جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024

حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا درتبیین دیدگاه حضرت آیت‌الله آملی در خصوص تحول در علوم انسانی گفت : مساله تهاجم نسبت به علوم دینی و الهی از سال ها پیش در تمدن غرب آغاز شده است ، اما با تدقیق در این تهاجم خود غرب به مرور متوجه شد که پایه های علوم تجربی را نیز زیر سوال برده است.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، این استاد حوزه و دانشگاه در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم گفت : هر چند موضوع علوم متافیزیک ، فیزیک ( طبیعت ) یا آن سوی فیزیک نیست ، بلکه متافیزیک محیط در فیزیک است یعنی فیزیک را نیز در بر می گیرد.

وی افزود: متافیزیک به احکام واقعیت از آن جهت که واقعی است می پردازد، اما در امتداد پیشرفت تمدن و فرهنگ غرب، هر گزاره پایه ای که به مانند علوم تجربی قابل تکرار و اندازه گیری نبود ، مردود شمرده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا گفت : با انکار آن چه در حوزه علوم تجربی قابل اثبات نیست ، غرب خود علوم تجربی را نیز زیر سوال برد زیرا اساس و پایه علوم تجربی بر بنیان گزاره‌هایی بنانهاده شده است که قابل اثبات نیست، بنابراین غرب در نهایت به این نتیجه رسید که باید اساس علوم غیر تجربی را بپذیرد.

وی در پایان تاکید کرد: علوم غیر تجربی بر پایه معرفت شکل گرفته اند و بر اساس آنچه گفته شد ، معرفت نیز جز علم نیست ، و باید آن را به عنوان اساس علم پذیرفت .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha