پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024

کتاب کلام جدید با نگارش حسن یوسفیان رتبه شایسته تقدیر سیزدهمین همایش کتاب سال حوزه را در گروه علمی فلسفه و کلام کسب کرد.

به گزارش سرویس علمی و فرهنگی خبر گزاری حوزه :کتاب درسنامه‌ي پژوهش‌محور در موضوع كلام جديد (فلسفه‌ي دين) است. نگارنده، هدف از نگارش اين كتاب را صرفاً پديد آوردن متني آموزشي در موضوع يادشده نمي‌داند، بلكه يكي از اهداف اصلي آن را سهيم شدن در پژوهش‌هايي كه در اين موضوع انجام گرفته و بومي‌سازي مباحثي كه رنگ و بوي غربي دارند، تلقي مي‌كند.

نويسنده در ابتداي كتاب به تعريف دين و مطالعات ديني مي‌پردازد و در ادامه خاستگاه و منشأ دين و ديدگاه‌هاي گوناگون در اين باره را مطرح مي‌كند. براهين اثبات وجود خدا شامل برهان‌هاي وجودي، صدّيقين، جهان‌شناختي، نظم، فطرت و براهين ديگر مطالب فصل سوم كتاب است و ابعاد گوناگون بحث از صفات خداوند در ادامه مي‌آيد.

جايگاه شرور در نظام آفرينش و سازگاري آن با خداي اديان توحيدي محتواي فصل بعد را تشكيل مي‌دهد.

مؤلف، نياز به دين و دليل نيازمندي به دين وحياني، زبان وحي و زبان بشري و معناداري گزاره‌هاي ديني را برمي‌رسد و در ادامه عقل و وحي و رويكردهاي گوناگون به آن، تجربه‌ي ديني و عوامل مؤثر بر رويكرد تجربي به دين و طبقه‌بندي تجارب ديني و سرشت آن را مورد توجه قرار مي‌دهد.

 بيان ديدگاه‌هاي گوناگون درباره‌ي حقانيت و نجات‌بخشي اديان شامل انحصارگرايي، شمول‌گرايي و كثرت‌گرايي و بيان انواع پلوراليسم ديني و بررسي مباني فلسفي- كلامي پلوراليسم ديني بخش بعدي اين نوشتار است.

دو فصل پاياني به بررسي نقش دين در عرصه‌ي جامعه و بيان پشتوانه‌هاي فكري سكولاريسم و بررسي نيازمندي اخلاق به دين و ياري‌رساني اخلاق به دين و واكاوي ناسازگاري‌هاي ادعايي دين و اخلاق اختصاص يافته است.

کلام جدید از سوی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی منتشر شده  است

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha