پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024

کتاب «نفس الرحمن في فضائل سلمان» با تحقيق و تصحيح حجت الاسلام اياد كمالي اصل، رتبه شایسته تقدیر گروه علمی تصحیح و تحقیق سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه را به خود اختصاص داد.

به گزارش سرویس علمی و فرهنگی خبرگزاری حوزه :مولف كتاب  به صورت جامع و تفصيلي به بررسي فضائل صحابي بزرگ پيامبر (ص)، سلمان فارسي مي‌پردازد.

از ويژگي‌هاي اين اثر مي‌توان به موارد ذيل اشاره كرد که  شايد روايتي درباره‌ي سلمان فارسي نباشد كه در آن ذکر شده باشد. و نیز  لغات غامض و مشكل كه در روايات آمده توسط مؤلف كتاب شرح داده مي‌شود. اثر از مباحث روايي، تاريخي و جغرافيايي مهم درباره‌ي موضوع كتاب غفلت نورزيده است. درباره‌ي احاديث وارده نيز مؤلف كتاب به ارزش‌گذاري پرداخته و آنها را بررسي و اعلام رأي مي‌كند.  

وي به نقد آراء باطله اقدام و فساد آنها را تبيين مي‌نمايد. مؤلف پس از مقدمه‌اي در خصوص نام و كنيه و شهر سلمان، در باب اول به حيات وي قبل از اسلام و شرح وضع و حال وي قبل از تشرّف به اسلام و كيفيت مسلمان شدنش و اينكه او وصي حضرت عيسي (ع) است، مي‌پردازد. باب دوم به معناي حديث «سلمان منّا اهل البيت» و برخي فضائل عجم و نيز نقش سلمان در غزوه‌ي خندق اختصاص دارد. 

جايگاه والاي وي نزد خدا و رسول(ص) و ائمه(ع)‌، آيات نازل شده درباره‌ي وي و همقطارانش در ايمان، بيان جايگاه علمي شناخت از خدا و رسول(ص) و اولياء الهي كه او را شايسته‌ي لقب «لقمان منا اهل بيت(ع)» گردانيده، خبر دادن سلمان از غيب و اشتياق بهشت براي پذيرش سلمان از جمله مطالب ابواب این كتاب است.

 بيان برخي كرامات نقل شده در مورد سلمان فارسي و منقبت‌ها و خصلت‌هاي وي، سخن در خصوص مسند سلمان، كلام وي، زهد و تواضع و تعداد همسران و فرزندانش و موقعيت وي در هنگام سقيفه، ابواب بعدي كتاب را تشكيل مي‌دهد. دو باب پاياني كتاب به ارتحال وي و كيفيت زيارت ايشان اختصاص دارد.

نفس الرحمان فی فضائل سلمان از سوی انتشاراتی پاد اندیشه منتشر  شده است .

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha