پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024

ضياءالشهاب في شرح شهاب الاخبار اثر مرحوم قطب الدين راوندي و به تحقيق مهدي سليماني آشتياني رتبه شایسته تقدیر گروه علمی تصحیح و تحقیق سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه را کسب کرد .

به گزارش سرویس علمی و فرهنگی خبرگزاری حوزه، كتاب «شهاب الاخبار في الحكم و الامثال» اثر قاضي سلامه بن جعفر قضاعي شافعي است كه نزديك به هزار حديث از احاديث پيامبر (ص) در موضوعات وصايا، آداب، مواعظ و امثال را جمع‌آوري كرده است.

 احاديث مذكور، در عين كوتاه بودن، از معاني والايي برخوردار بوده و مجموعه‌اي از علوم و معارف و آداب را در برمي‌گيرد.

وي ترتيب ابواب كتاب را برحسب نزديكي الفاظ احاديث تبويب كرده تا حفظ آنها نيز آسان‌تر صورت گيرد.

 اين كتاب اگر چه از تأليفات يك عالم سني مي‌باشد، اما اكثر فقرات آن از طرق شيعي نيز نقل شده است.

وي ابتدا تمام اين احاديث را با ذكر سند و از طرق مختلف روايت كرده بود، اما چون همه‌ي اينها حجم عظيمي را تشكيل مي‌داد و مطالعه‌ي آن را براي عموم سنگين مي‌نمود، اقدام به حذف سندها و طرق نقل روايات كرده و تنها به ذكر روايات بسنده نمود.

 از آنجا كه كتاب فوق الذكر نزد اهل علم به طور عام و اهل حديث به طور خاص از مقام رفيعي برخوردار بوده، علماي زيادي در صدد شرح اين كتاب برآمدند كه از جمله‌ي آنها علامه قطب‌الدين راوندي از علماي اماميه بود.

وي شرحي با عنوان «ضياء الشهاب في شرح شهاب الاخبار» نوشت كه به تبيين احاديث نبوي و توضيح مفردات آن مي‌پرداخت.  مهدی سلیمانی آشتیانی محقق اثر نيز با استخراج مصادر احاديثي كه مصنف از طريق شيعه و سني نقل كرده،  اقدام نموده و آنها را در پاورقي ارجاع داده و آدرس اقوال و آراء علما را نيز مشخص کرده است.

اثر مذکور از سوی دارالحدیث منتشر شده است .

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha