركز فعال سياسي – مذهبي بود و نقش مهمي در آن زمان در روشنگري نسل جوان داشــت آغاز كرد و تا سال 52 كه كانون توسط مزدوران ساواك شاه بسته شد در آنجا به روشنگري پرداخت؛ او پـــــــس از تعطيل كانون ‚ فعاليتش را در مسجد امام علي (ع) در زمينه هاي مذهبي ‚ اجتماعي و سياسي ادامه داد و عـلاوه بر كلاسهاي عمومي ‚ جلسه بحثهاي خصوصي و سخنرانيهاي افشاگرانه وي در سطح وسيعي انجام مي گرفـــت . وي در طول اين مدت باكمك برادران ديگر دست به ادامه انتشار جزواتي پر محتوا به نام «فرصت در غروب» نمود كه قبـلا در كانون تربيتي توسط خواهران متعهد انتشار مي يافت و چه زيبا از اين فرصت استفاده كرد . او پس از اين كه سـاواك از انتشار اين جزوات روشنگرانه جلوگيري كرد دست به انتشار جزوات پر بار و غني مسجد امام علي زد كه اين جـزوات در رابطه با موضع گيري عليه انحرافات مجاهدين خلق و نقد گذرايي بر شناخت و ديگر جزوات آن سازمان ميباشد ‚ براي نمونه جزوات ايمان از ديدگاه قرآن (شهيد اژه اي ) ‚ صبر (شهيد اژه اي )‚ تقوي ( استاد شهيد مطهـــــري )‚ نقش عيني وحي (استاد پرورش ) ‚ توكل (استاد شهيد دكتر بهشتي )‚ نقش شخصيتها در تاريخ ( استاد جعفري ) ‚ شب قدر (شهيد اژه اي ) كه ترتيب نگارش اين جزوات به ترتيب بحث در جلسات مسجد امام علي و تنظيم مكاتب و تصحيح و تكميل جزوات با اساتيدي همچون آيت الله شهيد مطهري و بخصوص استاد بزرگوار دكتر بهشتي بود كــه شمارگان آن جزوات اغلب به 20 تا 50 هزار مي رسيد .

این شهید بزرگوار از جمله كساني بود كه بسيار زود با مطالعه كتاب شناخــــت مجاهدين خلق ‚ انحرافات سياسي آنها را دريافت و در جلسات خصوصي ‚‌آن مسائل را مطرح ميكرد و در آن جــــو بسيار حساس به روشنگري آنها پرداخت و كتاب شناخت سازمان در جلسه بحث استاد پرورش به نقد و تحريــــــر پرداخته شد . پس از كودتاي ماركسيسها و شهادت شهيد واقفي و صمديه لباف ‚ وي به همكاري نزديك با سازمـان مهديون پرداخت .از اين پس نيز ارتباط فكري با گروه توحيدي صف داشت . اين روحاني رزمنده بارها و بارها مــورد آزار و اذيت مزدوران ساواك قرار گرفت و همواره منزل او كه پايگاهي براي جوانان رزمنده بود زير نظر و جستجــوي ساواك بود و چون آشنا به تاكتيكهاي مبارزه بود ‚ساواك موفق به كشف رابطه ايشان نگرديد .

او در فعاليتهــــــاي اجتماعيش با دكتر صلواتي همكاري بسيار نزديكي داشت ‚ همچنين در كنار فعاليتهاي سياسيش سفري همراه بـــا برادران حزب جمهوري اسلامي همچون حجت الاسلام هاشمي نژاد ‚ استاد پرورش و حجت الاسلام محمد منتظري به ليبي داشت كه در اين سفر ضمن ملاقات با معمر قذافي و چهره هاي ديگر انقلاب ليبي ‚ تجربيات گرانبهائــي را كسب نمود .

 این شهيد مجاهد با مطالعات سياسي عميقي كه در كنار مطالعات اسلامي داشت ‚ به روشنگري و افشا گري چهره هـاي ضد خدا ‚ ضد اسلام و انقلاب از منافق ‚ فدائي ‚ تود‌ای‌ها گرفته تا ليبرالها و ملي گراها و همه ورشكستگان سياســي پرداخت و مقالاتي همچون انسان و ايدئولوژي ‚ فقر از ديدگاه اسلام ‚ جنگ اعراب و اسرئيل (بنام دومين رمضان )‚ نقد و بررسي جنبش مسلمانان مبارز (امت) و …… با همكاري برادرشان حجت الاسلام جواد اژه اي منتشر نمود .

وي در ادامه تلاش هايش پس از انتقال به تهران با دفتر سياسي حزب جمهوري اسلامي تهران همكاري خود را آغاز و سرانجام در شبانگاه يكشنبه 7 تير در حاليكه در جلسه هفتگي بررسي مسائل سياسي ‚ مذهبي ‚ اجتماعـــــــي و ….حزب جمهوري اسلامي شركت كرده بود و از بيانات استاد عزيزش شهيد دكتر بهشتي استفاده مي كرد ‚ توســـط جنايت مزدوران و منافقين وابسته به آمريكا همراه با استاد عزيزش و دوستانش همچون مهندس معتمدي ‚ شهيـــد حجت الاسلام منتظري و شهيد رحمان استكي و 67 تن ديگر از عزيزترين خدمتگزاران اسلام به خاك و خــــــون كشيده شد و رسالت ما را در تداوم انقلاب سنگين تر و زمينه را براي سقوط تمامي اين جنايتكاران ددمنش فراهــــم كرد . 

روانش شاد ‚ يادش گرامي و راهش پر دوام و پر رهرو باد.

 

         

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha