چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024

شهادت شیخ حسن شحاته و یارانش در روز نیمه شعبان، انعکاس بسیار وسیعی در سطح جهان و در داخل مصر داشت که این موضوع در حرکت مردم علیه حکومت مرسی بسیار تاثیرگذار بود.

حجت الاسلام والمسلمین محسن غرویان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به وضعیت آشفته مصر، اظهار داشت: شرایط فعلی مصر به شدت پیچیده است و اختلافات بسیاری در بین گروه ها و احزاب این کشور مشاهده می شود.

وی در ادامه به تشریح عوامل سقوط دولت مرسی پرداخت و تصریح کرد: یکی از مهم ترین عوامل سقوط حکومت اخوانی ها برقراری و افزایش تعامل آن ها با آمریکا و رژیم صهیونیستی بود.

استاد حوزه علمیه قم با تاکید بر این که در دوران حکومت مرسی، نوعی فشار بر گروه های مخالف اخوانی ها مشاهده می شد، خاطرنشان کرد: این فشارها موجب شد تا تظاهرات و اعتراضات مردم و احزاب در سالگرد به قدرت رسیدن مرسی به اوج خود برسد.

حجت الاسلام والمسلمین غرویان با اشاره به حرکت های افراطی و تند سلفی ها علیه شیعیان در زمان حکومت مرسی، تصریح کرد: شهادت شیخ حسن شحاته و یارانش در روز نیمه شعبان، انعکاس بسیار وسیعی در سطح جهان و در داخل مصر داشت که این موضوع در حرکت مردم علیه حکومت مرسی بسیار تاثیرگذار بود.

عضئ هیئت علمی جامعة المصطفی همچنین خاطرنشان کرد: تعصبات مذهبی جماعت اخوان المسلمین نقش اولیه را در برکناری مرسی ایفا کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا تغییر حکومت در مصر و برکناری محمد مرسی، مسیر بیداری اسلامی در این کشور را تحت الشعاع قرار می دهد؟ اظهار داشت: جریان بیداری اسلامی بسیار وسیع تر و عمیق تر از آن است که با تغییری در حکومت مصر، مسیر آن تغییر کند.

حجت الاسلام والمسلمین غرویان ادامه داد: البته مصر از آن جایی که کشور مهمی در بین کشورهای اسلامی است، حوادث و اتفاقات آن تاثیراتی را در جریان بیداری اسلامی خواهد داشت، اما ما باید از این حوادث به عنوان فرصت استفاده کنیم.

وی با تاکید بر این که باید به نقش مهم رهبری در بیداری اسلامی توجه داشته باشیم، ابراز داشت: بیداری اسلامی در کشورها باید از رهبری بسیار قوی برخوردار باشند.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha