پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024

حوزه نیوز در راستای معرفی پژوهش‌ها و تألیفات فاخر حوزویان به مجامع علمی، آثار برگزیده سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه را معرفی می‌کند.

به گزارش سرویس علمی-فرهنگی مرکز خبر حوزه، كتاب دوجلدي شرح حلقۀالثالثۀ، تقريري از دروس آيت‌الله سيد كمال حيدري در خصوص شرح «الحلقه الثالثه» شهيد سيد محمدباقر صدر به تقریر و نگارشی از سوی حجت الاسلام حیدر یعقوبی به عنوان رتبه برگزیده در گروه علمی فقه و اصول سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه دست یافت.

در اين كتاب ابتدا تعريف مشهور از علم اصول ارائه و اعتراضات وارده و پاسخ به آنها در خصوص اين تعريف مطرح مي‌گردد و آنگاه تعريف مختار مؤلف ارائه مي‌شود.

در موضوع علم اصول ابتدا اين سؤال پرسيده مي‌شود كه آيا هر علمي بايد موضوعي داشته باشد. استدلال‌هاي قائلين به ضرورت وجود موضوع براي هر علم توضيح داده مي‌شود و دو دليل هم بر آن اقامه مي‌گردد؛ از جمله اينكه تمايز هر علم، به موضوع آن است و استدلال به قاعده‌ «الواحد».

در ادامه ادلّه‌ قائلين به عدم ضرورت وجود موضوع براي هر علم از جمله دليل آيت‌الله خويي ذكر مي‌گردد و سپس مصنّف، نظر خويش در باب اينكه هر علم، موضوعي دارد به همراه دلائل آن را به بحث مي‌گذارد.

 مبحث سوم به حكم شرعي و تقسيمات آن اختصاص دارد. ابتدا تعريف حكم شرعي، تقسيم آن به حكم تكليفي و وضعي، تقسيمات حكم وضعي، اقوال در حقيقت احكام وضعي، نظريه‌ مختار در احكام وضعي، شمول حكم براي عالم و جاهل به آن و اقوال اشتراك و اختصاص و نتايج مترتب بر هر يك، حكم واقعي و ظاهري، امكان جعل حكم ظاهري، شبهه‌ تضاد و نقض غرض، نظريه‌ شهيد صدر در جمع بين حكم ظاهري و واقعي، امارات و اصول، نظر شهيد صدر در فرق بين اين دو و برخي مباحث ديگر در جلد اول كتاب مطرح مي‌گردد. در مبحث حجيت قطع، معني قطع و مراد از حجيت آن و اينكه آيا حجيت قطع از مسائل اصولي است يا نه، بحث مي‌گردد. بحث علم اجمالي و معني آن، ورود يا عدم ورود اجازه در مخالفت قطعي با علم اجمالي، حرمت مخالفت قطعي با علم اجمالي و ... بخشي از مطالب جلد دوم كتاب است.

خاطرنشان می‌شود حجةالاسلام حید یعقوبی دارای کارشناسی ارشد فقه و معارف از جامعةالمصطفی و مهندسی کشاورزی از دانشگاه بصره می‌باشد.

شرح الحلقة الثالثة از سوی انتشارات دارالفراقه منتشر شده است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha