چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در یک نشست علمی ضمن بیان شاخصه های چندگانه عرفان قرآنی گفت: عرفان قرآنی نه عرفانی زندگی سوز، بلکه عرفانی زندگی ساز است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه مستقر در بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد رودگر، شنبه شب در نشستی علمی با موضوع «شاخصه های عرفان قرآنی» که  در محل سالن اجتماعات بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، اظهار داشت: اولین شاخصه عرفان قرآنی، تولید دار بودن است و در آن عارف و سالک برای رسیدن به تکامل خود، از میان برداشته شده و حذف می شود.

وی افزود: در عرفان قرآنی انسان سالک الی الله و عارف، به خود سیر و سلوک، اصالت نمی دهد و خود عرفان برای او موضوعیت ندارد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: متأسفانه در جامعه امروز ما، برخی افراد برای رسیدن به برخی از قدرت های ماورایی به سمت عرفان رفته که باید دانست این عرفان، عرفانی شرک آلود بوده و قرآن نیز روی آن تاکیدی نداشته است.

وی گفت: در عرفان قرآنی، عارف و خود عرفان رفته رفته کنار می روند و تنها معروف باقی می ماند.

حجت الاسلام والمسلمین رودگر با اشاره به سخن علامه حسن زاده آملی مبنی بر این که عرفان حقیقی خداجو شدن فرد است، یادآور شد: پیامبران با پیام الهی آمده اند تا مردم رنگ و بوی خدایی پیدا کرده و به سمت او بروند.

وی یادآور شد: اگر دیدیم کسی در جامعه به سمت عرفان حرکت می کند اما در فکر مرید جمع کردن برای خود است، عرفانش یک عرفان قرآنی و مورد تأیید آموزه های اسلامی نیست.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که شاخصه دیگر عرفان قرآنی، شریعت محور بودن آن است، گفت: عرفان قرآنی به زبان امروز عرفان رساله ای است و خلاصه آن انجام واجبات و ترک محرمات است.

وی با بیان این که طبق سخن اکثر قریب به اتفاق علما، ترک محرمات و گناه، سخت ترین ریاضت هاست، گفت: معنویت های نوظهور امروزی که از سال ها پیش فعال شده و البته منهای شریعت عمل می کنند، به یک ریاضت آسان روی آورده اند.

*ولایت محور بودن شاخصه عرفان قرآنی

حجت الاسلام والمسلمین رودگر گفت: شاخصه دیگر عرفان قرآنی، امامت مدار و ولایت محور بودن است؛ یعنی در این عرفان، عارف و سالک الی الله باید در پرتو انسان کامل که پیامبر یا امام معصوم باشد حرکت کند.

وی در خصوص شاخصه دیگر عرفان قرآنی گفت: شاخصه دیگر عرفان قرآنی، عقل محور بودن آن است و از این رو عاقل عارف می شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی افزود: طبق سخن حضرت آیت الله جوادی آملی کمال عرفان، عقل برین است و از این رو باید توجه داشت که نباید عده ای به نام عرفان، عقل را از ما بگیرند. 

وی تصریح کرد: هیچ عارفی نیست که عقل را در مرحله ای از مراحل عرفان کنار بگذارد؛ یعنی عقل در همه مراحل سیر و سلوک عرفانی حضور داشته و حقیقت را به طریق عقل دریافت می کند.

حجت الاسلام والمسلمین رودگر با بیان این که عقل و قلب، ساحت هایی از یک وجود واحد انسانی هستند، تأکید کرد: در عرفان قرآنی، بین عقل و عرفان و یا عقل و شهود، هیچ تضادی وجود ندارد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که شاخصه دیگر عرفان قرآنی، عبودیت گرا بودن آن است، گفت: طبق آیات قرآن، عرفانی، حقیقی انسان را به تسلیم در برابر امر خدا می‌کشاند.

*شجاعت ویژگی برجسته عارف واقعی است

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: بر اساس همین شاخصه عرفان قرآنی می توان دریافت که شجاعت، ویژگی برجسته عارف واقعی است، کما این که امام خمینی(ره) که یک عارف حقیقی است، با شجاعت مثال زدنی اش در مقابل هیچ ابرقدرتی نمی ترسید و این ها همه به این دلیل است که او به معنای واقعی بنده و تسلیم امر خدا شده بود.

وی با بیان این که عرفان قرآنی، عرفانی زندگی ساز بوده و نه زندگی سوز، گفت: عرفان قرآنی عرفان سنگر و سجاده، عرفان خنده و خنجر، عرفان فکر و ذکر و عرفان تعقل و تعبد است.

حجت الاسلام والمسلمین رودگر افزود: منطق عرفان قرآن در آیه 37سوره نور است که در آن ذکر شده که هیچ چیز این دنیای مادی، عارف حقیقی را از یاد خدا غافل نمی کند.

وی گفت: عرفان قرآنی نمی گوید کسب و کار و تلاش برای ارتقای سطح زندگی و روزی حلال کنار گذاشته شود، بلکه این عرفان، عرفان کار، تلاش، مبارزه و جهاد است و در آن تأکید شده است که عرق یک کشاورز در زمین زراعت برای کسب روزی حلال، همچون خون شهید در میدان جنگ حق علیه باطل است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که همه عرفان ذکر نیست، گفت: عرفان حقیقی، عرفانی است که امیرالمؤمنین امام علی(ع) به ما نشان داد که هم نماز و عبادت های مثال زدنی دارد و هم برای کسب روزی حلال تلاش می کند.

وی در ادامه در پاسخ به سؤال یکی از حضار مبنی بر این که آیا کرامت داشتن فرد می تواند نشانه عرفان در فرد باشد؟ گفت: کرامت اگر چه نشانه عرفان است، اما نمی توان آن را علت عرفان دانست.

حجت الاسلام والمسلمین رودگر افزود: در عرفان قرآنی، عارف به سمتی نمی رود که کرامت و توانایی را کسب کند، بلکه او به سمتی می رود که رضایت الهی را به دست بیاورد.

وی ادامه داد: در عرفان قرآنی مهمترین کرامت این است که انسان هر جا هست، خدا را یاد آورده و بندگی خدا را کند.

خاطرنشان می شود که نشست علمی شاخصه های عرفان قرآنی به همت پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به همت بخش حوزوی بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در سالن اجتماعات این نمایشگاه برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha