جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024

بهداشت رواني؛ با نگرش به منابع اسلامي به قلم محمد صادق شجاعی ،محمد رضا سالاری فر و گروهی از مولفان رتبه برگزیده گروه علمی علوم تربیتی و روانشناسی را کسب کرد.

به گزارش سرویس علمی و فرهنگی مرکز خبر حوزه، كتاب حاضر با هدف بررسي برداشت جديد از بهداشت رواني، آن را فراتر از نبود بيماري‌‌هاي رواني و در يك معنا ارتقاي كارآيي و شكوفاسازي استعدادهاي انسان‌ها مي‌داند.

الگوي مورد پذيرش اين كتاب، همه‌ي جنبه‌هاي زيستي، رواني، اجتماعي و ديني انسان را در بر مي‌گيرد. نويسندگان ابتدا تعاريف و حوزه‌ي بهداشت رواني را بررسي مي‌كنند و الگوي زيستي رواني اجتماعي معنوي را مبناي سلامت رواني مي‌دانند.

روي‌آوردهاي روان‌شناسي، اخلاقي و ديني به شخصيت سالم در ادامه مورد بررسي قرار مي‌گيرد و شخصيت سالم در قالب سه رابطه‌ي سالم و سازگار فرد با خداوند، خويش و ديگران تعريف مي‌شود كه رابطه‌ي فرد با خداوند، وحدت‌بخش و انسجام‌دهنده‌ي جنبه‌هاي مختلف وجودي است. نگارندگان پس از توجه به نقش نيازهاي زيستي، روان‌شناسي و معنوي در سلامت رواني، به بررسي رابطه‌ي انسان با خدا و نقش آن در بهداشت رواني و واكاوي عوامل مخلّ بهداشت روان مي‌پردازند.

مطالب فصول بعد به تأثير خانواده در سلامت رواني و بهداشت رواني، تأثير محيط زيست، تأثير تكنولوژي و نقش مهم رفاه اقتصادي در بهداشت و سلامت رواني، مسائل آموزشي و وضعيت سازگاري افراد در مراحل مختلف آموزشي و نيز نقش حكومت و نهادهاي اجتماعي در سلامت رواني و تأثير مهم رسانه‌ها در اين زمينه اختصاص دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha