جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 312548
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۹

کتاب حقوق زن و خانواده نوشته محمود حکمت‌نیا عنوان برگزیده گروه علمی حقوق علوم سیاسی چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه را به خود اختصاص داد.

به گزارش سرویس علمی- فرهنگی خبرگزاری حوزه، پژوهش حاضر، با استفاده از مطالعات فلسفه حقوق و تبیین نظام حقوق اسلام، در صدد است رابطه نظام حقوق زن و نظام حقوق خانواده را یافته و جایگاه حقوق زن در خانواده را نظام‌مند بررسی کند برای دستیابی به این هدف، پس از تعریف خانواده از منظر حقوق، نظام حقوق خانواده را به اجمال بررسی کرده است.

تحلیل نظام‌مند حقوق زن در خانواده، مستلزم شناخت ماهیت ویژگی‌ها و کارکردهای خانواده است تا با نگاهی عمیق بتوان رویکردهای نظام‌های حقوقی و معرفتی را نسبت به خانواده تببین کرد و مرزهای معرفتی نظام حقوق خانواده در اسلام را با آنها تشخیص داد.

بنابراین به رویکردهای خانواده‌ستیزی، ارزش‌مداری، مردم‌محوری، زن محوری، کودک‌محوری و خانواده‌محوری توجه شده است. شناخت نظام‌مند، مستلزم تبیین اصول ناظر به اعضای خانواده، روابط اعضا و روابط جمع را بر رسیده است.

این پژوهش، حقوق و مسئولیت‌های اقتصادی زن در خانواده را در سه حوزه آزادی اقتصادی، امتیازات و مصونیت‌های اقتصادی بررسی می‌‌کند. حقوق غیراقتصادی زن نیز در دو محور حقوق زن در ارتباط با خانواده و حقوق زن در خانواده آمده است همچنین افزون بر نگاهی نظام‌مند به حقوق زن نقش دولت را در شناسایی اجرا و حمایت از حقوق زن در خانواده با استفاده از منابع و ادله اسلامی یادآور شده است.

حقوق زن و خانواده از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha