چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024

کتاب فضیلت محبت خدا و جایگاه آن در فلسفه اخلاق اسلام و مسیحیت ( GOD OF The virtue of LOVE)به قلم حجت الاسلام سید محمد رضا حجازی که به زبان انگلیسی نوشته شده است، عنوان رتبه برگزیده گروه علمی اخلاق و عرفان سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه را کسب کرد.

به گزارش سرویس علمی و فرهنگی مرکز خبر حوزه :در اين کتاب، دو ديدگاه اسلامي و مسيحي در زمينة فضيلت اخلاقي و جايگاه محبت خدا در سيستم اخلاقي در اسلام و مسيحيت مورد تحقيق و بررسي مقايسه ای قرار گرفته است. ديدگاه فيض کاشاني (حکيم مسلمان) متوفای اواخر قرن هفدهم ميلادی (يازدهم هجری) و نظرية مالبرانش فرانسوی (حکيم مسيحي) متوفای اوائل قرن هيجدهم ميلادی در زمينة عنصر فضيلت محبت خدا و نقش آن در ساختار سيستم اخلاقي مورد تحليل، نقد و بررسی قرار گرفته است. يکي از اهداف اولية اين تحقيق، بررسی عالمانة مفهوم محبت خدا در چارچوب فلسفي دو ديدگاه که تعلق به دو حوزة ديني دارد مي باشد. اين کنکاش ما را در بررسي فهم اين دو متفکر از نقش عنصر محبت به خدا در سيستم اخلاقي که ايشان بر اساس تفکر ديني خود ترسيم مي کنند، ياری مي رساند. علاوه، سیر آن به بررسی مجموعه ای از مفاهيم و متدهائي که مي تواند در شناخت مشابهت ها و تفاوتهای فکری اين دو متفکر ما را ياری رساند، مي پردازد.

فصل نخست صرفا به بحث و بررسي مفهوم فضيلت اختصاص دارد. در اين فصل، مفهوم فضيلت به گونة ريشه ای و تاريخي مورد مطالعه و تحقيق قرار گرفته، همچنين تحولاتي که در به کارگيری آن در حوزة اخلاق برای اين مفهوم در طول تاريخ فلسفة اخلاق از زمان يونان تا دورة معاصر رخ داده، در اين فصل بيان شده است. اضافه بر اين، به کاربردها و اقسام ذکر شده برای مفهوم فضيلت اخلاقي در اين فصل اشاره شده است.

در فصل دوم و سوم، زندگينامه، تأليفات، تفکر و ديدگاههای فلسفی مرحوم  فيض کاشاني و مالبرانش به اختصار بيان شده است. همچنين نظرية هر دو فيلسوف در زمينة سيستم اخلاقي که مبتني بر فضيلت اخلاقي مي باشد در اين دو فصل آمده است.

در فصل چهارم، ضمن بررسی تحولات تاريخي پيرامون کاربرد فضيلت محبت به خدا در سير فلسفة اخلاق در اسلام، بطور مبسوط به ديدگاه فيض کاشاني در زمينة مفهوم محبت خدا پرداخته شده است. شناخت وی از اين مفهوم و تفسيری که او در زمينة نقش اين مفهوم در شکل گيری ساختار فضائل اخلاقي ارائه ميدهد، از ديگر موضوعاتي است که در اين فصل آمده است.  

در فصل پنجم، ، بطور مبسوط ديدگاه مالبرانش در زمينة مفهوم محبت خدا بررسي شده است. شناخت وی از اين مفهوم و تفسيری که او در زمينة نقش اين مفهوم در شکل گيری ساختار فضائل اخلاقي ارائه ميدهد، از ديگر موضوعاتي است که در اين فصل آمده است.

فصل ششم به بررسي مقايسه ای بين دو برداشت اسلامي (فيض کاشاني) و مسيحي (مالبرانش) در زمينة کاربرد فضيلت محبت به خدا در سيستم اخلاقي اختصاص دارد. اين دو ديدگاه مقايسه، ارزيابي و نقادي شده و وجوه اشتراک و افتراق نظريات اين دو متفکر نيز تبيين گشته است.

نتيجة نهائي اين تحقيق در فصل هفتم آمده است. اهميت و جايگاه ويژة مفهوم محبت به خدا در شکل دادن ديگر فضائل اخلاقي و سنگ بنا قرار گرفتن برای سيستم اخلاقي در هر دو ديدگاه و تأثيری که اين تشابه فکری در نزديک ساختن سيستم اخلاقي اين دو متفکر به دنبال خواهد داشت، و در نهايت نقش عمده اي که عنصر محبت خدا در پيوند دادن سيستم اخلاقي با عرفان نظري ايفا مي نمايد، همه از جمله نتائج اين تحقيق است که در فصل پاياني بيان شده است.

فضیلت محبت خدا و جایگاه آن در فلسفه اخلاق اسلام و مسیحیت از سوی انتشارات اسرا در آمریکا منتشر شده است .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha