پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024

کتاب كشف الاستار عن وجه الغائب عن الابصار- اثر ميرزا حسين نوري با تحقيق: احمدعلي مجيد حلي

رتبه   شایسته  تقدیر  گروه علمی   تصحیح و تحقیق   سیزدهمین همایش کتاب سا ل حوزه را کسب  کرد ه است  .

 به گزارش سرویس علمی و فرهنگی  خبر حوزه : كتاب حاضر به منظور پاسخ‌گويي به شبهاتي كه در قصيده‌اي معروف به «قصيده‌ي بغداديه» در مورد انكار وجود حضرت مهدي (عج) وارد شده، توسط میرزا حسین نوری  نگاشته شده است و از سوی احمد علی مجید حلی مورد تحقیق و تصحیح قرار گرفته است  .

ژ مؤلف پس از ذكر مقدمه، در فصل اول ابتدا به اختلاف مسلمين در ولادت حضرت مهدي (ع) اشاره مي‌كند و از عالمان اهل سنّت، كساني را ذكر مي‌كند كه به ولادت حضرت (ع) اعتراف كرده‌اند و اجمالاً بر اينكه مهدي موعود، همان حضرت حجّت (ع) است، استدلال مي‌كند.

وي در فصل دوم نيز به شبهات وارد شده در قصيده و پاسخ به آنها همّت مي‌گمارد. محقق اثر در مقدمه‌اي كه در ابتداي كتاب آورده است، نخست يادداشتي از علامه سيد علي ميلاني در خصوص كتاب و موضوع آن را ذكر مي‌كند و سپس در خصوص مؤلف اثر، ولادت و وفات وي، شاگردان و تأليفاتش مطالبي اظهار مي‌نمايد و آنگاه نگاهي اجمالي به قصيده‌ي بغداديه، موضوع آن، سراينده‌ي قصيده و آنچه كه مربوط به‌ آن مي‌شود و نيز ردّيّه‌هايي كه تاكنون بر آن نوشته شده، مي‌اندازد. محقق، شيوه‌ي خود در تحقيق را بر تصحيح اثر، استخراج آيات و احاديث و ذكر مصادر آنها، استخراج منابع اقوالي كه در متن به آنها اشاره شده و اضافه نمودن بعضي از توضيحات ضروري در جهت آسان‌تر كردن فهم مطالب و ترجمه‌ي عبارات فارسي به عربي در حاشيه قرار مي‌دهد. همچنين پيوستي به كتاب ملحق مي‌كند و در آن ردّيّه‌هاي چهار تن از عالمان شيعه به نام‌هاي شيخ محمدحسين كاشف‌الغطا، شيخ محمدجواد بلاغي، سيد رضا موسوي هندي و سيد محسن امين عاملي كه كه همه به نظم هستند و نيز برخي ردّيّه‌هاي ديگر را بيان مي‌كند.

کتاب مذکور از سوی مکتبه و دار مخطوطات العتبه العباسیه المقدسه – کربلا منتشر شده  است .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha