شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024

کتاب فلسفه‌ي تربيت اسلامي نوشته ماجد عرسان كيلاني؛ ترجمه بهروز رفيعي به همراه نقد و اضافاتی از سوی مترجم رتبه شایسته تقدیر گروه علمی ترجمه را در سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه کسب کرد.

به گزارش سرویس علمی و فرهنگی خبر گزاری حوزه   :پژوهش پيش رو، كه ترجمه‌اي از كتاب ماجد عرسان كيلاني است در صدد است با تشكيل يك فلسفه‌ي تربيت اسلامي مبتني بر همكاري پيامبران و دانشمندان - كه در آن ايمان و دانش در راستاي دو هدف تداوم نوع بشر و ترقي و تعالي وي با يكديگر همكاري مي‌كنند - و تأمل در بينش‌هاي قرآن و راهكارهاي سنت معتبر و سپس واكاوي آيات الهي در آفاق و انفس، هم راهنما و مقصد حركت تربيتي را مشخص كند و هم ابزارها و وسائل اين حركت را فراهم نمايد.

بدين منظور، نويسنده، اثر خويش را با بيان اهميت پژوهش در فلسفه‌ي تربيت اسلامي ‌آغاز می‌کند و بي‌ثباتي مفهوم فلسفه‌ي تربيت در پژوهش‌هاي غربي و جهاني معاصر را بررسی می‌کند. بخش دوم كتاب به هستي‌شناسي فلسفه‌ي تربيت اسلامي و واكاوي الگوي ارتباط انسان با عناصر پنجگانه‌ي هستي يعني رابطه‌ي انسان با آفريدگار (رابطه‌ي عبوديت)، رابطه ميان انسان و هستي (رابطه‌ي تسخير)، رابطه‌ي انسان با انسان (رابطه‌ي عدل و احسان)، رابطه‌ي انسان با زندگي (رابطه‌ي ابتلا) و رابطه‌ي انسان با آخرت (رابطه‌ي مسئوليت و پاداش) مي‌پردازد.

نويسنده در بخش سوم كتاب به نظريه‌ي شناخت مي‌رسد و معناي شناخت و اهميت آن، منبع شناخت و نقش انسان در آن، ابزارهاي شناخت، معرفي اهل معرفت، زبان شناخت، بيان حقيقت و گونه‌هاي آن را به بحث مي‌گذارد.

 بخش بعدي كتاب به بررسي نظريه‌ي ارزش‌ها در تربيت اسلامي اختصاص دارد و ضمن تقسيم‌بندي اسلامي ارزش‌ها به چالش ميان نظام‌هاي ارزشي و پيشرفت انساني و بحران ارزش‌ها در تربيت جديد و برخي مطالب ديگر پرداخته مي‌شود. محقق اثر در بخش پنجم به بررسي طبيعت انسان در تربيت اسلامي اقدام مي‌كند و بخش پاياني كتاب را به ذكر نكاتي درباره‌ي فلسفه‌ي ‌تربيت اسلامي و فلسفه‌هاي تربيتي جديد اختصاص مي‌دهد.

فلسفه تربیت اسلامی از سوی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شده است .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha