جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 276904
۹ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۹:۴۱

کتاب حکمت اشراق عنوان برگزیده گروه علمی فلسفه و کلام اسلامی سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه را کسب کرد.

 به گزارش  سرویس علمی و فرهنگی مرکز خبر حوزه :كتاب دوجلدي حکمت اشراق ، بر اساس درس‌هاي استاد سيد يدالله يزدان‌پناه و با قلم مهدی علی پور و با همكاري برخي از محققين به تحقيق پيرامون مباني شيخ شهاب‌الدين سهروردي و نگارش آنها اختصاص دارد. در اين اثر، كل دستگاه اشراقي به صورت مفصل و جزء به جزء گزارش و تحليل شده و افزون بر واكاوي مباني سهروردي، به سنجش آنها نيز اقدام شده است.

محقق در گزارش از دستگاه اشراقي، تنها به كتاب «حكمت اشراق»، بسنده نكرده و بسياري از ديدگاه‌ها و ريشه‌هاي نظريه‌هاي اشراقي وي را در آثار ديگرش همچون مطارحات، تلويحات، مقارنات و ... براي نشان دادن سير فكري او و چگونگي رسيدن او به حكمت اشراق مورد بررسي قرار مي‌دهد.

براي آنكه سيماي شيخ اشراق به درستي و كامل به خواننده ارائه شود، افزون بر دستگاه اشراقي و مباني آن، ديدگاه‌هاي كلان ديگر وي نيز تحليل و تبيين مي‌شود. جلد نخست اين پژوهش به خاستگاه پيدايش حكمت اشراق، تحليل كلي از سير تاريخي اين مكتب فلسفي و نيز ديدگاه‌هاي كلي ديگر سهرودي كه در نظام اشراقي مطرح نمي‌شود مانند اصالت وجود و ماهيت، تشكيك در ماهيات، تشخص، معقولات ثانيه، طبيعيات و موارد ديگر مي‌پردازد.

در مباحث آغازين اين جلد، مباحثي از قبيل جايگاه شيخ اشراق در فلسفه‌ي اسلامي، نحوه‌ي تعامل شيخ اشراق با فيلسوفان پيش از خود، تأثيرپذيري مكتب اشراقي از مكتب‌هاي ديگر، تأثير اين مكتب بر مكاتب فلسفي بعد از خود، تمايز اين مكتب از مكتب‌هاي فلسفي پيش و پس از خود و روش‌شناسي حكمت اشراق مطرح مي‌شود. جلد دوم نيز كه كل مباحث نظام نوري و علم اشراقي را فرا مي‌گيرد در واقع نماياننده نظام‌واره‌ي مكتب اشراقي است. طبيعيات اشراقي، مقولات و بررسي معاد در نگاه شيخ اشراق نيز از جمله مطالب اين جلد است. بخش پاياني كتاب به بررسي تأثيرات مثبت شيخ اشراق بر فلسفه‌ي اسلامي اختصاص دارد. 

کتاب حكمت اشراق از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است .

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • هاشمی IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۹
    0 0
    با اهدای سلام و احترام، برخی از کتابهای پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری سازمان مطالعه و تدوین (سمت) تهیه و توزیع می‌شود. آیا این به لحاظ حقوقی درست است که نام ناشر همکار در هیچ موردی ذکر نشده است؟ انتظار ما از پژوهشگاه حوزه و دانشگاه که به نوعی منتسب به حوزه است و مسائل شرعی و حقوقی را قطعاً بهتر و بیشتر از ما می داند این است که این حق را نادیده نگرفته و نام ناشر همکار را ذکر کند. خواهشمندم به سایت «سمت» مراجعه کنید و ببینید که در تمام موارد نام ناشر همکار را قید کرده ایم فارغ از اینکه چه مقدار سهم در تهیه کتاب داشته است. امیدوارم این کوتاهی از باب غفلت باشد و این حق احقاق شود. موفق و مؤید باشید مدیر روابط عمومی سمت