سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024

معاون آموزشی و فرهنگی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) قم از راه اندازی رشته تبلیغ با گرایش حج درمقطع سطح سه، بر اساس مصوبه شورای عالی حوزه های علمیه، در این موسسه خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدمحمدرضا شریعتمدار با اشاره به ضرورت راه اندازی این رشته، اظهارداشت: جایگاه والای فریضه عبادی سیاسی حج در آموزه های دینی و نقش آن در تحکیم وحدت امت اسلامی، و از طرفی رسالت حوزه های علمیه در تربیت مبلغان و مدیران فرهنگی در عرصه حج و زیارت، از عواملی بود که ضرورت راه اندازی رشته تبلیغ با گرایش حج به عنوان یک دوره میان رشته ای  را دوچندان می کرد.

وی افزود: نیاز حجاج و زائران به تبیین مسایل اعتقادی، اخلاقی و عبادی و نیاز به راهنمایی و نظارت براعمال و مناسک آنها از دیگر ضروریات راه اندازی این رشته بود.

معاون آموزشی و فرهنگی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) تصریح کرد: در همین راستا و با هدف  توسعه شناخت نسبت به مسائل و مباحث مربوط به حج و زیارت، و با تایید و مصوبه مصوبه شورای عالی حوزه های علمیه مجوز راه اندازی رشته تبلیغ با گرایش حج درمقطع سطح سه در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) اخذ گردید.

 وی ادامه داد: رشته تبلیغ با گرایش حج، اولین مقطع از این رشته است که در آن طلاب  مبانی اعتقادی، مسائل، مهارت های ارتباطی و روش های لازم برای تبلیغ و مدیریت فرهنگی در حج و زیارت را آموخته و توان تبلیغ و پاسخگویی به نیازهای مربوط را به آن را کسب می کنند و در پایان موفق به دریافت دانشنامه این رشته می شوند.

حجت الاسلام والمسلمن شریعتمدار، تبیین و دفاع از عقاید شیعه امامیه و پاسخ گویی به پرسش ها و شبهات، تامین مبلغان و مدیران فرهنگی برای حج و عمره، ایجاد توان تدریس در دوره های کاربردی و کوتاه مدت مربوط به حج و زیارت، شناخت استدلالی مسائل فقهی و اصولی و تقویت بنیه اجتهاد و استباط را از دیگر اهداف راه اندازی این رشته عنوان کرد.

وی، اهتمام به تعالی اخلاقی و معنوی طلاب، اهتمام به تقویت تعبد و تعهد دینی و دفاع از عقاید و هویت شیعه، تاکید بر بهره گیری از ابزارها و روش های کارآمد آموزشی با اهتمام به سنت های حوزوی، اهتمام به تقویت نظام مقدس اسلامی و ترویج ارزش های آن و اهتمام به تقویت استقلال فکری و اعتماد به نفس در مسایل علمی ومهارتی را از جمله  سیاست های در نظر گرفته شده برای این رشته برشمرد. 

معاون آموزشی و فرهنگی موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع)، دروس عمومی رشته تبلیغ با گرایش حج را شامل مباحث کلام، فقه، اصول فقه، عربی معاصر، روش تحقیق و روش تدریس دانست و احکام مناسک حج در منابع فریقین، انسان شناسی، نقد و مناظره و عرفان اسلامی را از جمله دروس تخصصی در نظرگرفته شده برای این رشته عنوان کرد.

بر اساس گزارش روابط عمومی موسسه امام رضا(ع)، وی در پایان با بیان این مطلب که پذیرش این رشته از اوائل مهرماه سال جاری در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) و ازبین طلاب برادر آغار خواهد شد، خاطرنشان کرد: احراز صلاحیت های عمومی و اخلاقی، دارا بودن مدرک سطح دو، قبولی در آزمون ورودی و مصاحبه علمی از جمله شرایط پذیرش این رشته می باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha