شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024

کتاب منطق فهم دين به قلم حجت الاسلام و المسلمین علي‌اكبر رشادعنوان برگزیده گروه علمی فلسفه و کلام سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه را کسب کرد.

به گزارش سرویس علمی و فرهنگی مرکز خبر حوزه تحقيق حاضر، در صدد است دستگاه يا دانشواره‌ي روشگاني كامل و كارآمد، جامع و روزآمد را براي فهم دين ارائه نمايد. بخش‌هاي اين اثر حاوي نقدها و نوآوري‌هاي ارزشمندي در ساحات گوناگون دين‌پژوهي و معرفت ديني و روش كشف و استنباط گزاره‌ها و آموزه‌هاي ديني است.

نقد ساختاري و كاركردي اصول فقه رايج، نقد نظريه‌ي قرائت‌پذيرانگاري دين، نقد انگاره‌ي تأثير مطلق انتظارات و پيش‌گمانه‌ها بر فهم آدمي از متون ديني، نقد يگانه‌انگاري عقل و فطرت، نقد حجيت مستقل اجماع به مثابه‌ي مدرك كشف آموزه‌هاي ديني، نقد تعاريف رايج سنت، نقد اطلاق «ظني‌الدلاله و ظني‌السند بودن سنت»، نقد نظريه‌هاي زبان قرآن، بخشي از نقدهاي مطرح شده در خلال تحقيق است.

نويسنده در درآمد اثر به بايستگي نوآوري در دين‌پژوهي اشاره مي‌كند و در چهار فصل، چهار دانش فلسفه‌ي دين، منطق فهم دين، فلسفه‌ي منطق فهم دين و فلسفه‌ي معرفت ديني را معرفي و بررسي مي‌كند. در بخش دوم، به نظريه ابتناء (برساختگي تكون و تطور معرفت ديني بر تأثير- تعامل متناوب- متداوم مبادي خمسه) و اصول چهارگانه‌ي آن پرداخته مي‌شود. اجتهادگرايي و قرائت‌پذيرانگاري در بخش سوم و فطرت به مثابه‌ي دال ديني در بخش چهارم مورد بحث قرار گرفته است. نويسنده در بخش پنجم به گستره‌ي كاركرد و كاربرد عقل در تفهم و تحقق دين توجه مي‌كند. نهادهاي پنج‌گانه‌ي راهنماي فهم قرآن و سنت‌پژوهي دو بخش پاياني كتاب را به خود اختصاص داده است.

کتاب منطق فهم دین از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha