پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024

اختصاصی مسئول ستاد برگزاری مراسم سالگرد ارتحال آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) از برگزاری 86 مراسم بین المللی و بیش از 20 هزار محفل قرآنی در داخل و خارج از کشور به یاد این مرجع فقید خبر داد.

 حجت‌الاسلام والمسلمین سید جواد نور موسوی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با اشاره فرا رسیدن ششمین سالگرد قمری ارتحال العظمی حاج شیخ محمد فاضل لنكراني(ره)، بر ضرورت زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره علمای اسلام تاکید کرد و اظهارداشت: زنده نگه داشتن یاد علما و بزرگان، احیای مجاهدت های علمی و فضایل اخلاقی و کمالات انسانی در جامعه است.

وی با تاکید بر لزوم معرفی مجاهدت‌های علمی و فضایل اخلاقی حضرت آیت الله فاضل لنكراني(ره)، افزود: این مرجع والا مقام از نعمات الهی به حوزه های علمیه و جهان اسلام بود .

مسئول ستاد برگزاری مراسم سالگرد ارتحال حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(ره) با اشاره به بخشی از ابعاد شخصیتی این مرجع فقید، تصریح کرد: این عالم ربانی از نوجوانی تحصیل دروس حوزه را آغاز کرد و علاقه وافری به تحقیق و پژوهش داشت و در طول عمر با برکت خود100 اثر ارزشمند و درخشان علمی را به یادگار گذاشت که امروز این آثار از منابع درسی حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها به شمار می‌رود.

وی، ایشان را از شاگردان برجسته آیت الله العظمی بروجردی(ره) و امام خمینی(ره) برشمرد و اذعان داشت: این مجاهد خستگی ناپذیر با مجاهدت در راه دین، خود را وقف ترویج معارف اهل بیت(ع) و حوزه های علمیه کرده بود.

محور اتحاد نیروهای انقلابی

حجت الاسلام والمسلمین نور موسوی با اشاره به دیگر ویژگی‌های این مرجع فقید، ادامه داد: ایشان  محور اتحاد نیروهای انقلابی و پشتیبانی در حوزه وحدت دینی بود و پشتیبانی علمی، اخلاقی و سیاسی معظم له ضمانتی برای انقلاب و نظام اسلامی محسوب می شد.

مجتهد پروری

وی در خصوص کرسی تدریس حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(ره) یادآور شد: کرسی تدریس ایشان مجتهد پرور بود؛ از آثار و برکات وجودی معظم له پس از شش سال از ارتحال شان، شاهد درخشش مجتهدانی که این مرجع فقید و والا مقام پرورش داده اند، در سراسر جهان هستیم .

بر سر ارزش‌ها با هیچ کس معامله نمی‌کرد

مسئول ستاد برگزاری مراسم سالگرد ارتحال حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(ره) با تاکید براین که ایشان بر سر ارزش های انقلاب با هیچ کس معامله نمی کرد، گفت: این مرجع فقید در صحنه‌های مختلف، در صورت احساس وظیفه، با شجاعت و قاطعیت به وظیفه خود عمل می‌کردند و شخصیتی مسئولیت پذیر بودند و بر سر ارزش‌های اسلام و انقلاب با هیچ کس معامله نمی‌کردند.

وی با اشاره به این که حضرت آیت الله فاضل(ره) در اعلان مرجعیت امام خمینی(ره) و در صحنه‌های انقلاب و حوزه به ایفای نقش پرداختند، ابراز داشت: ایشان در حوادث جهان اسلام حضور فعال و سازنده‌ای داشت و نظرات و دیدگاه‌‌هایشان راهگشای مسائل مختلف بود.

22 فروردین؛ زمان برگزاری مراسم

مسئول ستاد برگزاری مراسم سالگرد ارتحال حضرت آیت الله فاضل(ره) در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که در پنجمین سالگرد ارتحال این عالم ربانی بیش از 3 هزار مراسم ویژه برگزار شد، ‌ادامه داد: مراسم ششمین سالگرد رحلت احیاگر فاطمیه حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی(ره)، روز پنجشنبه 22فروردین ماه، همزمان با سراسر کشور و چند کشور خارجی، در مسجد اعظم قم برگزار می شود و حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی، امام جمعه موقت تهران در این مراسم به ایراد سخن خواهد پرداخت.

خاطره ای از آخرین روزها

وی با ذکر خاطره‌ای از آخرین روزهای عمر شریف حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(ره)، بیان کرد: معظم له در سال 86 برای درمان در بیمارستانی در انگلستان بستری بودند، بعد از عمل جراحی حال مساعدی نداشت، اما پس از فرا رسیدن ایام فاطمیه اصرار فراوانی داشت که برای شرکت در مراسم فاطمیه به ایران بازگردد و پس از 36 ساعت از ورود به ایران، در ایام شهادت حضرت زهرا(س) جان به جان آفرین تسلیم کردند.

حجت الاسلام و المسلمین نورموسوی با بیان این که مراسم‌های ششمین سالگرد ارتحال این مرجع فقید از22 فروردین ماه که سالگرد قمری ایشان است آغاز  و تا 26 خرداد ماه  که سالگرد شمسی معظم له است، ادامه خواهد داشت، یادآورشد: مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها و ائمه جمعه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، صدا و سیما، ستاد عالی مساجد کشور، آموزش و پرورش،‌ استانداری و شهرداری قم در برگزاری این مراسم‌ها مشارکت دارند.

برپایی بیش از 20 هزار محفل قرآنی

مسئول ستاد برگزاری مراسم سالگرد ارتحال حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(ره)، برگزاری برنامه معنوی ختم قرآن با عنوان «تلاوت نور» در بیش از 20 هزار مسجد همزمان با سالگرد معظم له و تجلیل از مقام علمی، انقلابی و اخلاقی در نماز‌های جمعه سراسر کشور در روز جمعه 23 فروردین ماه را از دیگر برنامه‌های سالگرد ارتحال برشمرد.

آماری قابل توجه

وی با بیان این که بعد از حضرت امام (ره)، تاکنون برای هیچ شخصیتی چنین مراسمی برگزار نشده است، خاطر نشان کرد: مستندات این ادعا گزارش های مربوط به پنجمین سالگرد ارتحال ایشان می باشد؛ طبق آمار دریافتی از سایت های مختلف در استان های کردستان در 160 مسجد ، ایلام 180 مسجد، چهار محال و بختیاری 251 مسجد، زنجان 680 و همچنین لرستان بیش از 100 مسجد مراسم سالگرد این مرجع تقلید عالیقدر برگزار شد و امسال نیز طبق آمارهای موجود در 3 هزار مسجد اصفهان، 561 مسجد زنجان، 1532 مسجد مازندران،450 مسجد کرمان، 1000 مسجد در فارس و... این مراسم برگزار خواهد شد.

برگزاری 86 مراسم در خارج  از کشور

حجت الاسلام و المسلمین نورموسوی همچنین از برگزاری 86 مراسم در خارج از کشور از جمله در اسپانیا، هلند، انگلیس، سوئد، آذربایجان، روسیه، پاکستان، افغانستان، بحرین، عربستان، کویت، هندوستان، مالزی، اندونزی، رومانی، تونس، عمان و ... خبر داد و گفت: مراسم یادبود با عنوان "تبیین اندیشه‌ها، جایگاه علمی و آثار برکات وجودی آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره)" در حوزه‌های علمیه سراسر کشور برگزار خواهد شد.

پخش زنده مراسم از شبکه نور

وی در پایان خاطرنشان کرد: مراسم بزرگداشت ششمین سالگرد ارتحال حضرت آیت الله فاضل لنکرانی(ره) به صورت زنده از شبکه استانی نور پخش خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha