شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
استاد پایانی

آیت‌الله احمد پایانی سال 1306 ه.ش در شهرستان اردبیل چشم به جهان گشود در کودکی به مکتب‌خانه رفت و قرآن و فنون تجوید را آموخت و متون فارسی و ادبیات کهن فارسی مانند گلستان را فرا گرفت.

وی در اوان نوجوانی با حضور در مدرسه علمیه ملا ابراهیم اردبیل به جرگه حوزویان پیوست و پس از سپری کردن مقدمات و ادبیات عرب به قم هجرت کرد.

آن مرحوم در قم از محضر بزرگانی چون آیات عظام بروجردی، مرعشی نجفی، حجت کوه کمره‌ای، سلطانی طباطبایی، محقق داماد و... بهره برد.

آیت‌الله پایانی علی‌رغم شایستگی و توانمندی علمی برای تدریس در مقطع دروس خارج حوزه بنا به احساس ضرورت تا آخر عمر شریف خود، به تدریس در مقطع سطح عالی حوزه و کتب مکاسب و کفایةالاصول پرداخت.

ایشان علاوه بر تدریس به تبلیغ نیز اهتمام می‌ورزید و در کمترین فرصت به دست آمده با مسافرت به اقصی نقاط کشور به نشر معارف اهل‌بیت‌(ع) می‌پرداخت.

آثار گرانقدر علمی از ایشان بر جای مانده است که می‌توان به تقریرات دروس آیت‌الله العظمی حجت کوه‌کمره‌ای، فهرست جامع الشتات، ارشاد الطالی الی حقایق المکاسب، حاشیه کفایةالاصول، رسالة فی بیع الفضولی اشاره کرد.

«در محضر استاد» تقریرات درس مکاسب ایشان است که به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین جواد فخار طوسی جمع‌آوری و منتشر شده است.

آن عالم ربانی روز یک‌شنبه ششم اسفند ماه 1375 در سن 70 سالگی به دیدار حق شتافت و در صحن حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

خبرگزاری حوزه آلبوم تصویری این عالم کامل را منتشر می‌کند

ادامه تصاویر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha