سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024

با نگاهی به وصیت نامه های شهدا متوجه می شویم یکی از بخش های مهم آن را تاکید ویژه بر احیای ارزش های اسلامی به خصوص فریضه امر به معروف و نهی از منکر تشکیل می دهد.

طلبه شهيد محمد عرب‌فشافويه نیز در زندگی کوتاه خود، اهتمام ویژه ای بر این مساله داشت و برای آن اهمیت مضاعفی قائل بود. البته اهل شعار دادن نبود که اگر هم بود خود قبل از هر کس، بدان عمل می کرد، تا آن جا که خطاب به خویشان و دوستانش می گفت: « شما مسئول هستيد که بگوئيد من چه عيبي دارم تا بتوانم خودم را بسازم».

آری! این شهید والامقام به درستی از مکتب اهل بیت(ع) آموخته بود که تارکان امر به معروف، مردگان تاریخند.

او این فرمایش هشدار گونه امام علی (ع) را از عمق جان باور داشت، آن جا که امیر بیان می فرمود: «هر كس امر به معروف و نهي از ‏منكر را ترك كند مرده‌اي است در ميان زندگان.»‏

محمد، در بیست و چهارمین روز از تابستان سال44، در پایتخت چشم به جهان گشود.

از همان دوران طفوليت تحت تربيت مادر مؤمن و پدر متقي خود با کلام الهام بخش قرآن و نماز آشنا شد و قبل از سن تکليف، به انجام فرايض ديني مبادرت ورزيد. تحصيلات ابتدايي، راهنمايي و متوسطه را تا اخذ ديپلم تجربي با موفقيت سپري کرد.

انقلاب اسلامی که به دوران شکوفایی و به نتیجه رسیدن خود نزدیک می شد، به همراه خانواده و دوستان به موج میلیونی مردم انقلابی پیوست و نابودی و مرگ دژخیمان پهلوی را فریاد زد.

انقلاب که به ثمر نشست، از فعالين انجمن اسلامي دبيرستان محل تحصيل خويش بود و به جهت حفظ و حراست از دستاوردهاي نظام اسلامي در سال 1360 به عضويت بسيج مسجد علي ابن ابيطالب(ع) تهران در آمد و به عنوان يکي از اعضاي مؤثر شناخته شد.

 این طلبه شهید، براي آشنايي بيشتر و درک معارف و علوم ديني جذب حوزه‌ علميه شد و در شهر مقدس قم به تحصيل علوم ديني پرداخت.

 او که بسيار خوش رو و خوشرفتار بود، سرشار از صفا و محبت و صبورانه به سئوالات جوانان پاسخ مي‌داد و اين سيره اخلاقي اثر مؤثري در جذب جوانان داشت. در اداي احترام به والدين زبانزد خاص و عام بود و به تکريم کودکان نیز شهره داشت.

در دوران دفاع مقدس, بارها در جبهه‌هاي نور عليه ظلمت به عنوان رزمنده و مبلغ با ديگر رزمندگان جان برکف اسلام همسنگر شد و روي آنان تأثير عميقي گذاشت.

گرچه برادرش در سال 65 به خيل کاروان شهدا پيوسته و شهيد شده بود ، با این حال حضور در جبهه را بر خود واجب مي‌دانست. سرانجام پس از مدتها ايثار و استقامت در برابر دشمن در منطقه عملياتي سردشت، در چهارم مرداد سال 66 به نداي "هل من ناصر ينصرني" حسين  زمان، خميني کبير، لبيک گفت و به فيض عظماي شهادت نايل آمد و سرانجام پيکر مطهر او در کنار برادر شهيدش در گلزار شهداي بهشت زهرا(س) آرام گرفت.

دهه اول محرم به عنوان دهه امر به معروف و نهی از منکر، بهترین موسم است برای یادکردی از چنین شهیدان بصیر و بصیرت بخشی که جان و حیثیت خود را در راه خدا و در مسیر مولا و سرورشان امام حسین(ع) فدا کردند.

سخن شهیدان این بوده و هست که در آخرالزمان که تمامي موتور‌هاي ظلم و ‏فساد قدرت خود را به نمايش مي‌گذارند بايد ‏اين موتور‌ها را خاموش کرد و به راستی براي نيل به اين مهم، چه سلاحي بهتر ‏و كارآمدتر از فریضه امر به معروف و نهی از منکر که هدف قیام سرخ مولا و مقتدای همه شهدا بوده است.

 باشد كه ما نیز بتوانيم به تاسی از سیره شهدا، در پرتو احساس تکلیف و دغدغه انقلابی ، با ‏احياي فريضه مقدس امر به معروف و نهي از منكر مانع از شكل‌گيري ‏آندلسي ديگر در سرزمين اسلامی مان باشيم!! ... انشاالله

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha