پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
کد خبر: 311753
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۲۱:۰۳

مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم(ع) قم از تدوین و انتشار موسوعه های امام رضا(ع)، امامین عسکریین(ع) و حضرت مهدی(عج) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام مهدی اسماعیلی در گزارشی از عملکرد سال 91 گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم (ع)، گفت: موسوعه های کلمات امام رضا(ع)، امام هادی(ع)، امام حسن عسکری(ع) و حضرت مهدی (عج) در سال گذشته تکمیل و در آینده نزدیک منتشر خواهد شد.

وی در مورد موسوعه امام رضا (ع) گفت: بخش عربی موسوعه امام رضا(ع) بعد از ویراستاری نهایی و تکمیل و تنظیم منابع و مآخذ و پاورقی ها و بعد از صفحه بندی، نهایتا در 2 جلد(حدود 1500 صفحه و در مجموع دارای 2079 حدیث ) و در 8 باب تنظیم شده است و به علاقه مندان و شیفتگان معارف اهل بیت(ع) تقدیم می شود.

حجت الاسلام اسماعیلی با ارائه توضیحاتی در مورد تکمیل موسوعه امام هادی(ع)، تصریح کرد: بخش عربی موسوعه امام هادی(ع) بعد از اضافه شدن احادیث جدید( حدود 133 حدیث ) به بخش قبلی، و نوشتن موضوع و نیز جابجایی آنها و قرار گرفتن در بخش های مناسب، و تنظیم و ویراستاری نهایی آن صورت گرفت و نهایتا در 4 فصل تنظیم و در حدود 515 صفحه به بازار نشر عرضه خواهد شد. همچنین بخش فارسی موسوعه امام هادی(ع) نیز تکمیل و برای نشر آماده شد.

وی اضافه کرد: با توجه به اضافه شدن احادیث جدید و جابجایی گسترده آنها و همچنین تغییر موضوعات برخی از روایات قبلی، و نیز مقابله حدیث به حدیث بخش عربی و فارسی موسوعه، کار مضاعف و دقت نظر بسیاری در این زمینه انجام گرفت و این بخش نیز با توفیقات خداوند متعال، مقابله و ویراستاری و برای صفحه بندی آماده شد.

این محقق حوزوی در مورد تکمیل موسوعه امام عسکری(ع) افزود: بخش عربی و فارسی این موسوعه نیز همانند موسوعه قبلی تکمیل شد، در این موسوعه حدود 178 حدیث جدید به بخش قبلی اضافه شده و در مجموع با 524 حدیث و در 552 صفحه تقدیم علاقه مندان خواهد شد.

وی با اشاره به تکمیل بخش عربی موسوعه امام زمان(ع) خاطر نشان کرد: بخش عربی موسوعه امام زمان(ع) در 7 فصل با 332 حدیث و در 528 صفحه تنظیم و تکمیل شده است، ویراستاری و صفحه بندی این کتاب انجام شده و آماده چاپ شده است.

مدیر گروه حدیث پژوهشکده باقرالعلوم(ع) با اشاره به موسوعه امام حسن مجتبی(ع) گفت: بخش عربی موسوعه امام حسن مجتبی(ع) با اضافه شدن حدود 400 حدیث جدید به آن از کتب مختلف شیعه و سنی در 670 صفحه آماده چاپ خواهد بود. وی یادآور شد: ویراستاری، مصدریابی و موضوع نویسی تمامی احادیث این بخش (احادیث قبلی و احادیث جدید) انجام شده و بعد از مقابله و صفحه بندی نهایی جهت نشر به چاپخانه ارسال خواهد شد. و در بخش فارسی نیز ترجمه احادیث جدید به اتمام رسیده که انشاء الله بعد از مقابله، ویرایش و صفحه بندی به بازار عرضه خواهد شد.

حجت الاسلام اسماعیلی در مورد موسوعه حضرت زهرا (ع)، ابراز داشت: حدود 90 حدیث به بخش عربی موسوعه حضرت زهراء(ع) اضافه شده و مصدر یابی، مقابله و ویرایش آن نیز به اتمام رسیده است.  و ترجمه احادیث افزوده شده به وسیله گروه حدیث انجام و به اتمام رسیده و آماده انتشار شده است.

این مدیر پژوهشی خاطر نشان کرد: اصلاحات لازم روی بخش عربی و فارسی موسوعه امام سجاد(ع) شروع شده است و به زودی بعد از اتمام آن و ویرایش جدید، به چاپ خواهد رسید.  

بر اساس اعلام پژوهشکده باقرالعلوم (ع)، وی همچنین در مورد دیگر فعالیت های انجام شده در گروه حدیث، تصریح کرد: تدوین مقدمه هایی نسبتا جامع شامل شرح حال زندگی امام، موقعیت اجتماعی و سیاسی امام، وضعیت و برخورد خلفای هم عصر، و نیز مزایا و روش کار، برای موسوعه هایی که اولین بار در گروه حدیث تهیه و تدوین شده بود نوشته شده است. که شامل: موسوعه امام سجاد(ع)، امام کاظم(ع)، امام رضا(ع) و امام زمان(عج) است. همچنین چند مقدمه کوتاه برای موسوعه هایی که مورد بازبینی مجدد قرار گرفته  و برای دومین بار به چاپ می رسند، نوشته شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha