شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024

کتاب رجال همراه نوشته حجت الاسلام محمود تقي‌زاده كوهبناني عنوان شایسته تقدیر گروه تکنولوژی آموزشی را در سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه به دست آورد.

به گزارش سرویس علمی و فرهنگی خبر گزاری حوزه :كتاب حاضر به بررسي آراء رجالي هشت كتاب مرجع رجالي شامل رجال ابن داوود، رجال برقي، رجال طوسي، رجال غضائري، رجال كشي، رجال نجاشي، رجال علامه حلي و فهرست طوسي مي‌پردازد و تمامي آراء آنها را يكجا در اختيار محقق قرار مي‌دهد.

محقق در اين طرح جديد، استفاده از اشكال هندسي و رنگ‌ها را جايگزين متن‌نويسي در نگارش كرده و كار را از لحاظ استفاده از فرصت در تحقيق، به حداقل رسانده است.

تشخيص نظرات جرح و تعديل در روات در اين كتاب به سرعت بالا رفته تا آنجايي كه نظر رجالي با يك نگاه اجمالي به دست مي‌آيد. طبقه‌ي رجالي شخص و همچنين نام‌هاي ديگر راوي به صورت دسته‌بندي شده زير عنوان مستقل آورده مي‌شود. همچنين دلائل ضعف و برخي از دلائل مدح به صورت اختصاري در بالاي اشكال هندسي ذكر مي‌گردد.

تشخيص اينكه رواتي كه چند اسم دارند در هر كتاب با چه اسمي آمده‌اند، از ويژگي‌هاي ديگر كتاب است. برخي از رواتي كه در بعضي از جنگ‌ها شركت نموده‌اند و يا اينكه نسبتي با معصوم (ع) دارند و يا برخي از اصحاب امام حسين (ع)، در اين كتاب مشخص شده‌اند.

تعداد احاديث طبق تحقيقي كه در كتب پنجگانه حديثي شامل «الكافي»، «من لايحضره الفقيه»، «تهذيب الاحكام»، «الاستبصار» و «وسائل الشيعه» صورت گرفته مي‌باشد و شامل كتب حديثي ديگر نمي‌شود

اسامي افراد 9902 اسم مي‌باشد كه در 6817 عنوان كلي قرار گرفته‌اند. آنچه گفتني است اينكه نتيجه‌گيري كتاب حاضر بر اساس نظريات سه كتاب رجالي شيخ طوسي، نجاشي و علامه حلي است كه نظريه‌ي رجال نجاشي بر دو كتاب ديگر مقدم مي‌باشد.

رجال همراه از سوی انتشارات زهد منتشر شده است .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha