جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 293265
۱۴ شهریور ۱۳۹۱ - ۰۲:۲۱

مراسم خطبه خوانی حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه علیها السلام به مناسبت سالروز شهادت حضرت حمزه(ع) و وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در شبستان بالاسر حرم برگزار شد.

به گزارش  خبرگزاری حوزه، ؛ حجت الاسلام سید مصطفی حسینی، سرپرست معاونت فرهنگی آستانه مقدسه حضرت معصومه‌(س)  امروز در این مراسم طی سخنانی با اشاره به این که آیین خطبه خوانی سابقه دیرینه دارد اظهار داشت: مراسم خطبه خوانی به صورت روزانه و با نظم خاصی با حضور خادمان حرم کریمه اهل بیت(س) برگزار می شود.

وی ادامه داد: این آیین معنوی نماد خدمتگزاری و عهد و پیمان خادمان آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) با این بانوی کرامت است و موجب یکدلی و صمیمیت خادمان با یکدیگر می شود.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی افزود: خطبه خوانی نماد همدلی خدام در روشن نگاه داشتن چراغ مضجع شریف کریمه اهل بیت(س) است و بیانگر احترام، آداب دعا و خواستن حاجت از خداوند متعال و اهل بیت علیه السلام است.

یاد آور می شود: در گذشته خدام حرم کسانی بودند که چراغ حرم مطهر را روشن نگاه می داشتند و به صورت بیست و چهار ساعته و در دو کشیک بزرگ خدمت می کردند.

بر اساس اعلام روابط عمومی و آستانه  مقدسه درهر صبح هنگام تعویض شیفت خدام، رییس خادمان کشیک قبل، طی مراسمی شمعدانی های روشن را به رییس و خادمان شیفت جدید تحویل می داده و در ضمن آن حمد و ثنای خدا، مدح و ثنای اهل بیت علیه السلام و حضرت فاطمه معصومه علیها السلام را می خواندند.

همچنین بعد از خواندن حمد و ثنا، خدام به قرائت دعاها و درخواست های خود از حضرت معصومه علیها السلام می پرداختند و که این مراسم به خطبه خوانی معروف است و امروزه نیز صورت نمادین برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha