جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

کتاب درآمدی بر «دانش مفردات قرآن» به قلم سید محمود طیب حسینی به عنوان اثر برگزیده گروه علمی تکنولوژی آموزش را در چهاردهمین همایش کتاب سال حوزه برگزیده شده است.

به گزارش سرویس علمی وفرهنگی خبر گزاری حوزه :این کتاب، در دو بخش مباحث نظري و كاربردي، معناشناسي كلمات قرآن را بررسی مي‌كند.

بخش نخست، در نه فصل تنظيم شده‌ که فصل اول آن، به تعاریف و تاریخچه دانش مفردات و معرفي دانش زبان‌شناسي عربي اختصاص يافته‌است.

*موضوعات 8 فصل دیگر

در هشت فصل ديگر، اين موضوعات آمده‌است:

 1. منابع معناشناسي شامل منابع خاص (فرهنگ عربي، شعر جاهلي و اسلامي، قرآن كريم و حديث) و عام (كتب لغت، كتب مفردات قرآن، تفاسير ادبي، كتب وجوه و نظائر و...)؛

 2. اشتقاق و انواع آن؛

 3. نقش ترادف در تفسير قرآن؛

 4. نقش اشتراك لفظي و معنوي در تفسير؛

5. نقش اضداد در تفسير؛ 6. وجوه و نظائر و نقش آن در تفسير؛

7. چندمعنايي در قرآن كريم؛

8. نقش معربات و لهجه‌های مختلف قبایل عربی در تفسير. در این بخش، تلاش شده‌است با مثال‌های متنوع و قرآنی مباحث کتاب کاربردی شود.

 در بخش دوم کتاب،  تعدادی از کلمات قرآن معناشناسي شده‌اند. این كلمات عبارت‌اند از: خشیت و خوف، ذنب و اثم، ظنّ، سقی و أسقی، قیامت و سایر نام‌های آن. در معناشناسی این واژه‌گان، تکیه اصلی بر فرهنگ عربی و قرآن کریم بوده و ازآرای لغویان نیز غفلت نشده‌است.

این اثر، به دنبال آن است که خواننده با دقت در کاربردهای لغوی یک واژه و با تکیه بر سیاق آیات مشتمل بر آن واژه، بتواند به اجتهاد در معنای لغت بپردازد.

درآمدی بر دانش مفردات قرآن از سوی پژوهشگاه حوزه ودانشگاه منتشر شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha