پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024

جنایات علیه بشریت در واضح ترین شکل آن در میانمار به وقوع پیوسته و دیوان بین المللی کیفری لاهه باید عوامل ارتکاب این جنایات را مورد تعقیب قرار دهد، ولی متأسفانه هنوز هیچ اقدام موثری در این سطح انجام نشده است!!!

حجت الاسلام مهرداد بابایوسفی درگفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اعلام این که در مورد جمعیت مسلمانان میانمار با توجه به استبداد حاکم بر کشور مزبور اطلاعات دقیقی موجود نیست، اظهارداشت: در عین حال منابع مختلف، آمارهای متفاوتی بین قریب به  یک میلیون تا شش میلیون را مورد تأکید قرار می دهند.

وی افزود: اگر یک چنین جمعیت بزرگ در هر کشوری بود با کوچک ترین موارد نقض حقوق بشر، بازتاب جهانی پیدا می کرد، ولی مظلومیت مسلمانان میانمار در حدی است که واقعیات جنایات علیه آنها حتی در رسانه ها نیز بازتاب شایسته ای پیدا نکرده است.

مسئول دفتر کمیسیون حقوق بشر اسلامی قم افزود: برابر آنچه از سوی برخی از آوارگان میانماری اعلام شده تا به حال بیش از 20 هزار نفر از مسلمانان این کشور کشته شده، به بیش از 5 هزار زن مسلمان تجاوز شده و هزاران خانه و کاشانه مسلمانان تخریب و در نتیجه هزاران مسلمان میانماری آواره مرزهای بنگلادش شده اند.

وی ادامه داد: اگر این حجم از جنایات ارتکابی در هر کشوری به وقوع می پیوست براساس موازین بین المللی که غربی ها سنگ آن را همیشه به سینه می زنند تا به حال باید شورای امنیت سازمان ملل نشست اضطراری برگزار می کرد و دیوان کیفری بین المللی لاهه از سوی این شورا مأموریت تحقیقات دقیق در مورد عوامل جنایات ارتکابی را پیدا می کرد و مشخص می نمود که نسل کشی (Genocide) و یا جنایات علیه بشریت برابر تعریف مقرر در اساسنامه دیوان در واضح ترین شکل آن به وقوع پیوسته و عوامل ارتکاب این جنایات مورد تعقیب قرار می گرفتند، ولی متأسفانه در خصوص میانمار هنوز هیچ اقدام موثری در این سطح انجام نشده است.

*اقدامات جمهوری اسلامی ایران

حجت الاسلام بابا یوسفی در ادامه راجع به اقدات رسمی و غیر رسمی از سوی ایران اشاره کرد و گفت: طی روزهای گذشته، در سطح رسمی با توجه موضع علنی رهبر معظم انقلاب اسلامی و برخی دیگر از مسئولین کشور، نماینده دائم ایران در سازمان ملل از دبیر کل خواسته که اقدامات فوری را در قبال فجایع میانمار انجام دهد.

وی تصریح کرد: همچنین نمایندگی ایران در سازمان کشورهای اسلامی خواهان برگزاری نشست فوق العاده این سازمان برای کمک به مردم مسلمان میانمار شده و با پیگیری های انجام شده، سازمان مزبور نیز بیانیه ای صادر و مراتب نگرانی شدید خود را از وضعیت میانمار اعلام داشت.

 وی ادامه داد: در سطح نهادها وشخصیتهای مستقل نیز علاوه بر ابراز نگرانی های متعددی که نهادهای مسلمان یا علمای اسلامی در کشورهای مختلف از جمله ایران داشتند، امور بین الملل کمیسیون حقوق بشر اسلامی ایران نیز مکاتباتی با بخش های ذیربط حقوق بشری سازمان ملل انجام داده تا آنها به وظیفه جهانی خود عمل کرده و حساسیت لازم را به کار گیرند، ولی هنوز متاسفانه اقدام امیدوارکننده ای از سوی مجامع جهانی معمول نشده است.

مسئول دفتر کمیسیون حقوق بشر اسلامی قم در پایان خاطرنشان ساخت: از رهبران بودائی دنیا انتظار می رود که واکنش فوری اتخاذ نمایند و از جنایات ارتکابی تبری بجویند و اجازه ندهند که برخی افراطی جنایت پیشه، تحت عنوان پیروی از باورهای اعتقادی بودایی، دست به جنایت بزنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha