شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024

اگر اهل تقوی بودیم، اعمال ما مورد قبول درگاه الهی واقع می گردد و قبولی طاعات یکی از آثار تقوی است.

به گزارش سرویس علمی- فرهنگی خبرگزاری حوزه آیت‌الله گرامی در ادامه شرح ادعیه روزهای ماه مبارک در شرح دعای روز نوزدهم آورده است.

اللَّهُمَّ وَفِّرْ فِيهِ حَظِّي مِنْ بَرَكَاتِهِ وَ سَهِّلْ سَبِيلِي إِلَى خَيْرَاتِهِ‏ وَ لاَ تَحْرِمْنِي قَبُولَ حَسَنَاتِهِ يَا هَادِياً إِلَى الْحَقِّ الْمُبِين‏ 

اى خدا، در اين روز بهره مرا از بركاتش وافر گردان و به سوى خيراتش راهم را سهل و آسان ساز  و از حسنات مقبول آن، مرا محروم مساز، اى راهنماى بسوى دين حق آشكار .

اللَّهُمَّ وَفِّرْ فِيهِ حَظِّي مِنْ بَرَكَاتِهِ

این قطعه از دعا نشان می دهد که این ماه تا چه اندازه برکات و خیرات دارد و البته همین که مردم در این ماه میهمان خدا هستندع نشان می دهد که این ماه برکات و خیرات بسیاری دارد؛ يكى از نعمت‏هاى بزرگ خداوند متعال ماه مبارك رمضان است، ماهى كه انواع بركات در آن وجود دارد. بزرگ‏ترين نعمت خداوند، قرآن مجيد، در اين ماه نازل شده است؛ نعمتى كه عالى‏ترين مائده آسمانى است. درهاى رحمت الهى در اين ماه باز، و درهاى جهنّم بسته، و شياطين در غل و زنجير هستند، و هواى نفس نیز در پرتو اين ماه به زنجير كشيده مى‏شود. هر نعمتى شكرانه‏اى دارد و شكرانه اين نعمت اين است كه به فلسفه و أسرار اين ماه پى ببريم و به حقيقت روزه دست يابيم.

وَ سَهِّلْ سَبِيلِي إِلَى خَيْرَاتِهِ

خدايا، راه خيرات را بر من آسان كن.

وَ لاَ تَحْرِمْنِي قَبُولَ حَسَنَاتِهِ

اگر انسان در این ماه کار خوبی هم انجام می دهد، باید خدا بپذیرد و شرط قبولی طاعات و عبادات هم اخلاص است کما این که در جریان قربانی فرزندان آدم، خداوند قربانی یکی از ایشان را پذیرفت «وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَق‏ إِذْ قَرَّبا قُرْباناً فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِما وَ لَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَر، مائده ، 27»  و داستان دو پسر آدم را [ كه سراسر پند و عبرت است ] به درستى بر آنان بخوان، هنگامى كه هر دو نفر با انجام كار نيكى به پروردگار تقرّب جستند ، از يكى پذيرفته شد ، و از ديگرى قبول نشد.

ملاک پذیرش اعمال

اما چرا عمل یکی مقبول درگاه حق شد و دیگری نشد؟ خود آیه در ادامه شرط قبولی عبادت را تقوی می‌داند.

لذاست که اگر اهل تقوی بودیم، اعمال ما مورد قبول درگاه الهی واقع می گردد و قبولی طاعات یکی از آثار تقوی است؛ أمير المؤمنين علی عليه السّلام در نتيجه و أثر تقوا مى‏فرمايد:وَ اعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ يَتَّقِ اللَهَ يَجْعَلْ لَهُ مَخْرَجًا مِنَ الْفِتَنِ وَ نُورًا مِنَ الظُّلَمِ، وَ يُخَلِّدُهُ فِيمَا اشْتَهَتْ نَفْسُهُ، وَ يُنَزِّلُهُ مَنْزِلَ الْكَرَامَةِ عِنْدَهُ؛ فِى دَارٍ اصْطَنَعَهَا لِنَفْسِهِ، ظِلُّهَا عَرْشُهُ وَ نُورُهَا بَهْجَتُهُ، وَ زُوَّارُهَا مَلَآئِكَتُهُ، وَ رُفَقَآؤُهَا رُسُلُهُ.

و خطبه را ادامه مي‌دهد تا آن كه مى‏فرمايد: فَبَادِرُوا بِأَعْمَالِكُمْ تَكُونُوا مَعَ جِيرَانِ اللَهِ فِى دَارِهِ؛ رَافَقَ بِهِمْ رُسُلَهُ، وَ أَزَارَهُمْ مَلَآئِكَتَهُ، وَ أَكْرَمَ أَسْمَاعَهُمْ أَنْ تَسْمَعَ حَسِيسَ نَارٍ أَبَدًا، وَ صَانَ أَجْسَادَهُمْ أَنْ تَلْقَى لُغُوبًا وَ نَصَبًا؛ ذلِكَ فَضْلُ اللَهِ‏ يُؤْتِيهِ مَن يَشَآءُ وَ اللَهُ ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ. [«نهج البلاغة» خطبه 181، طبع عبده مصر، ص 347] «و اى بندگان خدا! بدانيد هر كس که تقواى خدا را پيشه سازد، خداوند براى او راه خلاصى و رهائى از فتنه‏ها را قرار مي‌دهد، و نورى را براى روشنگرى از تاريكى‏ها و ظلمت ها به او می‌دهد و او را در آنچه نفسش بدان مائل است و اشتها دارد، مخلَّد و جاودان مي‌كند.

خداوند در نزد خود برای او، در منزلگاه كرامت فراهم می‌کند و با تكريم منزل مي‌دهد؛ در خانه اى كه خداوند براى خودش تهيّه كرده است كه سايه آن خانه عرش اوست، و نور آن خانه بهجت اوست، و واردين و زائرين آن خانه، فرشتگان او هستند، و مصاحبان و رفيقان آن خانه نیز پيامبران و فرستادگان او مى‏باشند.

بنابراين با انجام دادن أعمال صالحه، از یکدیگر سبقت گيريد تا با همسايگان خدا در خانه خدا باشيد؛ هم آنها كه خداوند، پيامبران و رسولانش را رفيق آنها قرار داده، و فرشتگانش را زائر و ملاقات كننده آنان نموده، و گوش‏هاى آنها را رفيع تر و منيع تر قرار داده از آنكه حتّى لحظه اى صداى ضعيف و خفىّ آتشى را بشنوند، و بدن‏هاى آنها را در حفظ و مصونيّت قرار داده از آن كه سختى را حس كنند؛ و اين فضل و رحمت خداست كه به هر كه بخواهد مي‌دهد، و خداوند داراى فضل عظيمى است.»

يَا هَادِياً إِلَى الْحَقِّ الْمُبِين‏

اي خدايي كه راهنمايي  مي كني به سوي حق روشن روشنگر.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha