جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

از ویژگی های خاص پیروان فرقه نوظهور "عرفان حلقه"، استفاده از آیات قرآن کریم است که سعی می کنند با تحریف معنوی آن ها، عنوان کنند که ریشه "عرفان حلقه" شعور کیهانی در قرآن است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه مستقر در بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، حجت الاسلام "حمیدرضا مظاهری سیف"، مدیر مؤسسه بهداشت معنوی، عصر دوشنبه در نشستی علمی با موضوع «نقد عرفان حلقه» که در سالن نشست های علمی بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم برگزار شد، با بیان این که "عرفان حلقه" تهدیدی برای فرهنگ قرآن و معنویت است، اظهار داشت: یکی از عرفان های نوظهور که در کنار دیگر فرقه های جدید عرفانی، تا کنون نسبت به گسترش تفکر خود فعالیت های زیادی را انجام داده، عرفان حلقه است.

وی افزود: عرفان حلقه به صورت خلاصه می گوید، کسی که می خواهد در راه عرفان باشد باید به حقیقتی به نام شعور کیهانی متصل شود و در غیر این صورت هر قدر هم تلاش داشته باشد و اخلاق خود را نیکو سازد و تقوا بورزد و ذکر بگوید به عرفان نمی رسد، بنابراین باید اتصال با شعور کیهانی به دست بیاید تا سیر و سلوک عرفانی برای فرد فراهم شود.

مدیر مؤسسه بهداشت معنوی گفت: از شرایط ورود به عرفان حلقه این است که داوطلبان ورود به این عرفان، باید از طرف اساتید عرفان حلقه، اتصال به شعور کیهانی را دریافت کنند.

وی افزود: دریافت شعور کیهانی توسط افراد مختلف، هیچ مقدمه و شرطی ندارد؛ یعنی لازم نیست قبل از آن، فرد چیزی آموخته و پیش زمینه ای اخلاقی برای آن داشته باشد و تنها کافی است که خودش بیاید و حلقه اتصال به شعور کیهانی به او متصل شود.

حجت الاسلام مظاهری سیف، افزود: پیروان عرفان حلقه معتقدند، بعد از آن که فرد شعور کیهانی را دریافت کرد، او یک سالک و عارفی است که دارای قدرت های عرفانی است و علاوه بر توانایی درمان بیماری های خود، حتی قادر به درمان بیماری های دیگران نیز می باشد. البته بنابر تحقیقات انجام شده این یک ادعاست و بسیاری از مسترها (مربیان) عرفان حلقه از بیماری های گوناگون رنج می برند و از داروهای مختلف استفاده می کنند البته گاهی در اثر تلقین هایی که به بیماران می کنند به ندرت اثر بهبود در بعضی دیده می شود.

وی گفت: پیروان حلقه عرفان به افرادی که در آستانه ورود به این فرقه نوظهور هستند می گویند که پایه اصلی عرفان حلقه، مبتنی بر این است که در مرحله اول فرد باید این اتصالات را دریافت کرده و سپس اثراتش را مشاهده کند.

مدیر مؤسسه بهداشت معنوی با طرح این سؤال که اساسا باید بپرسیم شعور کیهانی چیست که تا این اندازه مهم است؟ گفت: تا کنون تعریف درستی برای شعور کیهانی ارائه نشده و فقط می گویند این شعور، همان شعوری است که در تمام دنیا وجود داشته و دنیا توسط آن در حال حرکت است. پیروان عرفان حلقه بر این باورند که چون جهان هستی از شعور کیهانی آفریده شده، شعور مند بوده و شالوده اش شعور و آگاهی است به همین دلیل باید به این شهود کیهانی متصل شد.

وی در ادامه با طرح این سؤال که اتصال به شعور کیهانی چطور اتفاق می افتد و چطور است که هیچ مقدمه و خودسازی و پیش زمینه ای برای آن نیاز نیست؟ گفت: پیروان فرقه عرفان حلقه می گویند یک فرد فقط یک لحظه باید تمام باورهایش را کنار گذاشته و هر چه می شود را بپذیرید؛ آن گاه در یک لحظه شعور کیهانی توسط پایه گذار عرفان حلقه که شخصی به نام محمدعلی طاهری است و یا افراد دیگری که او به آن ها اجازه این کار را داده، به فرد منتقل شده و او می تواند شعور کیهانی را به فرد متصل کند.

مدیر مؤسسه بهداشت معنوی خاطرنشان کرد: به این ترتیب فرقه نوظهور عرفان حلقه، افراد جامعه را با پیش کشیدن یک راز و معما که می گویند تنها راهش این است که این حلقه ها به شما تفویض شود به سوی خود می کشانند.

وی یادآور شد:البته ممکن است افرادی بیایند و اثراتی را نبینند، اما پیروان عرفان حلقه به آن ها می گویند باید در مراحل بالاتر آمده و رفته رفته آن شعور کیهانی و اثرات آن را حس خواهید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین مظاهر سیف گفت: این اثرات در بیشتر موارد بر اثر تلقین ها ایجاد می شود و برخی افراد می گویند ما یک احساسی کرده و آرامشی به ما دست می دهد.

وی در خصوص شیوه های جذب و عوامل موفقیت فرقه نوظهور عرفان حلقه گفت: از مهمترین دلایل عرفان حلقه این است که روی درد و درمان بیماری ها دست می گذارند و به طور طبیعی اگر افراد جامعه حدس زده و یا احتمال بدهند که جایی هست که ممکن است این دردها را برطرف کنند، برای آزمایش و تجربه هم که شده برای یک بار به آن مراجعه می کنند.

حجت الاسلام مظاهری سیف گفت: از ویژگی های خاص پیروان عرفان حلقه، استفاده از آیات قرآن کریم است که سعی می کنند با تحریف معنوی آن ها، عنوان کنند که ریشه عرفان حلقه و شعور کیهانی در قرآن است؛ برای مثال آیه "واعتصموا بحبل الله جمیعا" را مثال زده و می گویند منظور این آیه از "حبل الله" همان شعور کیهانی است که این نمونه استفاده از آیات قرآن و تطبیق آن با شعور کیهانی توسط عرفان حلقه زیاد است.

وی گفت: آیات قرآنی گوناگون مورد سوء استفاده عرفان حلقه قرار می گیرد و بعد هم ادعا دارند هر کس می آید و شعور کیهانی را تجربه می کند، باید این تفکر و این تجربه را در بین دیگر افراد جامعه هم توسعه داده و منتقل کند و دقیقا همین ساختار هرمی باعث گسترش عرفان حلقه شده است.

مدیر مؤسسه بهداشت معنوی در پایان گفت: آن ها برای گسترش تفکر عرفان حلقه در میان دیگر افراد جامعه، به پیروان جدید حلقه عرفان تأکید داشته، از آیه شریفه "مما رزقناهم ینفقون"سوره بقره استفاده کرده و مدعی می شوند که آن اتصال کیهانی که شما تجربه اش کردید، نعمت خداست که روزی شما شده و طبق آیه قرآن باید این تجربه را به دیگران هم انفاق کنید و بگویید که بیایند و با عرفان حلقه آشنا شوند.

خاطرنشان می شود بخش حوزوی بیستمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، با 20غرفه تخصصی، تا 25 ماه رمضان در مصلی بزرگ امام خمینی(ره) تهران برپاست و همه روزه از ساعت 16 لغایت 24پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha